شناسهٔ خبر: 56369854 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در صورت موافقت چین؛

اتحادیه دانشگاه‌های برتر اعضای پیمان شانگهای در ایران دایر می‌شود

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر چین در ایران پیشنهاد داد، اتحادیه دانشگاه‌های برجسته کشورهای عضو پیمان شانگهای در ایران دایر و دبیرخانه آن در دانشگاه تهران مستقر شود. سفیر چین قرار است این پیشنهادات را با بخش‌های مرتبط در چین در میان بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، چانگ هوآ سفیر چین در تهران روز دوشنبه با حضور در دانشگاه تهران با سیدمحمد مقیمی رییس دانشگاه دیدار و گفت‌ وگو کرد.

رییس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر چین در تهران، با ارائه پیشنهاد شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های برجسته کشورهای عضو پیمان شانگهای، گفت: ایجاد پایگاه اطلاعات علمی مشترک، اعطای بورسیه به دانشجویان کشورهای عضو پیمان، برگزاری دوره‌های مشترک و اجرای موضوعات و طرح‌های پژوهشی مشترک از جمله اهداف پیگیری اجرایی شدن پیشنهاد شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های برجسته کشورهای عضو پیمان شانگهای است.

مقیمی با بیان اینکه، در زمینه تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های عضو سازمان شانگهای کار مطالعاتی انجام داده‌ایم، افزود:پیشنهاد خود را به زودی به سفارت چین در تهران و همچنین از سوی وزارت امور خارجه به دبیرخانه سازمان شانگهای ارسال خواهیم کرد.

اتحادیه دانشگاه‌های برتر اعضای پیمان شانگهای در ایران دایر می‌شود

وی به سابقه روابط دانشگاه تهران با دانشگاه‌های چین اشاره کرد و گفت: البته این میزان از روابط بین دانشگاهی کافی نیست و لازم است اقدامات عملی برای توسعه روابط دانشگاهی بین دو کشور انجام شود.

رییس اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران ضمن اشاره به اجلاسیه دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به عنوان بستر توسعه روابط علمی و دانشگاهی دو کشور، برای تقویت روابط دانشگاه‌های برتر ایران با دانشگاه های برجسته چین در قالب یک اتحادیه از سوی دانشگاه تهران اعلام آمادگی کرد.

مقیمی همچنین از برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در اواخر مهر ماه در مسکو خبر داد و افزود: این نشست‌های مشترک دارای دستاوردهای خوبی بوده، بنابراین علاقه مند هستیم همین الگو را در رابطه با دانشگاه‌های معتبر کشور چین به مرحله اجرا برسانیم که سفارت چین در تهران می‌تواند نقش بسیار مهمی در زمینه شکل‌گیری این اجلاسیه داشته باشد.

اتحادیه دانشگاه‌های برتر اعضای پیمان شانگهای در ایران دایر می‌شود

وی در زمینه راه اندازی شعبه‌های بین‌المللی دانشگاه تهران در کشورهای دیگر نیز اظهارکرد: دانشگاه تهران برای راه‌اندازی شعبه در کشورهای عراق و لبنان دارای برنامه است.

رییس دانشگاه تهران افزود:اگر زمینه مساعد در زمینه ایجاد شعبه دانشگاه در چین وجود داشته باشد، این کشور نیز در فهرست کشورهای هدف دانشگاه تهران برای ایجاد شعبه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه تهران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، ابراز علاقه مندی کرد تا زمینه گفت‌وگوی نمایندگان معاونت بین‌الملل و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با مجریان نظام رتبه‌بندی معتبر شانگهای جهت آشنایی بیشتر با معیارها و همکاری با این نظام رتبه‌بندی فراهم شود.

مقیمی از چین به عنوان یکی از کشورهای حاضر در اولویت‌های دیپلماسی علمی ایران نام برد و ابراز امیدواری کرد در دوره سفارت آقای چانگ هوآ، بتوان فصل جدیدی از روابط علمی دانشگاهی بین دانشگاه‌های ایران و چین رقم زد.

اتحادیه دانشگاه‌های برتر اعضای پیمان شانگهای در ایران دایر می‌شود

چانگ هوآ سفیر چین در تهران نیز در این دیدار، با اشاره به سابقه طولانی زبان فارسی در چین اظهار کرد: سابقه روابط دوستی ایران و چین بیش از ۲ هزار سال است و به آموزش زبان فارسی در چین خیلی اهمیت می‌دهیم.

وی علاوه بر اشاره به جنبه‌های گسترش روابط اقتصادی ایران و چین در قرارداد ۲۵ ساله دو کشور، این قرارداد را دارای ظرفیت توسعه روابط دو کشور از منظر علمی، دانشگاهی و فرهنگی نیز دانست.

سفیر چین در تهران همچنین با استقبال از پیشنهادهای رئیس دانشگاه تهران در زمینه برگزاری اجلاسیه‌های مشترک دانشگاه‌های برتر ایران و چین، شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های برجسته کشورهای عضو پیمان شانگهای و گسترش روابط بین دانشگاه‌های ایران و چین، بیان کرد که این پیشنهادات را با بخش‌های مرتبط در چین در میان خواهد گذاشت.

نظر شما