شناسهٔ خبر: 56362608 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فوم‌های پلاستیکی که در ۱۶ هفته تجزیه می‌شوند!

گروهی از دانشمندان موفق به ساخت نوعی پلاستیک شدند که به جای قرن‌ها باقی ماندن در کره زمین، ظرف ۱۶ هفته در خاک تجزیه شده و برای تجزیه در دریا نیز تنها به ۴ هفته زمان نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

این روز‌ها آلودگی پلاستیکی همه جا را فراگرفته و میلیارد‌ها تن پلاستیک در محل‌های دفن زباله انباشته یا در دریا شناور شده و به تدریج به قطعات کوچک‌تر و کوچک‌تر شکسته می‌شوند، اما هرگز ناپدید نمی‌شوند. انباشت پلاستیک یکی از جدی‌ترین مشکلات زیست‌محیطی زمان ما است و تا زمانی که استفاده از پلاستیک‌ها را تغییر ندهیم یا مواد جدیدی تولید نکنیم که زیست تخریب‌پذیر هستند، این مشکل از بین نمی‌رود.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سندیگو برای حل مشکل پلاستیک‌ها دست به کار شده و فوم‌های "پلی‌اورتانی" ساخته‌اند که از جلبک‌ها و دیگر منابع بیولوژیکی ساخته می‌شوند وبه دلیل ساخته شدن از مواد طبیعی توسط تجزیه‌کننده‌های طبیعی (باکتری‌ها و قارچ‌ها) در محیط زیست تخریب‌پذیر هستند. کارشناسان از این فوم‌ها در ساخت کفش استفاده کرده‌اند و تجزیه آن‌ها را در محیط‌های زمینی و دریایی آزمایش کردند.

در نتیجه این آزمایش فوم‌های پلی‌اورتانی پس از مدفون شدن در خاک تنها در عرض ۱۶ هفته شروع به تخریب کردند. در آزمایشی دیگر محققان روند تجزیه نمونه‌هایی از فوم‌ها و کفش‌های فومی خود را در اعماق دریا بررسی کردند و نحوه تغییر فیزیکی و شیمیایی آن‌ها را با استفاده از مادون قرمز زیر نظر گرفتند. این آزمایش نشان داد که مواد پلی‌اورتانی توسط مجموعه‌ای از موجودات دریایی محاصره شده و در عرض چهار هفته روند تخریب آن‌ها توسط این تخریب‌کننده‌ها شروع شد.

تجزیه‌کننده‌ها عمدتاً باکتری‌ها و قارچ‌ها بودند که مواد را به مونومر‌های اصلی خود (بلوک‌های ساختمانی شیمیایی) تجزیه کردند و سپس از آن‌ها به عنوان منبع مواد مغذی استفاده کردند. هنگامی که محققان میکروارگانیسم‌هایی را شناسایی کردند که قادر به مصرف نمونه‌های پلی‌اورتان بودند، دریافتند که آن‌ها گونه‌هایی هستند که معمولاً در سراسر محیط طبیعی دریایی یافت می‌شوند.

این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که دفع نادرست پلاستیک در اقیانوس‌ها منجر به تولید میکروپلاستیک می‌شود و به یک مشکل زیست‌محیطی بزرگ تبدیل شده است. ما نشان داده‌ایم که ساخت محصولات پلاستیکی با کارایی بالا کاملاً امکان‌پذیر است که در اقیانوس نیز تخریب شوند. پلاستیک‌ها در وهله اول نباید وارد اقیانوس شوند، اما اگر وارد اقیانوس شوند، این مواد تبدیل به غذای میکروارگانیسم‌ها می‌شود و نه زباله‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌هایی که به آبزیان آسیب می‌زند.

earth نوشت، تجزیه این فوم‌ها در دریا در حالی است که پلاستیک‌هایی که در گذشته تولید می‌شد، به هیچ وجه قابل تجزیه در دریا نبود. در سال ۲۰۱۰، محققان تخمین زدند که ۸ میلیارد کیلوگرم پلاستیک در یک سال وارد اقیانوس می‌شود و این رقم تا سال ۲۰۲۵ افزایش شدید خواهد داشت. پلاستیک‌ها پس از ورود به اقیانوس اکوسیستم‌های دریایی را مختل می‌کنند. حلقه‌های زباله مانند لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام را تشکیل می‌دهد که مساحتی بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع را پوشش می دهد. 

نظر شما