شناسهٔ خبر: 56358051 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در بیانیه دانشگاه علامه طباطبائی درباره وقایع اخیر کشور تاکید شد

دانشگاه نسبت به اتفاقات پیش آمده برای دانشجویان حساس بوده و به طور مرتب پیگیر مشکلات آنها است

دانشگاه علامه طباطبایی در بیانیه‌ای به مناسبت وقایع اخیر تاکید کرد: دانشگاه نسبت به اتفاقاتی که برای دانشجویان پیش آمده است حساس بوده و به طور مرتب پیگیر مشکلات دانشجویان است. امیدواریم به زودی مشکلاتی که برای چند نفر از دانشجویان پیش آمده است برطرف شود. انتظار می‌رود دانشجویان عزیز با احترام نسبت به قوانین و مقررات در مسیر خواسته های کسانی که دانسته قصد دارند از صفای طینت و احساسات پاک آنها سوءاستفاده کنند، قرار نگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دانشگاه علامه طباطبائی درباره رخدادهای اخیر کشور بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانه به شرح ذیل است:

«با عرض تسلیت رحلت اسوه بشریت، نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به پیشگاه مقدس امام زمان(ع)، مسلمانان عالم و ملت غیور و شهید پرور ایران اسلامی، حوادث روزهای اخیر که با اتفاق غمناک اما سوال برانگیز شروع شد از مرحله اعتراض به اغتشاش رسید و با دخالت بیگانگان و ایادی داخلی آنها به جان، مال، نوامیس و مقدسات مردم آسیب، تخریب و هتک حرمت شد. در این رابطه به چند نکته اساسی اشاره می شود:

۱- انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران که میراث گرانقدر آزادیخواهان، مجاهدت هزاران هزار انسان خداجو، ثمره خون شهیدان والامقام و زمینه ساز اعتلای کلمه توحید و گسترش عدالت است از نعمات بزرگ الهی است که حفظ آن را امام راحل(قدس سره الشریف) اوجب واجبات دانسته اند.

۲- نظام جمهوری اسلامی در مسیر تحقق حکومت اسلامی با دشواری هایی مواجه است. برخی از این دشواری ها به عوامل درونی جامعه ما بر می گردد و برخی نیز ناشی از دشمنی های عوامل بیرونی و به طور مشخص نظام سلطه استکباری است که نظام جمهوری اسلامی را مانع از استیلا و استثمار ملت ها و جوامع دیگر می بینند.

۳- موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی ایران در صحنه های بین المللی، الهام بخشی به مظلومان جهان، عزتمندی مسلمانان و شیعیان، نقش تعیین کننده نظام در مناسبات و روابط بین المللی و اقتدار سیاسی و امنیتی امروز ما در حالی اتفاق افتاده است که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران نظام سلطه و در راس آنها آمریکا در خصومت با جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدام دشمنانه ای فروگذار نبوده است. از تحریک اقوام برای درگیری مسلحانه با جمهوری اسلامی از سالهای ۱۳۵۷، ۱۳۵۸ و به بعد، اقدام برای کودتا، تحریک صدام برای حمله به ایران و درگیرکردن ایران در یک جنگ ۸ ساله، تحریم های گسترده علیه ایران و .... همگی در جهت مقابله با جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است و این نظام به لطف و رحمت الهی و با تکیه بر اراده و خواست یک ملت مومن، بصیر و صبور با همه این دشمنی ها همچنان توانمندتر از قبل به پیش رفته است.

۴- نهاد دانشگاه به عنوان یک نهادعلمی، فرهنگی و آموزشی وظیفه خود می داند که همواره نسبت به آنچه در جامعه می گذرد و آنچه در قالب سیاست ها و اقدامات، توسط دولتمردان انجام می شود حساس بوده و با تمام توان در جهت کمک به تصمیم سازی، تصمیم گیری و اقدامات دانش بنیان در راستای اعتلای نظام جمهوری اسلامی همراهی و همفکری کند.

۵- دانشگاهیان(اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان) که فرهیختگان جامعه و امید نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، همواره در سال های گذشته و بویژه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس مسئولیت در صحنه حاضر بوده و در دفاع از نظام مجاهدت کرده اند. برخی به شهادت رسیده اند و برخی دیگر با مجاهدت از طریق قلم، بیان و یا ورود در میدان و پذیرش مسئولیت تلاش کرده اند در جهت تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی نقش آفرین باشند.

۶- دانشجویان دانشگاه، امید و سرمایه اصلی جامعه، نور چشم ما و حافظان استقلال، امنیت و آزادی امروز و فردای جامعه ما هستند. حضور دانشجویان در صحنه به معنای احساس مسئولیت آنها و ارتقا دهنده سطح توانمندی های آنها برای پذیرش مسئولیت های بزرگ در جامعه فردا است در این مسیر فراهم آوردن زمینه های مناسب آموزشی، فرهنگی، تربیتی و علمی در دانشگاه برای تحقق استعدادهای دانشجویان، مسئولیت بزرگی بر دوش مسئولان فعلی دانشگاه است.

