شناسهٔ خبر: 56360363 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ترک تحصیل کرده‌ام چون...

زهرا حمیدی

دلایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و محرومیت مهم‌ترین امور دخیل در ترک تحصیل دانش‌آموزان هستند که در خراسان جنوبی رخ نشان داده است.

صاحب‌خبر -

ترک تحصیل در طی سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است، اما متاسفانه هنوز هم میان دانش‌آموزان و نوجوانان دیده می‌شود. مطابق اصول جهانی، سن خارج شدن دانش‌آموزان از مدرسه ۱۸ سالگی است و قبل از این سن افراد باید تحت نظارت و پوشش آموزش و پرورش قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، حال با توجه به این موضوع، اگر کودک و یا نوجوانی قبل از اتمام ۱۸ سالگی و با دلایل مختلف از مدرسه محل تحصیل خود خارج شود، ترک‌تحصیل کرده است. مطابق قوانین کشورمان ادامه تحصیل تا دوره متوسطه دوم و پایان مقطع نهم، برای همه اجباری است و همین امر توانسته میزان ترک تحصیل افراد را در سنین کودکی کاهش دهد. متاسفانه قوانین اجباری مبنی بر ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم وجود ندارد به همین دلیل بیشترین آمار ترک‌ تحصیل در کشورمان نیز مربوط به این سن است.

وجود ۱۲۰۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی

محمد زمانی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تحصیل در مدارس خاص، مسافت زیاد خانه تا کلاس درس و اشتغال به کار از جمله مهم‌ترین مواردی است که باعث بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل شده است و بر اساس اعلام  وزارت آموزش و پرورش، ۱۲۰۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه با پیگیری آموزش و پرورش استان تا کنون ۷۰۴ دانش آموز از این تعداد شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: طبق پیگیری‌ها ۱۵۴ دانش آموز در مدارس خاص از جمله مدارس دینی و مدارس خارج از کشور مشغول به ادامه تحصیل هستند.

زمانی ادامه داد: کوچ نشین بودن، ابتلا به بیماری صعب العلاج، فقر، ترس از ابتلا به کرونا و بدسرپرستی و بی سرپرستی کودکان از مهم‌ترین مواردی است که باعث بازماندن از تحصیل این دانش آموزان شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش و پرورش تلاش می‌کند تمام دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به کلاس‌های درس بازگرداند و در این راستا از پای نخواهند نشست، یادآور شد: مجمع خیرین حامی دانش‌آموز بازمانده از تحصیل با هدف فراهم کردن امکانات تحصیل برای اقشار آسیب‌پذیر در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تشکیل می‌شود.

ترک تحصیل کرده‌ام چون...

تلاش برای رفع مشکلات ترک تحصیل در استان

سید علیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: از مجموع ۱۲۰۶ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش، هویت ۷۰۴ نفر آنان احصا شد.

وی افزود: از مجموع دانش آموزانی که هویت ایشان احصا شده است تعداد بسیاری کودکان استثنایی آموزش ناپذیر هستند، برخی نیز در سایر موسسات مانند حوزه‌های علمیه ادامه تحصیل می‌دهند، گروهی فوت شده و تعدادی نیز به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، بازمانده از تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه دانش آموزان بازمانده از تحصیلی که هویت ایشان احصا شده، جذب کلاس‌های درس می‌شوند، ادامه داد: در این میان هویت ۵۰۲ دانش آموز اعلام شده توسط هیچ یک از دستگاه‌های مرتبط با دبیرخانه احصا نشده است.

موسوی نژاد، پایین آمدن نرم دانش آموزان مدارس روستایی به دلیل خشکسالی‌های متمادی، فقر اقتصادی و مهاجرت روستائیان به دلیل نبود صنایع و کشاورزی را از جمله آسیب‌هایی برشمرد که سلامت جسم و روان دانش آموزان روستانشین را تهدید می‌کند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه همه در برابر تعلیم و تربیت، تهدیدات و آسیب‌هایی که سلامت فکر و اندیشه کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند، مسئولیم، افزود: امروزه تهدیدات و آسیب‌ها، هر لحظه با شکلی تازه رخ می‌نماید.

مشکلی به نام رفت و آمد به مدرسه

وی در پاسخ به رئیس آموزش و پرورش منطقه دستگردان اعلام کرده بود ۶۷ دانش آموز روستای تپه طاق  قبل از شیوع کرونا به خاطر نبود سرویس مدرسه در معرض آسیب ترک تحصیل قرار داشتند و بیم آن می‌رود این تهدید در سال تحصیلی با توجه به حضوری شدن کلاس‌های درس عملی شود، تصریح کرد: تعدیل قانون برای استفاده از مینی بوس‌های اداری برای حل مشکلات این دانش آموزان ضروری است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی با بیان اینکه مجوز تشکیل کلاس برای ۲۵ نفر آنان  در روستا أخذ شده است، بیان کرد: مابقی این دانش آموزان بدون استثناء از سرویس مدارس برای ادامه تحصیل در مدارس شبانه روزی برخوردار می‌شوند.

موسوی نژاد تصریح کرد: مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی برای تعدیل و حذف محدودیت ۲۰ کیلومتر تردد خودروهای عمومی پلاک قرمز آموزش و پرورش و اخذ مجوز تردد در محدوده شهرستانی، ضروری است چرا که تا این امر حد زیادی مشکل سرویس‌دهی به دانش آموزان مدارس روستا مرکزی را کاهش می‌دهد.

لذت نبردن از دوره نوجوانی در زندگی، نداشتن احساس ارزشمندی اجتماعی، عدم توانایی شرکت در بحث‌ها به دلیل کم بودن میزان تحصیلات، ناتوان بودن در برابر حل مشکلات، عدم کشف استعدادها و هویت شخصی و بی تجربگی در تربیت فرزند از سوی مادران جوان، تنها برخی از آثار ترک تحصیل در دانش‌آموزان است که به مرور در زندگی فرد نمایان می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما