شناسهٔ خبر: 56343925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی:

اجرای سند ترویج کتاب و کتابخوانی مستلزم همت همگانی است

جلسه کارگروه سند ترویج کتاب و کتابخوانی استان خراسان شمالی با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی، جلسه کارگروه سند ترویج کتاب و کتابخوانی استان با حضور مهدی آریان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ حجت الاسلام عباس سرشته، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای عضو کارگروه برگزار شد.

اجرای سند ترویج کتاب و کتابخوانی مستلزم همت همگانی است


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این جلسه با بیان اینکه اهمیت فرهنگ کتابخوانی و مطالعه بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: سند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از برنامه‌های جدی شورای فرهنگ عمومی کشور است. در این سند تمامی برنامه ها، راهبردها، طرح ها و وظایف سازمانی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه به درستی پیش بینی شده و باید تلاش کنیم از قالب نوشته خارج و اجرایی شود.

آریان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه همگانی است، تصریح کرد: برای اجرایی شدن این سند باید از ظرفیت تمامی دستگاه های اجرایی بهره مند شد و در گام نخست باید برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه هدف این دستگاه ها برنامه ریزی داشت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ مطالعه منفعت عمومی دارد، افزود: مطالعات نشان می دهد یکی از راهکارهای کاربردی و اثرگذار برای کاهش آسیب های اجتماعی ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.

مهدی آریان گفت: یکی از راهبردهای مهم نهاد کتابخانه های عمومی کشور این است که کتابخانه تنها محلی برای امانت کتاب نباشد بلکه به یک پایگاه فرهنگی در جامعه باید تبدیل شود که این سیاست به خوبی در کتابخانه های عمومی استان در حال اجرا است.

اجرای سند ترویج کتاب و کتابخوانی مستلزم همت همگانی است


معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: خانواده عنصری مهم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.

حجت الاسلام عباس سرشته با تاکید بر لزوم بهره مندی درست از فضای مجازی برای ارتقای سطح مطالعه جامعه، افزود: امروزه توجه به فلسفه کودکان یکی از ابزارهای مهم برای گسترش تفکر منطقی در جامعه است که باید با آموزش روش های درست مطالعه، چگونه فکر کردن را به فرزندان خود آموزش دهیم.

وی گفت: توجه به کتابخوانی و مطالعه باید یکی از دغدغه های اصلی سیاست گذاران شهرسازی ما باشد تا در شهرها شاهد جانمایی مناسب کتابخانه ها با هدف دسترسی آسان مردم به آن باشیم.

اجرای سند ترویج کتاب و کتابخوانی مستلزم همت همگانی است


مصیب سامانیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد نیز در این کارگروه اظهار داشت: دانایی و تجربه از ابزارهای مهم مهارت مطالعه است.

سامانیان با تاکید بر اینکه تالیف کتاب ها باید بر اساس نیاز جامعه باشد، افزود: توجه به انتقادات و پیشنهادات اعضا و نرخ امانت کتاب ها در کتابخانه های عمومی می تواند راهکاری برای شناخت نیازهای مطالعاتی جامعه باشد.

اجرای سند ترویج کتاب و کتابخوانی مستلزم همت همگانی است

نظر شما