شناسهٔ خبر: 56352662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

باغگلی: خدمت‌رسانی ویژه به زائران نیاز به فرهنگ‌سازی دارد | مقایسه فرهنگی میزبانی با عراقیان درست نیست

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مقایسه فرهنگ میزبانی ایران با عراق درست نیست. آن چیزی که در در عراق مشاهده می‌کنیم حاصل ده‌ها سال کار فرهنگی و ممارست در یک اقدام مشخص است که امروز به ثمر رسیده است، اما در مشهد جریانی را به تازگی برای میزبانی آغاز کردیم. حتما ما نیز سال‌های زیادی باید صبوری داشته و فرهنگ‌سازی کنیم تا به آن موقعیت برسیم.

صاحب‌خبر -

گروه مشهد | شهرآرانیوز، حسین باغگلی در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به لزوم افزایش آستانه تحمل زائران در مواقع بحران عنوان کرد: باید بپذیریم شرایطی که در موقعیت‌هایی مانند دهه پایانی صفر، میلاد امام رضا (ع) و نوروز در مشهد به وجود می‌آید اگر در هر شهر دیگری وجود داشته باشد، قطعا با کاستی‌هایی مواجه خواهند شد؛ چون امکان اینکه زیرساخت‌ها را برای حجم زیادی از مخاطب در دوره‌های محدود فراهم کنیم، ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه باید بپذیریم اگر هر آنچه که در بخش دولتی داریم را پای کار بیاوریم باز هم کفاف حجم زائران را نخواهد داد، بیان کرد: بنابراین چه چیزی می‌تواند به زائران امام رضا (ع) آرامش دهد که کاستی‌های احتمالی را تحمل کنند؟ آنجایی که احساس کنند این مردم و این شهر هرآنچه که داشته در طبق اخلاص به میدان آورده است.

باغگلی با اشاره به بالا بودن سطح تحمل زائران اربعین یادآور شد: این باور در زائران اربعین به وجود آمده که مردم عراق هرآنچه در طبق اخلاص داشته‌اند به میدان آورده‌اند، از همین رو ما نیز به عنوان زائر، چون تصمیم گرفته‌ایم به این سفر بیایم، باید حتما تحمل بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: البته که زیرساخت‌های مورد نیاز جزو وظایف مسئولین است و باید فراهم شود، اما شاید بیش از آنکه بخواهیم روی زیرساخت‌ها مانور دهیم، باید در توسعه ظرفیت مردم و زائرانی که به مشهد مشرف می‌شوند کار کنیم.

باغگلی عنوان کرد: مقایسه فرهنگ میزبانی ایران با عراق درست نیست. آن چیزی که در در عراق مشاهده می‌کنیم حاصل ده‌ها سال کار فرهنگی و ممارست در یک اقدام مشخص است که امروز به ثمر رسیده است، اما در مشهد جریانی را به تازگی برای میزبانی آغاز کردیم. حتما ما نیز سال‌های زیادی باید صبوری داشته و فرهنگ‌سازی کنیم تا به آن موقعیت برسیم.

وی گفت: ما آرزو داریم از تمام زائران امام رضا (ع) در کل سال بهترین شیوه پذیرایی را داشته باشیم. برای ایجاد این فرهنگ نیاز به زمان داریم. یکی از چالش‌هایی که در مقایسه با فرهنگ خود با غیرایرانی‌ها داریم این است که دستاورد یک ملت بیش از ۵۰ سال برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اند، ما با کاری که ناگهان آغاز کردیم مقایسه می‌کنیم که این مقایسه ذاتا غلط است و اگر این مسیر را به صورت مطلوب طی کنیم حتما روزی به آن خواهیم رسید.

نظر شما