شناسهٔ خبر: 56358730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اندر حکایت بی‌رونقی انبوه‌سازی مسکن در اسدآباد

شهره اکبری

زیبایی شهر با تراکم یکنواخت و فضای سبز سالم و شاداب از مهمترین مواردی است که از اهمیت ویژه‌ای در زیبایی بصری هر شهر دارد و در این بین نقش انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران در توسعه و زیباسازی مبلمان هر شهر غیرقابل انکار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

شهر اسدآباد یکی از شهرهایی است که بنا به گفته شهردار اسدآباد انبوه سازان در این شهر از ساخت و ساز مسکن استقبال چندانی ندارند و یکی از مهمترین علت های این امر پایین بودن تعداد طبقات و تراکم و ارتفاع ساختمانی شهرستان است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در محدوده شهرها تعداد طبقات یا تراکم ساختمان براساس پیشنهادات مصوب شده طرح تفصیلی اجرا می شود.

جواد کرمی با بیان اینکه درصد تراکم کم عموماً عامل بازدارنده ای برای احداث ساختمان است، گفت: بسیاری از سازندگان به دنبال افزایش تراکم هستند تا پروژه های بیشتری بسازند چراکه این مهم منجر به فروش بیشتر، کاهش هزینه‌های ساخت و عرضه بیشتر برای پاسخگویی به تقاضا خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت زمین مهمترین عامل تعیین قیمت مسکن به شمار می‌رود و با توجه به محدود بودن زمین ها و افزایش شدید قیمت زمین در شهر اسدآباد، افزایش زیربنا به معنای بهره‌برداری بیشتر از زمین بوده و قیمت زمین بر روی متراژ بیشتری از ساخت تقسیم می‌شود که به این ترتیب زمین با درصد تراکم بالاتر برای ساخت توجیه اقتصادی بیشتری داشته و این عامل مورد استقبال سازندگان قرار می‌گیرد.

کرمی یادآور شد: در طرح جامع و تفصیلی شهر مصوب سال ۸۴ که هم اکنون مورد بهره‌برداری است، معابر دارای عرض از شش متر تا زیر ۳۵ متر که عمده معابر شهر را شامل می‌شود، شهرداری موظف است از دو طبقه روی پیلوت تا چهار طبقه روی پیلوت مجوز ساخت صادر کند.

افزایش طبقه در طرح جامع جدید شهر اسدآباد دیده شده است

وی از افزایش طبقه در طرح جامع جدید شهر اسدآباد خبر داد و خاطرنشان کرد: در طرح جامع جدید شهرستان توسط مشاور مربوطه پنج منطقه برای شهر اسدآباد تعیین و ضوابط ارتفاعی برای آن تعریف شده که برای معابر بزرگتر از هشت متر بسته به قرارگیری در مناطق، یک طبقه اضافی نسبت به طرح تفصیلی و جامع شهر دیده شده است که با ابلاغ طرح جامع شهرستان سازندگان و انبوه سازان شهرستان می توانند از این ضوابط استفاده کنند.

کرمی همچنین با اشاره به معایب تراکم زیاد ساختمان مطرح کرد: ایجاد محلات شلوغ و پرتراکم، کاهش سرانه فضای سبز و پارک ها، افزایش ترافیک و کمبود پارکینگ و کاهش دسترسی به امکانات فرهنگی و اجتماعی را می‌توان از جمله معایب تراکم زیاد ساختمان‌ها برشمرد.

انبوه‌سازان از ساخت مسکن در اسدآباد استقبال نمی‌کنند

شهردار اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه انبوه سازان و سرمایه‌گذاران از ساخت مسکن در اسدآباد استقبال نمی‌کنند، اظهار کرد: بالاترین طبقات ساختمانی اسدآباد ۴.۵ طبقه بوده که به واسطه همین انبوه سازان و سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن در این شهر استقبال نمی‌کنند.

بهرنگ دالوند با اشاره به اینکه با جدیت پیگیر افزایش تعداد طبقات ساختمانی شهر اسدآباد هستیم و در این رابطه از سال‌های گذشته به شهر اسدآباد اجحاف شده است، تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به استان همدان درخواست افزایش طبقات ساختمانی شهر اسدآباد را براساس پهنه‌بندی موجود شهر ارائه داده‌ایم و منتظر پاسخ آن هستیم ضمن اینکه جلسات مختلف و نامه نگاری‌های بسیاری را هم در مدت دو ماه گذشته با وزارتخانه و نیز مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل منابع طبیعی استان داشته‌ایم.

