شناسهٔ خبر: 56362397 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توسعه دستگاه "ام‌آرآی" قابل حمل

پرستو توکلی

گروهی از محققان در یک پروژه موفق به توسعه نخستین دستگاه فناوری تصویرسازی تشدید مغناطیسی/ام‌آرآی کم هزینه، قابل حمل و با کیفیت تشخیصی بالا شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، یک گروه تحقیقاتی از محققان در موسسه ابزارهای تصویربرداری مولکولی(i۳M)، دانشگاه پلی تکنیک والنسیا(UPV) و شورای تحقیقات ملی اسپانیا(CSIC) در مطالعه اخیرشان با کمک یکدگیر موفق به توسعه اولین دستگاه فناوری تصویرسازی تشدید مغناطیسی/ام‌آرآی کم هزینه، قابل حمل و با کیفیت تشخیصی بالا شده‌اند.

فناوری تصویرسازی تشدید مغناطیسی با کیفیت تشخیصی بالا یک اسکنر برای تصویر برداری از دست‌ها و پاها است است و وزنش کم است و مصرف انرژی پایینی دارد و مصرف آن نصف دستگاه مایکروویو است.

یک دستگاه توسعه یافته در مرکز تحقیقات والنسیا نیز هزینه این دستگاه‌ تصویربرداری تشدید مغناطیسی را به شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، دستگاه مذکور در مقایسه با هزاران دستگاه فعلی بسیار سبک‌تر است و وزن آن تنها ۲۵۰ کیلوگرم است.

"جوزبا آلونسو"(Joseba Alonso)، محقق شورای تحقیقات ملی اسپانیا که این پروژه را رهبری می‌کرد در این باره گفت: این اولین دستگاهی است که می‌توان به خانه بیمار برد. اصل کار این دستگاه اینگونه است که این دستگاه، قدرت میدان مغناطیسی را کاهش داده و در نتیجه حداکثر وضوح تصویر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این به دلیل کاهش وزن این دستگاه، می‌توان سیستم آن را بر روی چرخ دستی سوار کرد. بنابراین، می‌توان از آن در بسیاری از محیط‌های دیگر مانند خانه‌های سالمندان، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و کلینیک‌های کوچک استفاده کرد.

آلونسو در ادامه افزود: تمام تصاویر به‌دست‌آمده از کیفیت کافی برای تشخیص بسیاری از ضایعات و بیماری‌ها برخوردار هستند. رادیولوژیست‌ها در بیمارستان دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا نیز کیفیت دستگاه را تایید کردند.

آلونسو گفت: برای جبران از دست دادن میدان مغناطیسی در مقایسه با سیستم‌های معمولی، ما از دستگاه توالی‌یابی پالس که خودمان توسعه داده بودیم استفاده کردیم. آنها از نظر ظرفیت کدگذاری فضایی و بازسازی تصویر بسیار کارآمد هستند. این روشی است که در آن ما به تصاویر با کیفیت تشخیصی بالا دست پیدا می‌کنیم.

آلونسو نیز در انتها بیان کرد: این اسکنر اولین گام به سوی دموکراتیک کردن تصویرسازی تشدید مغناطیسی است. دسترسی به آن به دلیل هزینه‌های بسیار بالا محدود است. گام‌های بعدی ما برای ارسال دستگاه به بازار شامل انجام مطالعات جامع برای نشان دادن ارزش بالینی دستگاه و همچنین انجام یک سری آزمایشات(ایمنی، سازگاری الکترومغناطیسی، مواد و غیره) بر روی این دستگاه است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.

انتهای پیام

نظر شما