شناسهٔ خبر: 56373884 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کدام دروازه‌بان‌ها شانس بیشتری برای حضور در جام‌جهانی دارند؟/ چالش شیرین کی‌روش!

از بین ۴ دروازه‌بان حاضر در اردوی تیم ملی فوتبال یک نفر باید با حضور در جام جهانی قطر خداحافظی کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – در حالی‌که کمتر از ۶۰ روز تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر زمان باقی مانده است تیم ملی فوتبال ایران در آخرین فیفادی پیش از جام‌جهانی اردوی خود را در اتریش پیگیری می‌کند و به نظر می‌رسد بعد از این اردو و بازی با سنگال تا حدود زیادی ترکیب تیم ملی برای سفر به قطر مشخص خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین پست‌هایی که به نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش هم نظر ویژه‌ای روی آن دارد دروازه تیم ملی است که هم اکنون ۴ مدعی اصلی در اردوی تیم ملی به رقابت با یکدیگر مشغول هستند، اما در نهایت ۳ دروازه‌بان در لیست نهایی مسافران قطر حضور خواهند داشت و می‌توان گفت نبرد بین گلرهای کشورمان برای جای گرفتن در لیست نهایی تیم ملی به لحظات حساس خود رسیده است.

در این فصل لیگ برتر علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند قید لژیونر بودن را زدند تا به تیم‌های سابق‌شان برگردند و بیشتر بازی کنند. سیدحسین حسینی نیز که سال پیش فصل درخشانی را با استقلال پشت سر گذاشت حالا در قامت کاپیتان آبی‌ها امیدوار به تداوم حضور در اردوی ملی است، اما عابدزاده روزهای خوبی را در اسپانیا سپری نمی‌کند.

در جمع ‌کادرفنی کارلوس کی‌روش، الکساندر لوپز به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها دوباره به ایران بازگشته و وظیفه آماده‌سازی دروازه‌بان‌های ایران را برعهده دارد. شاید وظیفه سخت‌تر لوپز نسبت به آماده‌سازی دروازه‌بان‌ها، کمک به کی‌روش در خط زدن یک گلر نامدار باشد. در هرحال باید دید روی نام کدام دروازه‌بان قلم قرمز کشیده می‌شود. رقابت این دروازه‌بان‌ها احتمالا تا اردوی آخر ادامه خواهد داشت.

*بازگشت مقتدرانه بیرانوند به پرسپولیس (۴ کلین شیت و ۲ گل خورده در ۶ مسابقه)

علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ثابت تیم ملی فوتبال ایران در سال‌های اخیر که فصل گذشته شرایط خوبی در تیم باشگاهی خود در پرتغال نداشت و به یک نیمکت نشین محض تبدیل شده بود در تصمیمی هوشمندانه در فصل منتهی به جام‌جهانی به تیم سابقش پرسپولیس بازگشت تا روزهای خوبش را در جمع سرخ‌پوشان تکرار کند.

از زمان بازگشت بیرانوند به پرسپولیس نه تنها خیال سرخ‌پوشان بلکه حتی خیال سرمربی تیم ملی از قفس توری تیمش راحت شده است تا بدون دغدغه به ترمیم سایر خطوط تیم ملی بپردازد.

بیرو در ۶ هفته‌ای که در ترکیب پرسپولیس در لیگ برتر به میدان رفت موفق به ثبت ۴ کلین‌شیت شد و تنها ۲ بار دروازه‌اش را بازشده دید که از این ۲ گل، یک گل هم در دقایق تلف شده و از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید تا بیانگر عملکرد مثبت دروازه‌بان اول تیم ملی باشد. بیرانوند در آخرین دیدار تیم ملی مقابل اروگوئه نیز نمایش تحسین‌برانگیزی داشت تا جای پایش را بیش از پیش در دروازه تیم ملی محکم کند.