وی افزود: ساخت مسکن با ۴.۵ طبقه برای انبوه‌سازان صرف ندارد و به همین علت در ساخت مسکن در اسدآباد پا پیش نمی‌گذارند و تمایلی به ساخت‌و ساز ندارند که امیدواریم با مرتفع شدن این مشکل بتوان دغدغه مسکن شهرستان را برای شهروندان حل کرد.

دالوند در ادامه با بیان اینکه شهرداری اسدآباد ۱۷ سال است با طرح جامع اولیه فعالیت دارد و باید هفت سال پیش طرح جامع جدید اسدآباد آماده و تحویل داده می‌شد، گفت: متأسفانه کار کردن با طرح قبلی از درآمد شهرداری کم و مشکلات شهر را زیاد می‌کند و به جای اینکه شهرداری فکر خود را به پروژه‌های بزرگ متمرکز کند ناچار است هر روزه به مشکلات طرح جامع اولیه به همراه اعضای شورای اسلامی شهر رسیدگی داشته باشد و وقت بگذارد.

کمبود زمین یکی از مشکلات مهم انبوه‌سازان اسدآبادی

یکی از انبوه سازان فعال در اسدآباد با سابقه ۲۲ ساله در این حوزه اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات انبوه سازان در اسدآباد کمبود و گرانی زمین مسکونی در این شهر است، طبیعتاً وقتی متقاضی برای زمین زیاد باشد بحث عرضه و تقاضا موجب گرانی زمین می‌شود.

اصلان طالبی تراکم ساختمان را یکی دیگر از معضلات انبوه سازان اسدآبادی دانست و تصریح کرد: برای بحث تراکم‌ساختمانی باید با شهرداری رایزنی بسیاری انجام داد در حالیکه در همدان در معابر ۱۰ متری ارتفاع ۵.۵ طبقه به راحتی داده می‌شود و نیاز به رفت و آمد و رایزنی و روابط نیست.

وی خاطرنشان کرد: در شهرداری ناحیه‌های مختلف همدان وقتی درخواست و مدارک زمین را روی پیشخوان می گذاری خود سیستم ارتفاع و تراکم ساختمانی را به انبوه ساز ارائه می‌دهد و وقت انبوه ساز در پیچ و خم اداری شهرداری گرفته نمی‌شود در حالیکه در اسدآباد اینطور نیست و این امر معضل خیلی بزرگی برای انبوه سازان فعال در اسدآباد به شمار می‌رود و باید در گیرودار اداری شهرداری شهر سه تا چهار ماه دوندگی داشته باشید تا بتوانید ارتفاع و تراکم ساختمانی را بگیرید که آن هم از ارتفاع طبقانی شهر همدان ۱.۵طبقه کمتر است.

طالبی ادامه داد: ارتفاع ساختمانی که در شهر اسدآباد به انبوه سازان داده می‌شود، ۴.۵ طبقه بوده و براساس مصوبات شهرداری تعداد طبقات بستگی به معبر دارد و گاهی در برخی موارد با اختیارات شهرداری ارتفاع ۵.۵ طبقه هم در معابر بزرگ تر داده می‌شود.

وی گفت: براساس مصوبات شهرداری در کوچه هشت متری ۲.۵ طبقه و در کوچه ۱۲تا ۱۴ متری ارتفاع طبقات ساختمانی را ۳.۵ طبقه می‌توان گرفت ضمن اینکه در بزرگترین معبر شهر مانند بلوارها با اختیارات شهرداری ارتفاع طبقه ساختمانی را ۵.۵ طبقه هم می‌توان گرفت.

انبوه‌سازی در اسدآباد رونق ندارد

طالبی با بیان اینکه متأسفانه انبوه سازی در شهر اسدآباد رونقی ندارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات انبوه سازان شهر اسدآباد در بحث بتن ریزی بوده و در این رابطه شهر اسدآباد تنها دارای یک کارخانه بتن ریزی است و این کارخانه نیز به علت تنها کارخانه بتن ریزی شهرستان محصول خود را با هر قیمتی که دلش بخواهد با انبوه سازان حساب می‌کند.

وی گفت: در این رابطه می‌توانند با حمایت از انبوه سازان و یا سرمایه گذار بخش خصوصی و صدور مجوز لازم و پرداخت تسهیلات مناسب نسبت به ایجاد احداث و راه اندازی یک کارخانه بتن ریزی دیگر در شهرستان از جمله در شهرک صنعتی شهرستان اقدام شود.

