شناسهٔ خبر: 56357980 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۶۰میلیارد ریال صرف سازه های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد شد

یاسوج - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: طی یک سال گذشته ۵۳۰میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سازه های آبخیزداری که به شکل سنگ ملاتی اجرا می شود پیش بینی شده که تاکنون ۲۶۰ میلیارد ریال از این میزان تخصیص به مصرف رسیده است.

صاحب‌خبر -

عبدال میرفردی روز دوشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  ۳۲هزار ۳۹۶ متر مکعب سازه آبخیزداری با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۷۰ هکتار در مناطق مختلف استان در حال احداث است.

به گفته میرفردی این سازه های آبخیزداری در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد مانند چاه تلخ، دیلگون، لیشتر، مارگون،سرفاریاب،مال شیخ،زیلایی، سپیدار،سوق،برم مرغابی و چغل در حال ساخت هستند و  در فصل پاییز امسال به مرحله بهره برداری می رسد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه میزان فرسایش خاک در مناطق مختلف استان بین پنج تا ۲۰ تن در هر هکتار است تاکید کرد: با اجرای این طرح ها ۶۷۷ هزار تن از میزان فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد کاسته می شود.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی سال آبی گذشته و باران های سیل آسای فصول پاییز و تابستان اظهار داشت: احداث سازه های آبخیزداری ضمن ذخیره آب برای دوران کم آبی از بروز سیل و خسارت های ناشی از آن پیشگیری می کند.

۲۶۰میلیارد ریال صرف سازه های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد شد

میرفردی ابراز داشت: کنترل سیلاب،ایجاد اشتغال موقت و دائم،نشاط تفرجگاه ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه های حیات وحش،تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری،کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها مزایای مهم اجرای سازه های آبخیزداری در این استان بوده است.

به گفته مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه  و بویراحمد از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۷ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در استان ایجاد شده است که اجرای این سازه ها باعث ذخیره سالیانه بیش از ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود.

آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره  در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.

میانگین سالیانه بارندگی کهگیلویه و بویراحمد  در سال های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلی متر گزارش شده است در حالی که این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

نظر شما