شناسهٔ خبر: 56369540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شکوه عزاداری در تکیه ۱۵۰ساله سنگان

روستای سنگان یکی از روستاهای غرب تهران است و با فاصله اندکی از روستا سولقان قرار دارد. در دل این روستا جاذبه‌های سیاحتی و زیارتی متعددی پنهان است و گردشگران بسیاری به این روستا سفر می‌کنند تا از این جاذبه‌ها دیدن کنند. تکیه تاریخی بخشی ازهویت روستا سنگان به شمار می‌رود. ۱۵۰

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: روستای سنگان از قدمت بالایی برخوردار است و علاوه بر طبیعت زیبا، پیشینه‌ای  طولانی دارد. این روستا  به شش محله ده‌پایین (سنگان پایین)، ده‌میان (سنگان میانی)، ده‌سر (سنگان بالا)، دره‌تک، سنگان نو و دره‌باغ تقسیم شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

تکیه تاریخی و سنگ قبرهایی با قدمت چند قرن

در میان این بخش‌ها، سنگان پایین را می‌توان قدیمی‌ترین قسمت روستا دانست و از قضا، این بخش در ورودی روستا قرار دارد. این موضوع را می‌توان با توجه به آثار تاریخی به‌جامانده در روستا فهمید. از جمله این آثار سه امامزاده‌ روستا، تکیه تاریخی و سنگ قبرهایی هستند که قدمتشان به چند قرن می‌رسد. حسینیه «سیدالشهدا» (ع) قدیمی ترین حسینیه روستای سنگان و محله‌های اطرافش است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد. «سید مصطفی میر جعفری» کلید دار و مداح حسینیه سید الشهدا، درباره قدمت حسینیه می‌گوید: «پدرم تعریف می‌کنند که بنای قدیمی حسینیه، حجره‌ای بود که دور تا دور سکو قرار داشت، همه برنامه‌ها و مراسم و عزاداری‌های اهل‌بیت (ع) در این حجره برگزار شده است و مردم بر روی سکو می‌نشستند و به عزاداری می‌پرداختند. حدود ۶۰تا ۷۰سال پیش بنای قدیمی حسینیه که فرسوده شده بود، با کمک اهالی روستا تخریب و بنای جدیدی جای آن ساخته شد.»

 شکوه عزاداری در تکیه ۱۵۰ساله سنگان

خیمه چوبی

سالیان سال است که مراسم عزاداری سالار شهیدان در ایام محرم و صفر در تکیه تاریخی و قدیمی روستا سنگان برپا می‌شود. تکیه‌ای که اگر چه نمای بیرونی‌اش ساده و با سقفی شیروانی است، اما همین که پا به داخل حسینیه بگذارید و از چند پله پایین بروید، فضای زیبا و جذاب حسینیه با معماری خاصش توجه هر بیننده را جلب می‌کند. سقف خیمه‌ای شکل حسینیه با تیرک‌هایی به صورت ۸ ضلعی به هم متصلند. در گوشه‌ای از حسینیه علامت قدیمی روستا قرار دارد. همچنین دیوار این تکیه قدیمی با عکس‌های قاب گرفته شهدا روستا مزین شده است. در مرکز حسینیه تیرک چوبی بلندی به چشم می‌خورد که تا سقف بلند حسینیه ادامه دارد. بر روی تیرک، پرچم های قرمز و مشکی رنگی نصب شدند.

 شکوه عزاداری در تکیه ۱۵۰ساله سنگان

 چگونه به حسینیه برویم؟

برای رفتن به حسینیه سیدالشهدا(ع) کافیست از تهران به سمت کیلومتر ۷جاده «تهران – شمال» و به سمت «سولقان» حرکت کنید. با توجه به تابلوها به سمت روستای سنگان بروید و از روستا به سمت امامزاده علاء الدین(ع) حرکت کنید. کمی بالاتر از امامزاده، حسینیه سید الشهدا(ع) دیده می‌شود.

نظر شما