شناسهٔ خبر: 56359517 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دکه نشریات؛

شماره جدید سه‌نقطه با موضوع «بی‌پولی» منتشر شد

فاطمه میرزا جعفری

سی و چهارمین شماره سه نقطه‌، نشریه مکتوب طنز + جد فارس با محوریت موضوع «بی‌پولی» منتشر شد و روی پیشخان مطبوعات آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سی و چهارمین شماره نشریه طنز سه نقطه به تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است. این شماره از نشریه به کوری آنها که نم یدانند با پول‌های خیلی خیلی زیادشان چه کنند تقدیم به آنها که نمی‌دانند با بی پولی شأن چه کنند شده است.

امید مهدی نژاد، مدیر مسئول این نشریه در صفحه «اول دفتر» هدف از انتخاب این موضوع را در قالب مطلبی با عنوان «امان از بی پولی، فغان از بی پولی» سکانس گفتگوی بی پولانه ایرج چیت چی (بهرام رادان) و زن مسن در اتوبوس شرکت واحد از فیلم سینمایی بی پولی، نوشته هادی مقدم دوست و ساخته حمید نعمت الله را بیان کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

«هی می گم بابا بذار بشینیم خونه، یه کاری، یه فکری، یه طرحی. می گه نمی خواد، بشینی خونه خوابت می بره. من حوصله تحمل جنازه رو ندارم. منو میگه ها. منظورش از حنازه منم. اون موقعا جرأت داشت حرف بزنه؟ ادای عصبانیت در می‌آوردم زهره ش می‌ترکید. تا دو روز گریه می‌کرد. همه ش تو چشماش التماس محبت بود.»

پرونده سی و چهارمین شماره نشریه سه نقطه مشتمل بر بیست مطلب است. «پول پیف پیف دوست داشتنی و پس انداز به سبک ایرانی»، «پول را بیشتر دوست داری یا زنت را؟»، «صابون بورس بر تن آحاد ملت»، «اگر با همین رتبه‌ها شاد باشی هنر است» عناوین مطالب نفیسه رحمانی در بخش نیمخط است که در آن به نظام‌های مالی رسمی و غیر رسمی در ایران را به زبان ساده بازگو کرده است.

مریم نظام دوست نیز دو مطلب «بازار چیست و چرا هیچ غلطی نمی‌توانیم بکنیم» و «گاوی، خرسی، لخخلمث» را در این شماره نوشته است. او در یادداشت «بازار چیست و چرا هیچ غلطی نمی‌توانیم بکنیم» به بازار و انواع آن و بازارهای رقابتی، بازارهای انحصاری، تورم و احوال آن، تورم ناشی از فشار تقاضا، تورم ناشی از فشار هزینه، تورم ناشی از انتظارات تطبیقی پرداخته است.

«جیب قصب دریده در باب روز مبادا» عنوان دیگر مطلب سی و چهارمین شماره ماهنامه سه نقطه است که در ۲۰۹ صفحه جمع آوری شده و علی آینه ور آن را نوشته است. او در این یادداشت به مفهوم روز مبادا در پس انداز کردن پرداخته است.

«پولت را آتش نزنی می میری؟» مطلبی است که فاطمه خسروانی آن را درباره خرید و چگونگی و چرایی آن نوشته است و در آن به شیوه خرید درست و موفق و شاخصه‌های آن اشاره داشته است.

امیر شعبانی نیز نویسنده یادداشتی با عنوان «بحران فروشی بی ارزشی و بینش تازه» است که در آن به نقش بحران جهانی در اقتصاد پرداخته است و رابطه ملبت دولت و دیگر بازیگران خرد در ایجاد یا رفع این بحران‌ها را تحلیل کرده است او در بخش دیگری از این مطلب تأثیرات کرونا و دولت را بررسی کرده و به چگونگی آغاز جنگ اخیر پرداخته.

«از گوجه احمدی نژاد تا بزمش حسن» عنوان مطلبی است که سید مصطفی موسوی نوشته است که در آن به تحریم و نوسانات اقتصادی و تأثیر آن روی دخل و خرج اشاره کرده و ترفندهای دوام مشاغل را در شرایط سخت بیان کرده.

در ادامه پرونده بی پولی ماهنامه سه نقطه سید محسن امامیان به «آدم و جداول هماره سرخ کمتر سبز» پرداخته است. او در این یادداشت درنگی در رفتارهای مالی مردم داشته است و به خطاهای مالی اشاره داشته است و در ادامه مطالبی را با عنوان «سپاق (سنگ پای قزوین)، خشازح (خر شانس‌های زبل)، مخبر (مالباختگان خاک بر سر)، عناب (عبرت ناپذیران بی درد)، بم بم (ببین من بهت می گم)، سبام (سرتو بالا بگیر مرد یا ممدهای بامرام)، بجامخ (بجای موخره) نوشته است.

«من و سقراط و بی پولی+ نام بردن از چهارتا اقتصاد دان» عنوان مطلب دیگری است که در این شماره از ماهنامه سه نقطه توسط مریم حسن نژاد نوشته است و نگاهی ژرف به جاهایی از اقتصاد و بازار و فلان داشته است و می‌خواهد مخاطب را با موضوعات مهمی چون بازار تمیز و کثیف، تأثیر تابلوی سهراب سپهری و ده میلیون معاملات ملکی بر بازار، علت مبعوث شدن صد و بیست و چهار هزار پیامبر و بدهی سقراط آشنا کند.

«آش کشک خاله» مهدی حاج علیمحمدی؛ «پولت را آتش نزنی می میری؟» فاطمه خسروانی؛ «خاگینه هم کیک است» حمیده سادات لطیفی؛ «تاثیر نوسانات بازار بر نجم الدین شریعتی» فاطمه فهیمی؛ «پارگی اجباری، با سایز مشخص» رضا سعیدی ورنوسفادرانی، «رام کردن کودک اقتصادی درون» فاطمه فهیمی، «گوسپندان آبادی بالا» سید محمد صاحبی؛ «پیش اندازی برای پس انداختن» مهدی شریفی از دیگر مطالبی است که در شماره سی و چهارم ماهنامه سه نقطه آمده است.

سی و چهارمین شماره ماهنامه سه نقطه را محمد صمدی در بخش مدیریت هنری، سید حمید حسینی، صفحه آرا و فاطمه فهیمی به عنوان دبیر تحریریه همراهی کرده اند؛ دیگر همکاران این شماره تهمینه حدادی، مریم حسن نژاد، نفیسه رحمانی، مریم نظام دوست، سارا مهدی نژاد، محمد رفیعی، راحله حاجیان دوست، محمود ابوالقاسمی، سید محمد صاحبی، حامد رضوی، سید محمد نوید موسوی هستند.

این‌مجله با قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما