شناسهٔ خبر: 56348188 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دغدغه حقوق‌بشر از نوع آمریکایی؛

دارویِ بیمارانِ ایرانی تحریم، اینترنت‌ها آزاد!

وقتی مردم ایران در پی تحریم‌‌های ظالمانه برای رفع نیازهای خود به سختی افتاده‌اند، واشنگتن از قصد خود برای هدیه اینترنت استارلینک به ایرانیان می‌گوید.

صاحب‌خبر -

طی چند روز گذشته عده‌ای محدود از آشوب طلبان ضمن سوءاستفاده از عواطف مردم بر سر حادثه مرحومه مهسا امینی، به خرابکاری در سطح برخی شهر‌های کشور از جمله تهران پرداختند و طی این اقدام هنجارشکنانه به اموال عمومی، جان و مال مردم ایران نیز آسیب وارد آوردند.

این اقدام آشوبگران باعث شد تا دولت برای کنترل وضعیت موجود و جلوگیری از تشدید شرایط اقدام به وضع محدودیت دسترسی به اینترنت آن‌هم تنها در ساعات خاصی از روز و شب یعنی حدود ساعت ۱۶ بعدازظهر تا نیمه شب، اقدام کند.

 در این بین اما شواهدی از ورود اینترنتی پرسرعت به نام استارلینک به ایران مشاهده  می‌شود که صاحب امتیاز آن یعنی ایلان ماسک ( مالک شرکت تسلا و اسپیس ایکس) ایلان ماسک از ابتدا هدف خود از پروژه استارلینک را تنها ارائه اینترنت پرسرعت در همه نقاط زمین و به ویژه مناطق دورافتاده و فاقد دسترسی به اینترنت تعریف کرده است!

هدفی که صحت آن البته در میانه اغتشاشات زودگذر و محدود ایران بعید به نظر می‌رسد.

داروی بیماران ایرانی تحریم، اینترنت‌ها آزاد!

پیام های رد و بدل شده میان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس با موضوع ایران

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس که شرکت متبوع آن به توزیع آنچه اینترنت بدون محدودیت خوانده اقدام می‌کند، روز جمعه در واکنش به نوشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره لغو تحریم‌ها برای گردش اطلاعات در ایران، در صفحه شخصی خود خیلی کوتاه نوشت که ماهواره استارلینک برای دسترسی ایرانیان «فعال» می‌شود.

آنتونی بلینکن پیش‌تر در صفحه شخصی خود نوشته بود «امروز برای پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران اقدام کردیم و مجوز عمومی را جهت دسترسی بیشتر آن‌ها به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با محدود سازی دولت ایران صادر کردیم»

اخیرا نیز نقشه‌ای آنلاین منتسب به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در فضای مجازی درحال دست به دست شدن است که مدعی شده تعدادی در داخل ایران موفق شدند به اینترنت استارلینک وصل شوند.

اما دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیازمند به تجهیزات خاصی است که هر مشترک باید علاوه بر خریدآن، اشتراک ماهانه‌ای را هم برای استفاده از خدمات بپردازد که طبق اعلام این شرکت قیمت آنتن برای کاربران بتای عمومی ۴۹۹ دلار و هزینه اشتراک آن ماهانه ۹۹ دلار خواهد بود.

اما اساسا به رغم شایعات حضور استارلینک در برخی نقاط ایران آیا امکانی برای حضور و فعالیت آن در کشور وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، این فعالیت بایستی به چه نحوی باشد؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات وقوع فراگیر استارلینک در همه جهان را دور از انتظار ندانسته و در صفحه شخصی خود توضیح داده که «برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست چراکه گوشی هر فرد احتمالا میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود و  بنابراین اصولا چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست»

با این وجود اما نصرالله جهانگرد، رئیس پیشین سازمان فناوری اطلاعات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در دولت یازدهم در گفت‌و‌گویی با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تایید پیشرفت فناوری در ارائه نسخه های پرسرعت اینترنت در طول سالیان آینده، معتقد است، چیزی که در این میان مهم است قوانین کشور میزبان این تکنولوژی ارتباطاتی است که اصل حضور و فعالیت این نوع از اینترنت می‌بایست طبق قوانین بین المللی بر اساس قوانین داخلی کشور میزبان رعایت شود.

قوانینی که می‌بایست در قالب شبکه ملی اطلاعات تدوین و ساماندهی شود.