طالبی یادآور شد: با راه اندازی کارخانه بتن ریزی دیگر در شهرستان این امر موجب رقابتی شدن کمی و کیفی بتن در اسدآباد می‌شود چراکه در حال حاضر چون کارخانه بتن اسدآباد یکی است این کارخانه هر روز قیمت بتن خود را افزایش می‌دهد و قیمت بتن در اسدآباد بیش از استان و سایر شهرستان‌ها است.

نبود رتبه‌بندی در بین انبوه‌سازان اسدآبادی

این انبوه ساز ۴۲ ساله که خود را جزء نخستین انبوه سازان شهرستان اسدآباد می‌داند، در ادامه گفت: متأسفانه هیچ گونه رتبه بندی در بحث انبوه سازان شهرستان وجود ندارد و افراد انبوه ساز با تجربه با یک انبوه ساز تازه کار هیچ تفاوتی ندارند.

وی با اشاره به دو پروژه انبوه سازی خود در اسدآباد و یک پروژه در همدان تصریح کرد: در ساخت پروژه‌ها از هزینه و تخصص و تجربه‌های خود در پیشرفت کار استفاده می‌کنیم اما متأسفانه گریدبندی در بین انبوه سازان اسدآباد وجود ندارد و این استفاده از تخصص و تجربه در کار هیچ گونه تبلیغی برای ما نیست و متأسفانه پروژه بنده با تجربه چندین ساله با یک انبوه ساز تازه کار بدون تجربه که یک فونداسیون را می‌سازد و بالا می برد و با یک‌ نماسازی تمام‌عیوب کار خود را زیر نمای ساختمان پنهان می‌کند، فرقی ندارد و قیمت ملک وی از نظر املاکی‌ها و شهروندان با ملکی که من ساختم در یک حد بوده و این خود برای یک انبوه ساز با تجربه درد است.

طالبی با تأکید بر ضرورت رتبه بندی انبوه سازان اسدآباد خاطرنشان کرد: تقدیر از انبوه سازان با تجربه شهرستان، تاحدودی می‌تواند انبوه سازان را به کار خود دلگرم کند.

زیرساخت مسکونی مبلمان شهری اسدآباد غلط است

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت مسکونی مبلمان شهری اسدآباد غلط است، گفت: در شهر اسدآباد مشکل آماده سازی زمین داریم شهرداری خودش یکی از مقصران این برنامه است، شهرداری زمینی را بدون اینکه به خوبی تسطیح کند در شیب های متفاوت تحویل می‌دهد که این کار درست نیست. بعد که زمین را تحویل می‌دهد و برای مجوز مراجعه می‌کنیم می‌گویند ۱۰ میلیون آماده سازی توسط شهرداری انجام شده و باید پرداخت کنید.

این انبوه‌ساز با اشاره به اینکه یک برنامه و هدف و مقوله زمانی به یک نتیجه صحیح می رسد که زیرساخت های آن درست باشد، اظهار کرد: متأسفانه شهر اسدآباد از نظر مبلمان شهری در بحث ساخت ساختمان یک شهر هزار رنگ شده و هر کس با سلیقه خود نمای ساختمان می‌زند و هماهنگی وجود ندارد.

نماکاری ساختمان جزء آیتم های ضروری اخذ پروانه در اسدآباد شود

طالبی تصریح کرد: یکی از کارهایی که شهرداری در این رابطه می‌تواند انجام دهد آن است که قبل از شروع ساختمان طراحی نماکاری به شهرداری ارائه شود و طی مصوبه‌ای نماکاری جزء آیتم های ضروری اخذ پروانه شود و نماکاری به صورت سلیقه ای نباشد که یکی در نمای ساختمان از سرامیک و یکی دیگر از سنگ استفاده کند.

وی با بیان اینکه با این کار مبلمان شهری شهر به علت ناهمگون بودن نماهای ساختمانی بهم ریخته و آشفته نمی‌شود، گفت: برای رونق انبوه سازی علاوه بر موارد فوق دیگر اینکه شهرداری در یک معبر و یا یک کوچه به ساختمان ها یک ارتفاع و یک تراکم بدهد تا یک هماهنگی در معابر و کوچه مبلمان شهری به وجود آید که البته دیگر این اقدام در معبر و کوچه‌های فعلی که ۴۰ تا ۵۰ درصد ساختمان ها احداث شده اند، فایده ای ندارد و این طرح را برای جاهایی چون طرح نهضت مسکن ملی که تازه قرار است احداث شود، می‌توان پیگیری کرد.