با این حساب اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و مصدومیت بدموقع گریبانگیر بیرانوند نشود باید او را گزینه نخست قفس توری تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی دانست و سایر رقبا باید برای پیراهن شماره ۲ مبارزه کنند.

*روزهای خاکستری بچه عقاب در پونفرادینا (صفر کلین شیت و ۹ گل خورده در ۵ مسابقه)

امیر عابدزاده که علی‌رغم شایعات زیاد مبنی بر جدایی از پونفرادینا در نقل و انتقالات تابستانی تصمیم به ادامه همکاری با این باشگاه گرفت و در لالیگا ۲ اسپانیا ماند، در آخرین دیدار تیمش پیش از حضور در اردوی قطر در هفته پنجم برای نخستین بار در فصل ۲۳-۲۰۲۲ نیمکت‌نشین شد تا روزهای سختی را در آستانه جام جهانی پشت سر بگذارد.

عابدزاده که فصل گذشته ۳۵ بازی در لالیگا ۲ اسپانیا انجام داد توانست ۱۰ کلین‌شیت در لباس پونفرادینا داشته باشد، اما در پنج مسابقه ابتدایی فصل جدید نتوانسته بود دروازه‌اش را بسته نگه دارد و با دریافت ۹ گل در ۵ مسابقه در آستانه حضور در اردوی تیم ملی ایران، شرایط سختی برای بازی در این باشگاه پیدا کرد و در نهایت در هفته ششم بعد از مدت‌ها از جمع نفرات اصلی خارج شد که از قضا پس از سه شکست متوالی در این رقابت‌ها، موفق شد به یک برد ارزشمند خارج از خانه مقابل آلباسته دست پیدا کند و با نتیجه یک بر صفر به برتری برسد.

اتفاق ناخوشایند برای عابدزاده کلین‌شیت رقیب او گئورگی ماکاریدزه که در تابستان امسال به این باشگاه اضافه شده، بود که توانست دروازه خود را بسته نگه دارد و ضمن ثبت نخستین کلین‌شیت فصل پونفرادینا زمینه‌ساز پیروزی تیمش شود.

تیم فوتبال پونفرادینا در هفتمین بازی فصل میزبان تنریف خواهد بود که عابدزاده در این مسابقه به‌خاطر حضور در اردوی تیم ملی ایران غایب خواهد بود و احتمالا ماکاریدزه دوباره در ترکیب این تیم قرار می‌گیرد.

*حسینی در بهترین فرم (۳ کلین‌شیت و ۴ گل خورده در ۶ مسابقه)

سیدحسین حسینی که سال گذشته عنوان بهترین دروازه‌بان مسابقات لیگ را به خود اختصاص داده بود و تنها ۷ بار دروازه‌اش باز شده، امسال نیز در ۶ هفته ابتدایی نمایش قابل قبولی درون دروازه استقلال داشته است و تلاش می‌کند در رقابت سخت با پیام نیازمند و امیرعابدزاده در فهرست نهایی مسافران قطر قرار بگیرد. دروازه‌بان استقلال حالا این فرصت را دارد که با جلب رضایت کی‌روش بلیت سفر به قطر را قطعی کند و به همراه تیم ملی در بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان حضور داشته باشد.

حسینی که یکی از مهره‌های تأثیرگذار در تیم خود محسوب می‌شود، یکی از دلایل اصلی قهرمانی بدون شکست استقلال در فصل قبل بود و بارها با واکنش‌های خوب خود تیمش را نجات داد. او که فصل قبل نمایش ایده‌آلی با استقلال داشت، این فصل نیز روزهای خوبی را با آبی پوشان پشت سر گذاشته، به طوری که موفق به ثبت ۳ کلین‌شیت و ۴ گل خورده در ۶ مسابقه برگزار شده لیگ برتر شده تا به کادرفنی تیم ملی ثابت کند می‌توانند روی او هم حساب باز کنند.

