شناسهٔ خبر: 56337889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ناطق نوری تمایل به حضور در مجمع تشخیص نداشت؟

صاحب‌خبر -

قرن نو نوشت: یک منبع آگاه درباره عدم حضور ناطق نوری در جمع اعضای مجمع تشخیص در دوره جدید گفت بنا بر آنچه شنیده ام ناطق دیگر علاقه ای به حضور در این نهاد نداشته است.

تا پیش از دی ماه سال ۱۳۹۵، حدود ۲۷ سال آیت الله هاشمی سکاندار ریاست مجمع تشخیص مصلحت بود، پس از فوت آیت الله، ابتدا آیت الله موحدی کرمانی به عنوان رئیس موقت و سپس با حکم رهبر انقلاب آیت الله شاهرودی رئیس مجمع شدند اما با بیماری و فوت آیت الله هاشمی شاهرودی، در نهایت این صادق آملی لاریجانی بود که ریاست مجمع تشخیص را به دست گرفت و از ان زمان مجمع با حواشی زیادی رو به رو شد.

یکی از انتقاداتی که پس از ریاست آملی لاریجانی به مجمع می شود، منفعل بودن آن در تصمیمات مهم است. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص دراین باره به خبرآنلاین، گفته بود:« اعضای مجمع در مقام مشورتی، منفعل هستند.مردم از مجمع انتظارشان بالاست که مسائل را بسنجند. معتقدم مجمع باید بیشتر تحرک داشته باشد، جلسات بیشتری برگزار کند و مشورت بیشتری به مقام رهبری بدهد.»

حضور کمرنگ روحانی و ناطق نوری در جلسات مجمع

ریاست آملی لاریجانی فقط به بیان این نقدها محدود نمی شود و برخی اعضای حقیقی و حقوقی نیز در دوران ریاست او بر مجمع قید حضور در جلسات را زدند. آنگونه که حسن روحانی رئیس جمهور وقت حضوری در جلسات مجمع نداشت و برخی چهره های دیگر چون علی اکبر ناطق نوری که از اعضای فعال مجمع در دوران آیت الله هاشمی بودند هم به خاطر اختلاف نظر با آملی لاریجانی و قبول نداشتن مشی و تفکر او از دوران حضورش در قوه قضاییه در جلسه مجمع حضور نداشتند.

از جمله موارد اختلافی بین این دو چهره به نقدهای ناطق نوری به رویکرد آملی لاریجانی در دوران حضورش در رأس دستگاه قضا بازمیگشت.

ناطق نوری در سال ۹۵، در مراسم شب قدر در حرم حضرت امام (ره) با انتقاد صریح از دستگاه قضاییه که آن مقطع ریاستش بر عهده آملی لاریجانی بود، اظهار کرد:« روزی یک نفر در دفتر بازرسی نزد من آمد و گفت من هیچ توقعی از شما ندارم و فقط می خواهم که از دادگاه بخواهید به پرونده من عادلانه رسیدگی شود؛ چرا باید تن مردم اینگونه بلرزد و مردم به این اجماع برسند که همه اینها خرابند؟ مردم این را می گویند؛ می گویند اینها اینگونه اند!»

بنا بر آنچه اکوایران منتشر کرده، آملی لاریجانی هم به فاصله چند روز بعد در پاسخ به ناطق نوری، چنین گفت:« یک آقای بزرگواری استدلال کرده که من در دفتر کارم بودم و یک فرد آمده و گفته من هیچ توقعی ندارم جز اینکه در دادگستری به پرونده من عادلانه رسیدگی شود؛ و این آقا گفته که چرا باید اینگونه باشد که تن مردم بلرزد؛ و من از بابت اینگونه استدال‌ها و ارزیابی‌ها واقعا متاسفم. پس از گذشته ۳۷ سال کسانی که لسان انتقاد باز کرده‌اند، خودشان در این کشور مسئول بوده‌اند و حالا یک دفعه نقش عوض کرده‌اند و اپوزیسیون شده‌اند، برخی از این‌ها خودشان اشرافی‌گری را در کشور راه انداختند؛ اما یادشان رفته است، یک نگاه به خودشان و آقازاده‌ها و اطرافشان بیندازند و به سرمایه‌های مفسدی که با آنها روابطی دارند نگاه کنند. آن وقت مشخص می‌شود که مشکل از کجاست».

با این حال، مجادله بین ناطق نوری و آملی لاریجانی به همین جا ختم نشد و فاضل لاریجانی، در همان سال و در نامه ای اعلام کرد آماده است اموالش بررسی شود، به شرط آنکه درباره اموال علی اکبر ناطق نوری و محمود احمدی‌نژاد هم تحقیق شود.

ناطق نوری نیز در پاسخ به فاضل لاریجانی گفت:« به نظر می رسد دو علت موجب بروز چنین واکنش هایی می شود، یکی صراحت لهجه بنده در بیان دیدگاه ها و نظراتم و دیگری مسئولیتی که در دفتر بازرسی مقام معظم رهبری بر عهده دارم. قطعاً بازرسی همیشه به سود افراد نیست و در این بین منافع برخی افراد در پی بررسی هایی که صورت می‌گیرد به مخاطره می‌افتد و در نهایت آنان احساس خطر و ابراز گلایه می‌کنند که البته این ابراز نظرها مهم نیست و کسی که در جایگاه بازرسی حضور دارد نباید از این رفتارها برنجد.»

علت پایان حضور ناطق در مجمع تشخیص

طی چند رور گذشته، رهبر انقلاب در حکمی اعضای دوره جدید مجمع تشخیص را معرفی کردند. بر همین اساس، محمود احمدی‌نژاد که پیش‌بینی‌ها حاکی از حذف او بود، عضویتش در این نهاد سیاسی تمدید شد و از سوی دیگر نام برخی چهره‌ها چون ناطق‌نوری در آن دیده نشد.

محمد عطریانفر درباره عدم حضور ناطق نوری در دوره جدید مجمع به قرن نو گفت:« نمی‌دانم علت حذف نام آقای ناطق نوری چه بود چرا که ایشان جزو چهره‌های شاخص کشور هستند. انتظار این بود که اقای ناطق‌نوری با سابقه درخشان خود در لیست اعضا باشند، امیدوارم علت عدم درج اسم‌ ایشان ناشی از عدم تمایل خود ایشان باشد ولی اگر غیر از این باشد، خیلی مایه خسارت است.»

اما، یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد حذف ناطق نوری از مجمع تشخیص بنابر خواست خودش بوده است.

به نظر می رسد ناطق نوری بعد از دوران غیبت دیگر تصمیم خود را بر عدم حضور در مجمع تشخیصی که ریاستش با آملی لاریجانی باشد را گرفته است، همان دلیلی که این روزها درباره عدم حضور روحانی در جمع اعضای مجمع تشخیص دیده می شود.

اما این عدم حضور را باید پایانی بر سیاست ورزی ناطق دانست یا او حالا در قامت یک چهره سیاسی مستقل اکت های سیاسی خواهد داشت؟

انتهای پیام

نظر شما