 ۷- امروز دانشجویان دانشگاه با آگاهی و احساس تعهد نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی با جدیت در تحصیل علم و با حضوری چشم گیر در عرصه های مختلف، اعم از اردوهای جهادی، راهپیمائی اربعین، حضور گسترده در اعتکاف و مساجد، شرکت در تشکل های اسلامی، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی، مشارکت معنادار خود را در سازندگی و اراده خود را برای آینده ای روشن چنان به رخ جهانیان کشانده اند که دشمنان با غضب و خشم و با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای از هر وسیله، بهانه و موقعیتی برای زیر سوال بردن رفتارهای آنها استفاده می کنند. 

۸- استادان دانشگاه با وزانت علمی و با اشراف و تعهد نسبت به مسئولیت خطیر خود همواره تلاش کرده اند آگاهی، بصیرت، اخلاق، تعهد، مسئولیت پذیری، خوب زیستن، قدرت تفکر و اندیشیدن را در دانشجویان خود متجلی کرده و آنان را به کمالی که مستحق آن هستند برسانند. بیدار کردن فطرت انسانی، تکیه بر عقل و خرد، تسلط بر دانش تخصصی، استفاده از فنون معلمی، احترام و بزرگداشت شعائر مذهبی، عشق ورزی به دانش و حقیقت و بی اعتنائی به زخارف دنیوی دستمایه های تربیتی استادان دانشگاه و مایه فخر همیشگی ما هستند.

۹- اعتراض برخی دانشجویان به حادثه اخیر، مادام که ابعاد این حادثه مبهم باشد یک امر طبیعی و در جهت ظرفیت های نظام قابل فهم است. اما اگر به جای آنکه دنبال حقیقت باشیم دنبال مقاصد دیگری باشیم که ما را از حقیقت موضوع دور کند، نه تنها پاسخ متناسب را دریافت نمی کنیم بلکه خود و دیگران را در فرایندی مبهم و سردرگم قرار خواهیم داد. مزید بر اینکه متاسفانه برخی کلمات و سخنانی که از معدود دانشجویان بیان شده است همراه با اهانت به استادان، نادیده گرفتن حقوق دیگران و زیر سوال بردن ارزش های اسلامی و قانون شکنی بوده که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 

۱۰- انتظار می رود دانشجویان در هر مرحله و در هر موضوع مطالبه گری خود را توام با مسئولیت پذیری و همراه با عقلانیت و استدلال کرده و از واکنش های احساساتی و هیجانی که عاری از پشتوانه های منطقی باشد اجتناب کنند. امام علی علیه السلام فرمودند: اگر سوالی را مطرح می کنید هدف سوالتان فهمیدن باشد نه ایجاد مشکل کردن. همچنین فرمودند: ادب انسان مانند درختی است که ریشه اش در عقل و خرد است. این آموزه های بزرگ اسلامی باید همواره راهنمای مطالبه گری ها و سوالات ما باشد. دیدگاه ها و عقایدمان را نمی توانیم با عدم رعایت ادب و اهانت به دیگران مطرح و گسترش دهیم. آنانی که به خود اجازه دادند برای اختلاف نظرشان با استادان به مقام و شان استادان اهانت کنند رفتاری نابخردانه و به دور از نزاکت داشته اند و امیدواریم خیلی زود درصدد جبران برآیند. 

۱۱- دانشگاه نسبت به اتفاقاتی که برای دانشجویان پیش آمده است حساس بوده و به طور مرتب پیگیر مشکلات دانشجویان است. امیدواریم به زودی مشکلاتی که برای چند نفر از دانشجویان پیش آمده است برطرف شود. انتظار می رود دانشجویان عزیز با احترام نسبت به قوانین و مقررات در مسیر خواسته های کسانی که دانسته قصد دارند از صفای طینت و احساسات پاک آنها سوءاستفاده کنند، قرار نگیرند.

۱۲- با سپاس فراوان از استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه که در این روزهای اخیر با حساسیت و نگرانی امور را رصد می کردند، از خداوند متعال عزت و سرافرازی ملت بزرگ ایران را مسئلت کرده و امیدواریم رحمت الهی بیش از پیش شامل این ملت غیور باشد و بتوانیم با سربلندی از این ابتلائات بیرون رفته و آحاد جامعه با آرامش و صفا و با وحدت و انسجام، پرتلاش و امیدوار در مسیر سازندگی ایران اسلامی قدم برداریم. نیک می دانیم که تحقق این آرزوهای بزرگ به خواست الهی و در گرو مجاهدت و تلاش همگانی است که خداوند فرمود: آیا گمان کرده‌اید که به بهشت داخل شوید بدون امتحاناتی که پیش از شما بر گذشتگان آمد؟ که بر آنان رنج و سختی ها رسید و همواره پریشان خاطر و هراسان بودند تا آن گاه که رسول و گروندگان با او از خدا مدد خواستند و گفتند: بار خدایا، کی ما را یاری کنی؟ در آن حال خطاب شد: بشارت دهد که هان! همانا یاری خدا نزدیک است».

انتهای پیام

نظر شما