شناسهٔ خبر: 56357779 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عبدالله علیخانی: متر و معیار فقط مختص قیمت بلیت سینماهاست

در گزارشی به تجزیه و تحلیل دستمزدهای بازیگران به عنوان عامل اصلی در دیده شدن یک اثر نمایشی و نقش مهم و بسزایی که دارند پرداخته‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

صاحب‌خبر -

انتخاب و چیدمان صحیح بازیگران یکی از نکات مهمی است که در درخشش و گیرایی یک اثر نمایشی تاثیرگذار است. بدیهی است که با این تعریف کارگردانان و تهیه‌کنندگان در سینما، تلویزیون و شبکه‌های نمایش خانگی برای جذب مخاطب بیشتر، به سراغ این عامل یاری‌دهنده‌ی فروش می‌روند که او هم در مقابل دستمزد کلانی را دریافت می‌کند. این گزاره که ارتباط دوسویه دارد و تولیدات هنری را در یکسو و هنرمند را در سویی دیگر قرار می‌دهد شاید یکی از دلایلی است که موجب شده این روزها دستمزد بازیگران چیزی بین (200 تا 400) درصد افزایش پیدا کند. عدد و رقم عجیب و غریبی که ما طی بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با کارگردان‌ها و تهیه‌کنندها به آن رسیده‌ایم. به همین بهانه خبرگزاری برنا طی گزارشی مفصل صحت و سقم و دلایل این موضوع را بررسی می‌کند که از نظر می‌گذرانید.

عبدالله علیخانی، تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «مستانه»، «خالتور»، «آب نبات چوبی» و... در خصوص افزایش (200 تا 400) درصدی دستمزد بازیگران (ستاره و معمولی) به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا می‌گوید: شرایط عادی در سینمای ما حاکم نیست. متاسفانه تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای کنار کشیده‌اند و یکسری تهیه‌کننده‌‌های دولتی برای پولشویی وارد سینما شده‌اند. این بین عده‌ای از تهیه‌‌کننده‌ها هم حق‌العمل کار می‌کنند که در قید و بند این اعداد و ارقام نیستند. مثلا به بازیگری که تا دیروز پانصد میلیون دستمزدش بوده به یکباره یک میلیارد و خورده‌ای پول می‌دهند و به بازگشت سرمایه فکر نمی‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: این وضعیت شرایطی را در سینمای ایران به وجود آورده است که هر شخصی که صبح بیدار می‌شود با متر و معیار و اندازه‌ خودش پیش می‌رود. عده‌ای از بازیگران روی خودشان عدد و رقم‌های نجومی می‌گذارند؛ اگر بتوانند که چه عالی می‌گیرند اگر هم‌ نتوانند به دروغ می‌گویند ما این عدد را گرفته‌ایم تا دهان‌ به دهان بچرخد. پس تا این شرایط بر سینمای ایران حاکم است این روند مسموم و دستمزدهای عجیب و غریب ادامه دارد.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که چرا این افزایش دستمزد به دیگر عوامل نرسیده است توضیح داد: دلیلش این است که بقیه‌ی عوامل اسم و رسمی ندارند. مخاطب وقتی می‌خواهد فیلمی را در سینما ببیند با گریمور، فیلمبردار، طراح صحنه و... کاری ندارد. فقط نام هنرپیشه است که یک فیلم را مطرح می‌کند. حالا اگر کسی اهل سینما باشد ممکن است به نام کارگردان هم توجه کند بقیه عوامل برای تماشاچی هیچ تفاوتی ندارند.‌ برای همین است که دستمزد بازیگران تصاعدی و دستمزد دیگر عوامل پلکانی بالا می‌رود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» در خصوص میزان هزینه برای ساخت تولیدات سینمایی بیان کرد: هزینه‌ها هر روز و هر ثانیه متغیر است. برای مثال اگر بخواهیم برای عوامل فیلم غذا بخریم چلوکبابی که تا دیروز پُرسی صد هزار تومان بوده در عرض یک شب پرسی صد و بیست هزار تومان می‌شود. در واقع می‌خواهم بگویم به همین راحتی همه چیز تغییر می‌کند و هیچ اندازه‌ای هم وجود ندارد. در این مملکت فقط یکجا متر و معیار دقیق وجود دارد آن هم بلیت سینماست.‌ یعنی وقتی گفتند بلیت سینما ۴۵ هزار تومان است دیگر نمی‌توانید بیشتر و بالاتر از این عدد بفروشید.

او در پایان گفت: در این شرایط بد اقتصادی با وجود این تورم چطور می‌توانیم به یک هنرپیشه بگوییم این عدد و رقم که می‌گیری زیاد است؟ چطور جرأت می‌کنیم بگوییم از شش فیلمی که بازی کردی پنج تایش ضرر داده است؟ در کل از حدود ۷۰ فیلمی که در طول سال ساخته می‌شود‌ فقط پنج_شش فیلم بازگشت سرمایه دارند که این وضعیت دردناک است.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

نظر شما