شناسهٔ خبر: 56351451 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دومین جلسه کارگروه اشتغال به ریاست مخبر برگزار شد؛

سامانه و شبكه متناسب سازی مشاغل در كشور راه اندازی می شود/ تصویب 77 هزار طرح اشتغالزایی در كمیته های استانی

صاحب‌خبر -
سامانه و شبكه متناسب سازی مشاغل در كشور راه اندازی می شود/ تصویب 77 هزار طرح اشتغالزایی در كمیته های استانی
خبرگزاری آریا-معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه باید برای مشاغل هر حوزه پیوست آموزشی در نظر گرفته شود، افزود: ضروری است نظام آموزشی با نیازها و تقاضاهای اشتغال مطابقت یابد و مهارت آموزی در راس نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

به گزارش سرویس اقتصادی آریا، محمد مخبر در جلسه کارگروه اشتغال با بیان اینكه بعضاً تناسبی بین  نوع كار و نیروی كار در برخی از مناطق كشور وجود ندارد، گفت: شبكه مشاغل در كشور باید با حضور وزارتخانه های علوم و تحقیقات وفناوری، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات، فناوری اطلاعات و معاونت علمی رئیس جمهوری با محوریت سازمان برنامه و بودجه راه اندازی شده و برنامه ریزی جهت افزایش مهارت آموزی و مهارت افزایی نیروهای كار به ویژه افراد تحصیل كرده را برای ورود به بازار كار در اولویت قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین خاطرنشان كرد: باید در هر استان نیازهای شغلی و وضعیت بیكاری احصاء شود تا نیروهای كار مورد نیاز برای احیای واحدهای راكد و نیمه راكد كه می تواند افزایش چشمگیری در نرخ اشتغال كشور داشته باشد، در اختیار این واحدها قرار گیرد.
مخبر اقتصاد دیجیتال را از امتیازهای بزرگ كشور برشمرد و افزود: اگر حجم بالای نیروی جوان و تحصیلكرده به سمت این بخش از اقتصاد هدایت شود،  می تواند در افزایش اشتغال موثر باشد.
وی توجه به مشاغل خرد، خانگی و خانوادگی را از مهمترین سازوكارهای ایجاد اشتغال در كشور دانست و تصریح كرد: باید به تاسیس مراكز آموزشی لازم، تعریف روش های ایجاد شغل در این بخش ها و همچنین كانون های پشتیبانی مالی برای مردم توجه کرد تا نقدینگی و امكانات مردم به سمت ایجاد اشتغال در حوزه های خرد و خانگی هدایت شود.
معاون اول رئیس جمهور در این جلسه كه وزرای اقتصاد، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد كشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و رؤسای دستگاه های اجرایی و دولتی و برخی نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، بر ضرورت بهره گیری و جذب زنان در بازار كار به ویژه زنان تحصیلكرده تأكید كرد.
همچنین در این جلسه سازمان برنامه و بودجه تحلیلی از وضعیت بازار كار شامل تغییر ساختار جمعیت كشور، نماگرهای بازار كار كشور در سال جاری، وضعیت استفاده از بیمه بیكاری در پنج سال گذشته، نرخ مشاركت و نرخ بیكاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل، نرخ مشاركت ایران و همچنین زنان در ایران در مقایسه با سایر كشورها و چگونگی توزیع جمعیت غیرفعال كشور ارایه و اعلام كرد بر حسب آمارهای بیشترین دامنه بیکاری در میان اقشار تحصیلکرده با  40 درصد دیده می شود.
سازمان برنامه و بودجه تاكید كرد اقدامات دولت در یكسال گذشته برای رفع بیكاری در راستای محرومیت زدایی، قانون اشتغال روستایی، قوانین بودجه سنواتی و تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی جهت گیری داشته است.
وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز گزارشی از عملكرد بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال گذشته شامل میزان تخصیص به دستگاه های اجرایی، برنامه های دستگاه های اجرایی در راستای اشتغالزایی، قراردادهای عاملیت دستگاه اجرایی و بانك ها، استفاده از ظرفیت تسهیل گری بنیاد بركت، كمیته امداد و سازمان بهزیستی در قالب یك تفاهم نامه چهار جانبه ، تصویب 77 هزار طرح اشتغالزایی در كمیته های استانی به ارزش 125 هزار میلیارد تومان و انعقاد قرارداد برای ارایه تسهیلات با ارزش 45 هزار میلیارد تومان میان بانك ها و دولت و پرداخت 92 درصد از این تسهیلات به متقاضیان ارایه و اعلام کرد انتظار می رود انجام این اقدامات در سال گذشته به ایجاد یا تثبیت  140 هزار شغل منتهی شده باشد.
وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز تصریح كرد كه كلیات دستورالعمل اجرایی قانون بودجه سال جاری در راستای طرح های اشتغالزایی با رویكرد صادرات محور، دانش بنیانی و فناور و طرح های پیشران بر مبنای سهم دستگاه های اجرایی از سرانه های استان ها جهت گیری داشته است.
در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به  تشریح پروژه های تحول كسب و كارها در این وزارتخانه در 8 محور و در راستای راه اندازی و احیای واحدهای راكد و نیمه راكد پرداخت و اعلام كرد طبق تفاهم نامه با وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری بر اساس نیازسنجی و افق آمایشی صنعت و تجارت مقرر شده است تا نحوه آموزش متناسب با نیازهای صنعت و تجارت تغییر یابد و از مراحل ابتدایی در آموزش و پرورش مسیر شغلی هر فرد تعیین شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گزارشی از زیرساخت های حقوقی و مقرراتی تهیه شده برای آزادكارها در حوزه ارتباطات و اقتصاد دیجیتال ارایه كرد.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همچنین رئیس كمیته امداد نیز در گزارش های جداگانه به تشریح اقدامات دستگاه های ذیربط پرداختند كه طبق اعلام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشتغالزایی در این ستاد بر مبنای "طرح محور" در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و دانش بنیان انجام شده است و در مجموع 350 هزار شغل در ستاد و یك هزار تسهیل گر در بنیاد بركت برای برنامه های اشتغالزایی پیگیری و عملیاتی شده است.
كمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با اعلام اینكه بانوان و زنان سرپرست خانوار بخشی از خانواده های تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) هستند تاكید كرد كه طرح های اشتغالزایی به ویژه تسهیلات اشتغال روستایی با جامعه هدف زنان و درآمدزایی در منازل و بهره گیری از ظرفیت و محصولات دانش بنیان برنامه ریزی شده است.

کد خبر: 396739
کلیدواژه‌ها:

نظر شما