شناسهٔ خبر: 56343236 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به چهره‌های ویژه بازی ایران و اروگوئه؛ یک سر و گردن بالاتر از بقیه بودند

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال در حالی اروگوئه را در یک بازی تدارکاتی شکست داد که برخی ملی‌پوشان عمللکرد خیره‌کننده‌ای در این مسابقه داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی تدارکاتی در اردوی اتریش، دست به کار بزرگی زد و تیم ملی اروگوئه را با تمامی ستاره‌هایش شکست داد تا پس از شکست خرداد گذشته مقابل الجزایر، ایران دوباره به جاده برد در بازی‌های تدارکاتی برگردد. در گزارشی چهره‌های برجسته بازی دیشب را مرور کرده‌ایم.

کارلوس کی‌روش؛بازگشت باشکوه‌تر از این نمی‌شد

بدون شک چهره ویژه بازی عصر دیروز ایران و اروگوئه، سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال کشورمان بود،کارلوس کی‌روش که پس از سه سال و نیم دوباره به کشورمان بازگشت تا تیم ملی را در جام‌جهانی قطر هدایت کند. کی‌روش در بازگشت دوباره به نیمکت ایران با یک برد بزرگ کارش را آغاز کرده است، پیروزی یک بر صفر مقابل شاگردان دیگو آلونسو که در ۷ بازی اخیر با این مربی باخت نداشته‌اند. با این حال «آبی‌های آسمانی» به سد بزرگی به نام ایران خوردند و در مقابل تیمی که کی‌روش آن را در کمتر از یک هفته آماده کرده بود، نتیجه را واگذار کردند تا کی‌روش که دوره اول حضورش در ایران را در بهمن سال ۹۷ با شکست مقابل ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها به پایان رسانده بود، با این برد بازگشت باشکوهی به فوتبال ایران داشته باشد.

نگاهی به چهره‌های ویژه بازی ایران و اروگوئه؛ یک سر و گردن بالاتر از بقیه بودند

البته کی‌روش در اولین دوره حضور در ایران که از سال ۹۰ تا ۹۷ طول کشید هم کارش را با برد آغاز کرده بود و تیم ملی در اولین مسابقه با کی‌روش در ۲۶ تیر سال ۹۰ مقابل ماداکاسگار یک بر صفر به پیروزی رسیده بود.

با این حال بر خلاف شروع اول که با برد مقابل یک تیم درجه سه آفریقایی به دست آمد، این بار کی‌روش در شروع دوباره با ایران، یک حریف قدرتمند مانند اروگوئه را از پیش رو برداشت تا در فاصله دو ماه کمتر مانده تا جام‌جهانی، چشم انداز تیم ملی مثبت باشد.

کی‌روش روز در بازی دیشب مقابل اروگوئه از همان سیستم مورد علاقه اش یعنی ۱-۳-۲-۴ استفاده کرد، تیمی که فضا و توپ را به حریف می‌دهد و با تمرکز روی خط دفاعی، روی ضد حمله و استفاده از تک فرصت‌ها به دنبال رسیدن به گل است.

علیرضا بیرانوند؛ پس گرفتن قفس توری

پس از ۶ بازی نیمکت نشینی در ماه‌های پایانی حضور دراگان اسکوچیچ در ایران، بازی با اروگوئه یک شروع دوباره برای دروازه بان ملی پوش پرسپولیس بود. آخرین سنگربانی بیرانوند برای ایران قبل از بازی دیروز به ۲۰ آبان ۱۴۰۰ بر می‌گشت، به روزی که تیم ملی در ورزشگاه صیدای بیروت با نتیجه ۲ بر یک لبنان را در بازی رفت مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی شکست داد.

پس از آن مسابقه بود که با نظر اسکوچیچ، امیر عابدزاده به دروازه‌بان شماره یک ایران تبدیل شد  و در ۵ بازی پایانی ایران در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی مقابل سوریه، عراق، امارات، کره جنوبی و لبنان و بازی تدارکاتی با الجزایر درون دروازه تیم ملی قرار گرفت.

نگاهی به چهره‌های ویژه بازی ایران و اروگوئه؛ یک سر و گردن بالاتر از بقیه بودند

همان طور که پیش بینی می‌شد با بازگشت کی‌روش به ایران، بیرانوند دوباره دروازه ایران برگشت و پس از نزدیک به ۱۰ ماه دوباره شماره یک ایران شد. بیرانوند در بازگشت دوباره به ترکیب اصلی، مقابل اروگوئه نمایش قابل قبولی داشت و با چند سیو تماشایی و مهار ضربات بازیکنان سرشناس اروگوئه مانند نونیز و سوارز، یکی از بهترین بازیکنان تیم کی‌روش بود تا جایگاهش را درون دروازه دوباره محکم کند.