داروی بیماران ایرانی تحریم، اینترنت‌ها آزاد!

جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها از شرکت‌های مختلف اروپایی به دلیل تحریم فروش پانسمان بیماران پروانه‌ای شکایت کرده است

اما این اتصال و اشتیاق آمریکا برای عرضه رایگان و کم هزینه اینترنت در ایران درحالی است که ایالات متحده مدت زمان طولانی است باوجود اعتراض مردم ایران در فضای رسانه‌ای و شکایت آن‌ها به مجامع بین‌المللی، دارو‌های بیماران خاص کشور از جمله بیماران پروانه‌ای را تحریم کرده که این موضوع به فوت کودکان خردسال کشورمان انجامیده است.

این مسئله به نحوی ساده، عریان و مشخص است که باوجود ادعای چندباره آمریکا مبنی براینکه صادرات اقلام انسان‌دوستانه، خصوصا لوازم بهداشتی و دارویی به ایران از تحریم معاف است، اما کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که «وسواس بیش از حد شرکت‌های بین‌المللی برای پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند حقوق اولیه درمانی ایرانیان را در معرض تهدید قرار دهد» چراکه بسیاری از شرکت‌های دارویی و پزشکی جهان به‌دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا بسیار محتاطانه با ایران وارد معامله می‌شوند.

در واقع این ترس از تحریم باعث شده تا باوجود تسلیم دادخواست حدود ۳۰۰ بیمار پروانه‌ای به دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل کشورمان، روزانه شاهد مرگ، قطع عضو و پیشرفت بیماری، محصول تحریم پانسمان بیماران‌ای بی یا همان پروانه‌ای باشیم.

بیمارانی که در بازی سیاسی به راه انداخته شده توسط آمریکا و شرکای غربی آن، طعمه مرگ شده و زندگی آنان به راحتی بازیچه قرار می‌گیرد اما شاید کمتر جایی مثل این قضیه پیدا شود که غرب با تمام دو دو تا چهارتای همیشگی حاضر باشد از جیب مردم خود به نفع افکار استعماری و استکباری هزینه بدهد و به تفکرات شکست خورده خود را در قالب ارائه خدمات ارزان یه کشور میزبان القا کند ولی حاضر نباشد برخلاف ژست‌های رسانه‌ای، گرهی از  گره بیماران خاص باز کند و در راه خدمت به بشریت قدمی بگذارد.

داروی بیماران ایرانی تحریم، اینترنت‌ها آزاد!

چگونه است که آمریکا در عین تحریم ایران در زمینه اقلام مختلف از جمله کالاهای اساسی مثل دارو، واردات کالاهای لوکس را از تحریم مستثنی کرده ؟

شاید اما هیچ کس مثل ریچارد نفیو مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران، در دوره دوم اوباما و چهره اصلی تیم پشتیبان مذاکرات برجامی در کتابی که آن را با نام «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون میدان» نوشته نتوانسته باشد از نیات آمریکا در ارائه ارزان قیمت خدماتی مثل استارلینک به ایران پرده بردارد.

نفیو در یک کلام نشان می‌دهد که آمریکا چگونه در عین تحریم اقلام مختلف از جمله کالاهای اساسی مثل دارو، واردات کالاهای لوکس را از تحریم مستثنی کرده تا به احساس اجتماعی تحریم‌شدگی بیشتر دامن بزند. کالاهای لوکس از نگاه معمار تحریم‌های ایران، اقلامی است که استفاده آن‌ها به نحوی به ساختار اجتماعی ایران آسیب می‌زند. مثلا ماشین‌های گران قیمت آمریکایی که باعث نمایان شدن بیشتر اختلاف طبقاتی می‌شود و یا ارائه لوازم آرایشی که منجر به دوری افکار عمومی از اصول فرهنگی و دینی جامعه ایرانی اسلامی خواهد شد. حالا نیت آمریکایی‌ها در ارائه اینترنت استارلینک هم در همین چارچوب تعریف می‌شود؛ یعنی گردش آزاد اطلاعات بدون هیچ چارچوب و قیدی که نهایتا منجر به خوراک‌دهی به افکار عمومی ایرانی از سوی بیگانگان و دشمنان خواهد شد. در جنگی که ظرفیت‌های یکسان در آن وجود ندارد و در آن دست دشمنان ملت ایران به مراتب بازتر است. 

نظر شما