شناسهٔ خبر: 56359878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پروژه‌های گازرسانی دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد/ چشم امید زیلایی‌ها به روشن شدن شعله‌های گاز

ابر پروژه گازرسانی به زیلایی ۲۸ بهمن سال گذشته کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرای آن اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شده و با گذشت چند ماه پیشرفت خوبی دارد و پیش‌بینی می‌شود فاز اول گازرسانی به این منطقه محروم تا پایان سال انجام شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، در دولت گذشته بارها موضوع گاز رسانی به منطقه محروم زیلایی مطرح شد و تاریخی هم برای کلنگ‌زنی این ابر پروژه مشخص شد اما به هر دلیلی کلنگ این پروژه در دولت تدبیر و امید به زمین زده نشد تا دختران و زنان زیلایی همچنان مجبور باشند برای تامین سوخت هیزم به دوش شوند.

با شروع به کار دولت سیزدهم و تعیین استاندار برای استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید از مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار سید علی احمد زاده قرار گرفت و وی در فاصله ۴۰ روز دو بار به زیلایی رفت تا تصمیمات مهمی برای این منطقه محروم بگیرد که گازرسانی به زیلایی از جمله تصمیمات مهم بود.

با برگزاری جلسات کارشناسی میان مسئولان شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری سرانجام کلنگ ابر پروژه گازرسانی به زیلایی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ به زمین زده شد تا کار گاز رسانی به ۴ هزار و ۴۱۷ خانوار در قالب حدود ۲۰ هزار نفر از سمت استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان آغاز شود.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در ابر پروژه گازرسانی به زیلایی که ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت و ۱۷۰ کیلومتر شبکه ‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری انجام می‌شود ۴ هزار و ۴۱۷ خانوار در قالب حدود ۲۰ هزار نفر در بیش از ۴۱ روستا و پاره روستا از گاز بهره‌مند می‌شوند تا کمتر شاهد تیشه روستائیان به ریشه درختان باشیم. 

گازرسانی به منطقه زیلایی در دو قسمت انجام می‌شود بخشی موشمی، برد پهن و سادات چاهن که از طریق لردگان انجام می‌شود و  بخش دیگری مورزرد زیلایی با ۱۸ روستا و پاره روستا است که به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه از طریق شهرستان مارگون گازرسانی می‌شود.

 گاز رسانی به زیلایی محروم اما مستعد به چند دلیل خائز اهمیت است، جلوگیری از تخریب محیط زیست توسط مردمی که ناچار هستند از محیط زیست استفاده کنند، مشقت و سختی تهیه سوخت به دلیل صعب‌العبور بودن و تراکم بالای جمعیتی بر ضرورت گازرسانی به زیلایی می‌افزاید.

اما علی‌رغم اینکه کلنگ گازرسانی به زیلایی بهمن ماه گذشته به زمین زده شد اما عملیات اجرایی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و با انتخاب پیمانکار خوب، ابر پروژه گازرسانی به زیلایی بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مسیری از زمان‌بندی جلوتر است.

ابر پروژه گازرسانی به زیلایی در سفر احمد وحیدی وزیر کشور هم مورد بازدید قرار گرفت و وی بر تسریع در گازرسانی به این منطقه محروم و دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این خصوص گفت: گازرسانی به حدود ۶۳ روستا و پاره روستا در بخش زیلایی مارگون در حال انجام است و تا پایان سال تعدادی از روستاها از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند، ضمن اینکه فاز دوم پروژه گازرسانی به زیلایی به طور کامل در ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش فارس؛ ابر پروژه گازرسانی به زیلایی با قدرت در حال اجرا است و انتظار می‌رود مسئولان استان نهایت همکاری را برای بهره‌مندی مردم در دورترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز انجام دهند.

همچنین علاوه بر زیلایی چندین پروژه گازرسانی در لنده، دهدشت سیلاب و کلوار، لوداب و  سایر مناطق استان در دولت سیزدهم در حال انجام است که استاندار بر تسریع در عملیات گازرسانی به این مناطق تاکید کرد.

انتهای پیام/

نظر شما