شناسهٔ خبر: 56354327 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آخرین وضعیت حاجی اصفهانی از زبان رئیس سازمان حج و زیارت

فارس

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بسیار تلاش کردیم تا وکیل سعودی پیدا کنیم تا کار وکالت را در نبود ما پیگیری کند اما هیچ وکیلی حاضر نشد موضوع را بر عهده بگیرد و هر کدام می‌گفتند چون جرم ایشان امنیتی است، ما برای خودمان نگران هستیم، بر همین اساس، تا این لحظه نتوانستیم وکیلی پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -
سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص آخرین پیگیری‌ها و وضعیت کنونی زندانی ایرانی در عربستان اظهار کرد: در حج تمتع ۱۴۰۱ چهار مورد دستگیری خاص داشتیم که از طرف کشور میزبان به‌عنوان دستگیری و بازداشت امنیتی اعلام شدند که از جمله آن‌ها خلیل دردمند بود که در بازداشت است.

وی با بیان اینکه سه نفر دیگر بعد از یک روز تا یک هفته آزاد شدند اما آنچه از سوی عربستان اعلام شد، گفتند جرم خلیل دردمند امنیتی است، افزود: در ۱۰ روز نخست، روز هر روز نماینده سازمان حج و زیارت به بازداشتگاه می‌رفت و برای او غذا می‌برد و از او دلجویی می‌کرد و در آن زمان اعلام کردند که به خاطر عکس انداختن با تمثال مبارک شهید قاسم سلیمانی این بازداشت انجام شده است، البته اگر بعداً موردی اضافه شده به ما اعلام نشده است.

عربستان همچنان پاسخی به پیگیری‌ ما نداده است

 رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: نماینده سازمان حج و زیارت تا روز آخر ماه محرم در عربستان و مکه حضور داشت و هر روز یا به اداره امن در مکه یا اداره امن در جده مراجعه و این موضوع را پیگیری می‌کرد اما تنها پاسخ آن‌ها این بود که این موضوع امنیتی و در حال رسیدگی است و به همین دلیل هم جوابی روشنی به ما ندادند.

 حسینی با یادآوری اینکه در نهایت مکاتبه مفصلی از مسیر نیویورک برای طرف سعودی و هم وزیر حج عربستان ارسال کردیم که ۱۸ مورد از پیگیری‌ها را تیتر کردیم که برای مثال در چه تاریخ‌هایی به پلیس یا اداره امن مراجعه کرده بودیم، عنوان کرد: پاسخ وزارت حج عربستان این بود که ما پیگیری شما را به وزارت امن اعلام کردیم و منتظر پاسخ هستیم، اما تاکنون جوابی از آنها به ما داده نشده است.

ویزای نماینده سازمان حج در عربستان برای پیگیری آزادی حاجی کشورمان تمدید نشد

وی با بیان اینکه موضوعی که در حال حاضر در حال انجام بوده، این که چون ویزای نماینده ما تمام و از سوی عربستان تمدید نشد، او به کشور بازگشته اما معاونت کنسولی وزارت خارجه که متولی حمایت کنسولی از اتباع ایرانی است، موضوع را پیگیری می‌کند، گفت: موضوع از نمایندگی ایران در نیویورک و حافظ منافع عربستان در تهران که سوییس است، مدام پیگیری می‌شود و بنده هم در جریان هستم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه نکته دیگر این است که ما بسیار تلاش کردیم تا وکیل سعودی پیدا کنیم تا کار وکالت را در نبود ما پیگیری کند اما هیچ وکیلی حاضر نشد موضوع را بر عهده بگیرد و هر کدام می‌گفتند چون جرم ایشان امنیتی است، ما برای خودمان نگران هستیم، ابراز کرد: بر همین اساس، تا این لحظه نتوانستیم وکیلی پیدا کنیم.

پیگیری برای آزادی حاجی ایرانی در عربستان از راه‌های مختلف ادامه دارد

حسینی در پایان اعلام کرد: در حال حاضر این موضوع از کانال‌های مختلف همچون «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، مسؤولان کشور عمان، نمایندگی سوئیس در تهران همچنین نمایندگی ما در نیویورک در حال پیگیری است اما تاکنون آن‌ها هم از طرف سعودی جوابی نگرفته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما