شناسهٔ خبر: 56358895 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یک مطالعه بین‌المللی نشان داد:

قبایل سعودی؛ تهدیدی برای تاج و تخت محمد بن سلمان

نتیجه یک مطالعه بین‌المللی که تشدید بحران اعتماد میان رژیم سعودی و قبایل اصلی این کشور را بررسی کرده است، نشان می‌دهد که از دست رفتن این اعتماد می‌تواند به شورش همه جانبه‌ای منجر شود که تهدیدی برای پایان دادن به حکومت آل سعود خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، در پژوهشی که از سوی مرکز مطالعات «ژئوپلیتیکال فیوچرز» آمریکا منتشر شده، آمده است که بسیاری از قبایل سعودی‌ از جمله «المالکی»، «الدواسر» و «الشمری» احساس می‌کنند در حاشیه قرار گرفته‌اند، زیرا دولت با آنها به عنوان یک شهروند رفتار نمی‌کند.

در این تحقیق آمده است که این قبایل، آل سعود را به دزدی، کنترل 60 درصد از اراضی و 30 درصد از درآمدهای کلان نفتی متهم می‌کنند.

پیامدهای الغای هویت قبیله‌ای در عربستان

این مطالعه نشان داد که دولت سعودی یک هویت ملی را ترویج می‌کند که فراتر از قبیله است و این بخشی از پروژه تحول ملی 2030 است. ضمن اینکه الغای هویت قبیله‌ای می‌تواند منجر به درخواست برای اصلاحات سیاسی شود که ممکن است پایان دادن به حکومت آل سعود را درپی داشته باشد.

بر اساس این مطالعه، از سال 2005، قبایل مطرح خواستار نقش‌آفرینی در جامعه و سیاست عربستان سعودی بوده‌اند و انقلاب ارتباطات به اعضای قبایل اجازه داده است نظرات و علایق خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک بیان و گفت‌وگوهای آنلاین برای به اشتراک گذاشتن ایده‌های اجتماعی و سیاسی خود برگزار کنند.

در این پژوهش تأکید شده است که قیام‌های عربی در دهه گذشته موجب احترام به هویت قبیله‌ای در عربستان سعودی شد، اما مقامات به شدت با آن مقابله کردند و از ظهور سازمان‌های جامعه مدنی بین قبیله‌ای جلوگیری کردند و هرگونه ایده اصلاحات سیاسی را رد کردند.

براساس این تحقیق دولت عربستان سعودی نگران برجسته شدن جایگاه و موقعیت سعد الفقیه، رهبر معارضان که رهبری جنبش اصلاحات اسلامی در شبه جزیره عربستان را بر عهده داشت و دیگر متفکران برجسته در این کشور بود.

ولیعهد سعودی و به حاشیه راندن قبایل

این مطالعه خاطرنشان کرد که در آوریل 2022، ولیعهد محمد بن سلمان به مجله آمریکایی آتلانتیک گفت که تعداد شهروندان کشورش تنها 14 میلیون نفر است. این در حالی است که آمارهای رسمی حاکی از آن است که جمعیت آن حدود 34 میلیون نفر است و این یعنی؛ تعداد زیادی از قبایل عربستان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در حاشیه قرار گرفته و از آن رنج می‌برند.

چند ماه پیش، یک گزارش محرمانه فاش شد که مقاصد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را برای به حاشیه راندن بیشتر قبایل در عربستان و تلاش برای پایین آوردن وحدت و اعتبار آن‌ها آشکار می‌کرد.

اکانت معروف «العهد الجدید» در توییتر جزئیاتی از گزارشی را منتشر کرد که در واقع یک گزارش امنیتی محرمانه ارائه شده به دربار سلطنتی عربستان با عنوان «خطرات پادشاهی از درون» بود.

در این حساب توییتری آمده است که در گزارش امنیتی ارائه شده به درباره سعودی آمده است که تهدید اخوان‌المسلمین و گروه‌های اسلامی در داخل پادشاهی پایان یافته است و همه مساجد در دست دستگاه امنیتی کشور قرار گرفته‌اند.

در این گزارش بر لزوم توجه به قبایل و تلاش برای پایان دادن به خطر آن با از بین بردن وحدت و اعتبار آن توصیه شده است.

شاهزاده‌های سعودی؛ قربانی جاه‌طلبی بن سلمان

شاهزادگان، بازرگانان، علما و همچنین شیوخ قبایل قربانی سیاست‌های ولیعهد مستبد سعودی بوده و هستند؛ کسی که به دنبال تضمین «صندلی پادشاهی» برای خود است. قبایل عربستان سعودی از بولدوزرهای تخریب در امان نبودند؛ ماشین‌هایی که به بهانه توسعه و مقابله با ساخت و ساز بدون پروانه به تخریب اقدام می‌کنند.

محمد بن سلمان، در مقایسه با شاهزادگان قبلی در دهه‌های گذشته، موقعیت و یا جایگاهی نمادین هم در دربار سلطنتی به شیوخ قبایل نداد.

نشانه‌های سرکوب و ترور شخصیتی شیوخ قبایل سعودی توسط بن سلمان

اول: دستگیری امیر قبیله عتیبه، شیخ فیصل بن حمید، به دلیل انتقاد از سازمان سرگرمی عربستان که به دنبال گسترش فساد و بی‌اخلاقی در میان مردان و زنان جوان این کشور است.

دوم: دستگیری یکی از شیوخ قبیله عجمان، شیخ خالد بن حثلین، برای بهره‌برداری از او به منظور پاسخ به قصیده‌ای از یک شاعر قطری.

سوم: متهم کردن یکی از شیوخ قبیله مطیر، سعود الدویش، به فساد مالی و دست داشتن در پرونده‌های اختلاس.

چهارم: به کارگرفتن یکی از شیوخ آل مرة، شیخ سلطان المری، در گفتمان پوپولیستی در ماجرای بحران بین کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر.

پنجم: تهدید به کشتن یکی از شیوخ قبیله عتیبه به نام شیخ عبدالرحمن بن حمید به دلیل تقاضای وی از رژیم آل سعود برای آزادی برادرش که در زندان‌ بازداشت است.

در حال حاضر قبایلی در رویارویی روزانه با رژیم سعودی زندگی می‌کنند؛ رژيمی که به دنبال جابجایی این قبال با هدف دستیابی به پروژه‌های خیالی بن سلمان است.

رژیم حاکم بر پادشاهی عربستان سعودی بدترین کارنامه حقوق بشری در جهان را در به حاشیه راندن قبایل و سوء استفاده از ابتدایی‌ترین حقوق آن‌ها دارد که بیانی آشکار از جنایات آل سعود و تبعیض نژادی آن است و نقض قوانین بین‌المللی و قوانین و منشورهای حقوق بشر به حساب می‌آید.

رژیم سعودی سال‌ها درخواست‌های مکرر قبایل به حاشیه رانده شده در این پادشاهی را که تعداد آنها به ده‌ها هزار نفر می‌رسد، نادیده می‌گیرد و به بی‌عدالتی‌ای که متوجه آنها می‌شود اهمیتی نمی‌دهد.

سرشناسان طوایف «قحطان»، «همدان»، «بنی خالد» و «عنزه» همواره به امید احقاق حقوق «بدون‌ها» در این پادشاهی هستند و درخواست‌های خود را از طریق رسانه‌های مختلف حقوق بشری دنبال می‌کنند. اما این خواسته‌ها با بی‌توجهی ناعادلانه آل سعود مواجه شده است.

ترجمه: میترا فرهادی

انتهای پیام

نظر شما