شناسهٔ خبر: 56353753 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهروندان خراسان‌شمالی ۳۲۶ هزار جلد کتاب به امانت گرفتند

بجنورد-ایرنا- مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی گفت: شهروندان استان در نیمه نخست امسال ۳۲۶ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفتند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از سه برابر رشد دارد.

صاحب‌خبر -

مهدی آریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این در حالی است که در مدت مشابه پارسال به دلیل شیوع کرونا تنها ۹۱ هزار جلد کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت رفته بود.

وی افزود: در سالجاری به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت این استان ۳۸ جلد کتاب به امانت رفته است.

آریان با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در این استان، ۱۰۶ جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۹۳۶ هزار و ۲۹۲ جلد کتاب در کتابخانه های استان موجود است که هر ساله کتاب های فرسوده، بدون خوانش و محتواهای نامناسب از چرخه کتابخانه ها خارج می شود.

رشد ۸ درصدی تعداد کتابخانه ها

آریان با اشاره به رشد ۸ درصدی تعداد کتابخانه های خراسان شمالی، اظهار داشت: اینک ۷۷ باب کتابخانه عمومی فعال در استان وجود دارد در حالی که در سال گذشته ۷۱ باب بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، گفت: به ازای هر ۲۵ هزار نفر از جمعیت این استان ۲.۱۹ کتابخانه در استان وجود دارد که در این شاخص از میانگین کشور بالاتر هستیم اما با توجه به پراکندگی جمعیتی، تمام مناطق از این فضاها برخوردار نیستند.

آریان افزود: در شاخص سرانه زیر بنا نیز در سالجاری از رشد ۳۲ درصدی برخوردار هستیم و اینک کتابخانه های عمومی استان ۲۶ هزار و ۱۶۷ متر مربع زیر بنا دارند که در این شاخص از سرانه میانگین کشوری بالاتر هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی نرخ عضویت را از دیگر شاخص ها مهم در این حوزه دانست و بیان کرد: اینک ۵۶ هزار و ۴۲۶ نفر عضو کتابخانه های عمومی این استان هستند در حالی که در سال گذشته ۲۶ هزار نفر بودند که این شاخص بیش از ۲ برابر رشد یافته است.

وی افزود: به ازای هر ۱۰۰ نفر حدود هفت نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند که در این شخاص نیز از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

نظر شما