*بدترین فصل فوتبالی نیازمند (۲ کلین شیت و ۵ گل خورده در ۶ مسابقه)

دروازه‌بان ۲۷ ساله کشورمان در ابتدای فصل گذشته از سپاهان به پورتیموننزه پرتغال پیوست و رویای حضور در تیم‌های بزرگتر را از این تیم کوچک پرتغالی استارت زد، اما فصل به بدترین شکل ممکن برای پیام شروع شد و روزهای تلخ او در این تیم تا آنجا ادامه پیدا کرد که تنها ۴ بار در چارچوب دروازه این تیم قرار گرفت تا در نهایت تصمیم به بازگشت به تیم سابقش گرفت تا قید لژیونر ماندن را بزند.

دوران ناموفق نیازمند در تیم پرتغالی کوتاه بود و با شکست‌های سنگین از جمله باخت ۷ بر صفر مقابل پورتو به پایان رسید. البته که درخشش این گلر ایرانی در دو دیدار جام حذفی که به ضربات پنالتی کشیده شد، منجر به صعود پورتیموننره به دور بعدی شد، اما خیلی زود عطای لژیونر ماندن را به خصوص در سال منتهی به جام جهاین به لقایش بخشید تا شانس بیشتری برای حضور در فهرست نهایی مسافران قطر داشته باشد.

این بازیکن که از لیگ پرتغال به سپاهان بازگشته بود از همان ابتدا به مهره‌ای قابل اتکا برای مورایس تبدیل شد. او که پیش از این هم سابقه حضور در اردوهای ملی را داشته، حالا امید دارد با نمایشی که از خود نشان می‌دهد، نظر کارلوس کی‌روش را جلب کرده و فرصت بازی پیدا کند.

البته نیازمند آمار ناامیدکننده‌ای تا پایان هفته ششم لیگ برتر با ثبت تنها ۲ کلین شیت و ۵ گل خورده در ۶ مسابقه از خود بر جای گذاشته است که می‌تواند زنگ خطری جدی برای او باشد.

*۲ ماه سرنوشت‌ساز در انتظار گلرهای مدعی

لیست تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام‌جهانی قطربه احتمال زیاد پس از اردوی اتریش و در این روزهای پایانی اردو دروازه‌بان‌ها فرصت دارند تا خود را به کادرفنی تیم ملی ثابت کنند.

کارلوس کی‌روش که همواره نگاه ویژه‌ای به دروازه تیم ملی داشته است در این دوره هم باید چالش سخت و البته شیرنی دیگری را تجربه کند. در دو جام جهانی گذشته یکی از نقاط قوت تیم ملی خط دروازه بوده است. در جام جهانی ۲۰۱۴ این علیرضا حقیقی بود که سیوهای طلایی داشت به خصوص در بازی با آرژانتین و در جام جهانی قبلی هم علیرضا بیرانوند با مهار پنالتی رونالدو موجب شد تیم ملی از دیدار با پرتغال یک امتیاز به دست بیاورد و به نظر می‌رسد در جام جهانی پیش رو هم تیم ایران درون دروازه پرقدرت خواهد بود.

علیرضا بیرانوند در کنار سیدحسین حسینی، پیام نیازمند و امیر عابدزاده رقابتی جانانه را پشت سر می‌گذارند تا پیش از جام جهانی به بالاترین میزان آمادگی برسند. از این جمع یکی خط خواهد خورد و در نهایت سه دروازه بان در لیست نهایی تیم ملی جای خواهند گرفت.

از این بین به نظر می‌رسد دروازه‌بان سپاهان و البته شاید عابدزاده شانس کمتری برای قرار گرفتن در فهرست نهایی تیم ملی داشته باشد هر چند همه چیز به نظر کی‌روش و همکارانش و البته حوادث پیش‌بینی نشده بستگی خواهد داشت.

قطعا یکی از چالش های جذاب کی‌روش انتخاب ۳ دروازه‌بان برای قرار گرفتن در لیست نهایی جهت حضور در جام‌جهانی خواهد بود و باید دید از بین این ۴ گلر کدام نفرات در نهایت راهی قطر خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما