شناسهٔ خبر: 56357937 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبر خوش برای سهامداران خرد/ «خرید متری املاک» در راه بورس

راه اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور مصوب شد و پذیره نویسی آن از چند هفته آینده در فرابورس آغاز می شود

صاحب‌خبر -

«خرید متری املاک» در راه بورس

 

پذیره نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور از چند هفته آینده در فرابورس آغاز خواهد شد و به این ترتیب زمینه مشارکت عموم مردم در سرمایه گذاری در بازار املاک کشور با خرید متری مهیا می شود. به گزارش خراسان، اواخر مرداد بود که محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی بورس مسکن تحت عنوان «صندوق زمین و مسکن»، گفت که این صندوق، مراحل نهایی خود را سپری کرده و با هدف جذب سرمایه ها برای پروژه ها، حفظ ارزش سرمایه های مردم و امکان خرید مسکن به طور کامل یا متری از نیمه دوم امسال راه اندازی می شود. در این زمینه، گزارش خبرگزاری فارس حاکی از آن است که با دستور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن مبنی بر استفاده از ظرفیت ماده 5 قانون جهش تولید مسکن و راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات (reit)، تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری در این حوزه در دستور کار صندوق بازنشستگی کشوری قرار گرفته است.

صندوق املاک و مستغلات چیست؟

صندوق املاک و مستغلات (REIT) عملاً نوعی سرمایه گذاری خُرد در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم است تا به این صورت افراد بتوانند به جای خرید یک واحد کامل ملک، اعم از مسکونی، تجاری یا اداری برای خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه‌گذاری‌های خُرد اقدام کنند. یکی از تمایزهای این نوع سرمایه‌گذاری‌ با صندوق زمین و ساختمان این است که صندوق املاک و مستغلات، روی ملک ساخته شده در حال بهره‌برداری تاسیس می‌ شود و سرمایه‌گذاران، علاوه بر بهره‌مندی از فرصت افزایش قیمت ملک، می‌توانند اجاره‌بها نیز دریافت کنند.

به عبارت دیگر اگر چه صندوق‌های زمین و ساختمان با جذب منابع مردم، اقدام به ساخت روی زمین ‌های دارای پروانه ساختمانی و فروش واحدهای احداث شده می‌کنند، اما دارای این مشکل هستند که در پایان پروژه ساختمانی، ممکن است فروش واحدهای ساخته شده زمان‌ بر باشد و بازده موثر مشارکت ‌کنندگان را کاهش دهد. با این حال این مشکل در صندوق های املاک و مستغلات وجود ندارد. چرا که آن ها روی املاک ساخته شده سرمایه ‌گذاری می‌ کنند و با بازسازی و فروش، تغییر کاربری املاک یا اجاره دادن این املاک و...  می ‌توانند دارندگان واحدهای این صندوق ‌ها را در بازده این گونه سرمایه ‌گذاری‌ ها سهیم کنند.

جزئیات نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور

برحسب آن چه در امیدنامه پیشنهادی صندوق املاک و مستغلات «مدیریت ارزش مسکن» به عنوان نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور آمده است، پرداخت اجاره به صورت 3 ماهه خواهد بود که پس از کسر هزینه‌های جاری به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد شد. طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، محدودیت حداقل سرمایه‌گذاری برای خریداران این صندوق ها وجود ندارد و افراد می توانند در حد چند میلیون تومان نیز در این صندوق‌ ها سرمایه ‌گذاری کنند. ولی در عرضه اولیه نخستین صندوق (REIT)، احتمالاً محدودیت‌های معمول در پذیره نویسی‌های عرضه اولیه توسط سازمان بورس اعمال خواهد شد. ‌پذیرش و معامله واحدهای این گونه صندوق ها در بازار فرابورس ایران انجام می شود. نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود ۹۰۰ متر مربع و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است. داوود حمزه، مدیرعامل شرکت ومدیر، در این زمینه گفته است: امیدواریم حداکثر ظرف مدت دو هفته آینده پذیره نویسی این صندوق در فرابورس انجام شود.

منبع: خراسان

نظر شما