هر چند او به دلیل مصدومیت در دقیقه ۶۳ جایش را به عابدزاده داد، مصدومیتی که هواداران فوتبال امیدوارند جدی نباشد.

مهدی طارمی؛ همان چیزی که از او انتظار می‌رفت

چه از دقیقه اول در ترکیب قرار بگیرد و چه به عنوان یار تعویضی وارد میدان شود، کارش را انجام می‌دهد و زهرش را به تیم حریف می‌ریزد. حکایت مهدی طارمی است، شماره ۹ ایران که در دو فصل اخیر تبدیل به مرد شماره یک خط آتش پورتوی پرتغال شده است.

طارمی بازی با اروگوئه را با تصمیم عجیب کی‌روش از روی نیمکت آغاز کرد اما با ورودش به بازی در نیمه دوم، قفل دروازه سرخیو روشه را باز کرد تا ایران با همان تک گل برنده نبرد دوستانه عصر دیروز در ان‌وی آره‌نا شهر سنت پولتن اتریش باشد.

نگاهی به چهره‌های ویژه بازی ایران و اروگوئه؛ یک سر و گردن بالاتر از بقیه بودند

گل طارمی مقابل اروگوئه طلسم گل نزنی او در سه بازی اخیر تیم ملی را هم شکست تا دوباره در رده ملی هم پایش به گل باز شود.  آخرین گل مهاجم ایرانی پورتو قبل از بازی دیشب، به ۱۲ بهمن سال گذشته و بازی برگشت ایران مقابل امارات در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی در ورزشگاه آزادی بر می‌گشت که او تک گل پیروزی بخش ایران را به ثمر رساند.

پس از آن بازی، طارمی درسه بازی متوالی مقابل کره جنوبی، لبنان و الجزایر درگلزنی ناکام بود و سرانجام دیشب پس از نزدیک به ۸ ماه دوباره برای ایران گل زد تا شان دهد که در آستانه جام‌جهانی سرحال و آماده است و می‌تواند با توجه به تجربه های بین‌المللی او در قطر گره‌های زیادی را از تیم کی‌روش باز کند.

شجاع خلیل‌زاده – محمدر ضا کنعانی‌زادگان؛ سد بتونی

بر خلاف پیش بین‌ هایی که می‌شد کی‌روش در بازگشت دوباره دست به تغییر دو مدافع میانی ایران نزد و همان ترکیب دو نفره موفقی که در زمان اسکوچیچ جواب داده بود را در ترکیب قرار داد و زوج محمدرضا کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده در دفاع میانی در بازی اروگوئه به کار گرفته شدند.

این در حالی بود که گفته می‌شد با توجه به عدم علاقه کی‌روش به سبک بازی خلیل‌زاده، مدافع ملی پوش الاهلی قطر جایی در لیست جدید تیم ملی ندارد  و مرتضی پورعلی گنجی در کنار کنعانی بازی خواهد کرد.

نگاهی به چهره‌های ویژه بازی ایران و اروگوئه؛ یک سر و گردن بالاتر از بقیه بودند

با این حال سرمربی پرتغالی که در دوره اول حضور در ایران، نام شجاع در لیستش دیده نمی‌شد، در بازگشت دوباره، خلیل‌زاده را به تیم ملی دعوت کرد و در بازی با اروگوئه او را در کنار کنعانی‌زادگان در زوج میانی خط دفاع به کار گرفت، زوجی که عملکرد موفقی داشت و هم شجاع و هم کنعانی‌ مقابل حملات اروگوئه بدون اشتباه ظاهر شدند تا نمره قبولی بگیرند و جایگاه شان در ترکیب ثابت محکم‌تر کنند.

ابوالفضل جلالی؛ شگفتی اول کی‌روش در قدم اول

شگفتی ترکیبی که کی‌روش مقابل اروگوئه به میدان فرستاد، مدافع ۲۴ ساله شمالی استقلال بود، ابوالفضل جلالی که به عنوان یکی از ۴ مدافع ثابت ایران در پست دفاع چپ به میدان رفت و به مدافعانی مانند میلاد محمدی ترجیح داده شد تا سرمربی پرتغالی نشان دهد هر چقدر که به بازیکنانی که در دوره اول با آنها کار کرده، اهمیت می‌دهد اما چهره‌های جدید هم همچنان شانس قرار گرفتن در ترکیب ثابت را دارند.

نگاهی به چهره‌های ویژه بازی ایران و اروگوئه؛ یک سر و گردن بالاتر از بقیه بودند

جلالی در اولین بازی ملی‌اش که ۶۹ دقیقه در زمین حضور داشت در کنار سایر مدافعان، عملکرد قابل قبولی را ثبت کرد تا شانس این را داشته باشد که در لیست مسافران اعزامی به جام‌جهانی قرار بگیرد.

نظر شما