شناسهٔ خبر: 56332635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ترکیه: نتایج همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین را نمی‌پذیریم

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه می‌گوید این کشور از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند و نتایج همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین را نخواهد پذیرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا در جنگ اوکراین در کنار این کشور می‌ماند و از تمامیت ارضی و حاکمیتی آن دفاع خواهد کرد.

وی که با کانال «NTV» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: ترکیه نتایج همه‌پرسی «قلمروهای اشغالی اوکراین» برای پیوستن به روسیه را نخواهد پذیرفت.

ترکیه علی‌رغم مخالفت با برگزاری همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین، در طول ۶ ماه جنگ تلاش کرده روابط خود را هم‌زمان با روسیه و اوکراین را حفظ کند و در مقاطعی نقش میانجی بازی کرده. همچنین مقامات ترکیه آشکارا اعلام کرده‌اند که آنکارا در تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه به علت جنگ در اوکراین، مشارکت نمی‌کند.

برگزاری همه‌پرسی پیوستن به روسیه در مناطق شرقی اوکراین از جمله جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون از دیروز جمعه آغاز شده و تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهر) ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس (دونتسک و لوهانسک) در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

نظر شما