شناسهٔ خبر: 56359734 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: کالا خبر | لینک خبر

گزارش شش ماهه بازار آتی منتشر شد

انعقاد ۱.۲ میلیون قرارداد آتی/ ارزش بازار آتی در بورس کالا به ۷.۲ همت رسید

در نیمه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۲۴۹ هزار قرارداد آتی به ارزش ۷.۲ همت در بورس کالا منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش کالاخبر ، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران در نیمه نخست امسال به ۷۲۶۷ میلیارد تومان نزدیک شد. حجم قراردادهای منعقده در بازار آتی نیز یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۷۲ قرارداد بود و از این میزان، ۲۵۳ هزار و ۵۲۵ قرارداد به ارزش ۱۳۴۲ میلیارد تومان مربوط به شهریور بود.

بر اساس این گزارش، حجم و ارزش معاملات قراردادهای آتی شهریور نسبت به مرداد با رشد همراه بود.

در جریان معاملات شهریور، تعداد ۲۰۹ هزار و ۲۱۹ قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد و ارزش بیش از ۹۳۸ میلیارد تومانی برای آن به ثبت رسید.

زعفران نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم ۸۲ درصدی و ۷۰ درصدی از حجم و ارزش کل قراردادهای منعقده در ماهی که گذشت، توانست مقام نخست معاملات را در حجم و ارزش از آن خود کند. معامله گران این تعداد قرارداد را در ۴ سررسید شهریور، آبان، دی و اسفند ۱۴۰۱ منعقد کردند.

این گزارش می‌افزاید: انعقاد ۳۷ هزار و ۵۴۵ قرارداد آتی صندوق طلا در ۳ سررسید مهر، آذر و بهمن ۱۴۰۱ نیز ارزش نزدیک ۳۹۳ میلیارد تومانی را در بازار به ثبت رساند. قراردادهای مذکور ۱۵ درصد از حجم کل و ۲۹ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و این دارایی پایه رتبه دوم را در هر دو پارامتر حجم و ارزش معاملات ماهانه به دست آورد.

بر این اساس در ۲ سررسید تحویل مهر و آذر امسال نیز ۶ هزار و ۷۶۱ قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد و ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

تا پایان شهریور و در ۶ ماهه نخست امسال نیز در مجموع ۹۶۵ هزار و ۷۹۲ قرارداد آتی زعفران به ارزش نزدیک ۴.۳ هزار میلیارد تومان (همت) منعقد شد.

همچنین ۲۵۶ هزار و ۸۷۲ قرارداد آتی صندوق طلا به ارزش ۲.۹ هزار میلیارد تومان منعقد شد و معاملات قرارداد آتی نقره نیز به انعقاد ۲۶ هزار و ۷۰۸ قرارداد به ارزش ۵۰ میلیارد تومان منجر شد.

انعقاد ۱.۲ میلیون قرارداد آتی/ ارزش  بازار آتی در بورس کالا به  ۷.۲ همت رسید.

نظر شما