در طرح نهضت مسکن ملی اسدآباد معبر زیر ۱۲ متر ساخته نشود

طالبی یادآور شد: در طرح نهضت ملی لازم است برای هماهنگی بافت شهر و زیبایی مبلمان شهری معبر زیر ۱۲ متر نباشد و با آماده سازی و تسطیح و مشخص شدن معابر در اخذ پروانه طراحی نماکاری جزء قوانین باشد چراکه رعایت زیرساخت ها از تقش مؤثری در زیبایی مبلمان شهری دارد و متأسفانه این زیرساخت ها در شهرستان ضعیف بوده است.

یکی دیگر از انبوه‌سازان اسدآباد هم با سابقه ۱۲ ساله در این حوزه تراکم و ارتفاع ساختمانی را یکی از مهمترین مشکلات انبوه سازان اسدآبادی دانست و خاطرنشان کرد: در اسدآباد در معبر ۱۰ متری در زمین ۲۰۰ و یا ۳۰۰ متری ارتفاع ساختمان ۳.۵ طبقه بوده و هیچ گونه تفاوتی ندارد این در حالیست که در همدان در معبر ۱۰ متری شهرداری شهر مجوز ارتفاع ۴.۵ طبقه و در معبر ۱۰ متری با زمین ۲۲۱ متر مجوز ۵.۵ طبقه می‌دهد و اسدآباد دو طبقه به نسبت همدان کمتر است.

بالا بودن عوارض شهرداری

محسن مرادی با اشاره به بالا بودن عوارض شهرداری اسدآباد افزود: در حال حاضر در شهرک‌الوند همدان با ۱۶۰۰ متر زیربنا در حال احداث ساختمان هستم که عوارض شهرداری آن ۱۴۱ میلیون تومان شده و در اسدآباد نیز پروژه دیگری با ۷۰۰ متر زیربنا در دست انجام دارم که عوارض شهرداری آن ۱۸۰ میلیون تومان شده است و این امر نشان از هزینه های بالای عوارض شهرداری این شهر دارد.

وی با اشاره به اینکه به عنوان یک انبوه ساز بابت کارهای نظام‌مهندسی، مجری و سرپرست کارگاه کمبود و مشکل داریم، تصریح کرد: حدود سه یا چهار ماه پیگیر سرپرست کارگاه هستیم و در این رابطه  وقت بسیاری از ما گرفته می‌شود و این روال واقعا خسته کننده است.

به طول انجامیدن روال کارهای انبوه سازان اسدآبادی در پیچ و خم شهرداری و نظام‌مهندسی

این انبوه ساز ۳۵ ساله با اشاره به طول انجامیدن روال کارهای اداری انبوه سازان در شهرداری و نظام مهندسی اسدآباد یادآور شد: گاهی انبوه سازان در بحث تراکم ساختمان با شهرداری و نظام مهندسی  دچار مشکل می‌شوند و به فرض مثال اگر درخواست داریم مانند همسایه دیگر به ما هم تراکم بیشتری بدهند، موافقت نمی شود.

وی در رابطه با ارتفاع ساختمانی در اسدآباد گفت: ارتفاع ساختمان مانند قبل بیشتر از ۴.۵ طبقه نیست و در  کوچه ۱۰، ۱۲، ۱۴ متری ارتفاع طبقات ۳.۵ طبقه و در خیابان ۱۸ و ۲۰ متری ۴.۵ طبقه است مگر خیابان‌ ۲۰ و  ۲۴ متری که بسته به شرایط به ندرت ارتفاع ۵.۵ طبقه هم بدهند.

ضرورت همکاری و حمایت از انبوه سازان اسدآبادی

مرادی در پایان بیان کرد: برای رونق انبوه سازی شهر اسدآباد همکاری و حمایت از انبوه سازان و فراهم کردن زیرساخت های لازم انبوه سازان ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، اینکه انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران اسدآبادی برای توسعه شهر دغدغه دارند و باید در تسهیل امور سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان و حل مشکل این توسعه گران تعامل دوسویه دوچندانی  توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری و نظام مهندسی با انبوه سازان ایجاد شود و با برگزاری نشست‌های هم اندیشی با آنها با تشریح مشکلات این حوزه درددل آنها را نیز شنید و نسبت به احصاء مشکلات و تسهیل امور آنها اقدام کرد تا با مرتفع شدن مشکل آنها انبوه سازی شهر رونق گیرد و گامی مطلوب برای رسیدن به توسعه شهری برداشته شود.

در این مسیر ایجاد زیرساخت های لازم توسط شهرداری برای انبوه سازان و سرمایه گذاران ضرورت دوچندان خواهد داشت تا بستر لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران فراهم شود تا با این اقدام شاهد فرار سرمایه‌گذاران از شهر نباشیم.

انتهای پیام

نظر شما