شناسهٔ خبر: 56332588 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طنین زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مدارس کشور/ نوری: مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌آموز جمع‌آوری می‌شود

زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مدارس سراسر کشور طنین انداز شد. همچنین زنگ نمادین مهر نیز با حضور رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش توسط 2 دانش‌آموز نواخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، آیین بازگشایی مدارس سراسر کشور، صبح امروز برگزار شد و تمام مدارس در همه مقاطع بعد از 2 سال کرونایی بازگشایی شد؛ مراسم نمادین بازگشایی مدارس هم هم با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در دبستان دخترانه شهید فرهاد حسینمردی برگزار شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا، اظهار کرد: شهدای 8 سال دفاع مقدس عرصه سخت جنگ را به مدرسه تربیتی تبدیل کردند و امروز دانش‌آموزان در تداوم این مدرسه تربیتی، اسوه‌های مقاومت و ایثار هستند.

وی ادامه داد: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که بعد از یک سفر طولانی کاری، امروز در اولین برنامه کاری خود بین دانش‌آموزان و معلم تشریف آوردند تا مراسم نمادین زنگ بازگشایی مدارس و زنگ ایثار و مقاومت در محضر ایشان نواخته شود. همچنین از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنیم که در دو نشست مجمع سازمان ملل در جمع سران که در سازمان یونسکو برگزار شد، مواضع نظام جمهوری اسلامی را مقتدرانه با رعایت اصول مصلحت، حکمت، عزت تبیین کردند، اسناد تجویزی را رد کرده و بر اجرای سندتحول بنیادین تأکید داشتند؛ اینکه دوگانگی باید از دنیا رخت ببندد و حکمرانی نباید به صورت دستوری و تجویزی از سوی استکبار بر کشورها تحمیل شود؛ ضمن اینکه رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع جمهوری اسلامی را در حمایت از مظلومین فلسطین و شهید حاج قاسم سلیمانی تبیین کردند؛ مکتب تربیتی حاج قاسم سلیمانی، مدرسه تربیتی را برای ما تشکیل داده است و امیدواریم این موضع مقتدر همواره در نظام جمهوری اسلامی، جاری و ساری باشد.

نوری اضافه کرد: لازم می‌دانم در ابتدای سال تحصیلی از عنایت دولت به وزارت آموزش و پرورش تشکر کنم؛ اولین مورد، موافقت با لایحه رتبه بندی معلمان بود که برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمان و رقابت در نظام تعلیم و تربیت تصویب شد و بعد از ۱۰ سال به ثمر رسید.

وی افزود: دومین مورد، افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت از ۹.۶ درصد به ۱۳.۱ درصد است؛ مورد بعدی، پوشش بیمه تکمیلی معلمان است چرا که معلمان بعد از سال‌ها که فاقد بیمه تکمیلی بودند از بیمه تکمیلی بهره‌مند شدند.

وزیر آموزش و پرورش به تصویب ۲۱ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: احیای تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان با اختصاص ۱۳۰۰ عضو هیأت علمی که هزار نفر از آنها دکترمعلمان هستند از دیگر توجهات دولت است. مورد بعدی، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی معلمان بعد 13 است.

وی با اشاره به احیای تغذیه دانش‌آموزان بعد از ۱۰ سال، اظهار کرد: از دیگر توجهات، تقویت استعدادهای درخشان با تصویب اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان است که امسال دانش‌آموزان ۲۰ مدال طلا در المپیادهای جهانی کسب کردند.

نوری به حذف محرومیت‌ها اشاره کرد و گفت: ۱۶۴ هزار بازمانده از تحصیل به مدارس برگشتند؛ مدارس کانکسی برای دانش‌آموزان با تعداد بالای ۱۰ نفر تا پایان سال جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی آموزش و پرورش در سال جاری، مردمی سازی آموزش و پرورش است، افزود: مردمی‌سازی به این معنی است که استفاده از ظرفیت ارکان چهارگانه فرایند تربیت به ویژه خانواده به عنوان مهمترین سرمایه‌گذار در نظام آموزش و پرورش که فرزندان‌شان را می‌آورند چه برنامه ریزی، اجرا، نظارت و ارزیابی پیگیری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دومین برنامه محوری ما، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین مدرسه‌ای است که برای آن اقدامات بسیار خوبی انجام شد و ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی است که این اقدام با ایجاد یک قرارگاه انجام شده است که یکی از کارهای این قرارگاه ۱۶۴ هزار نفر بازمانده از تحصیل بودند که به تحصیل برگشتند.

وی تصریح کرد: ارتقای نظام تربیت معلم و احیای دانشگاه جامع فرهنگیان، ارتقای منزلت و معیشت معلمان نیز از جمله برنامه‌ها ما هست.

زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ توسط دو دانش‌آموز به نام‌های نیلا سادات هدایتی و نازنین زهرا خلجی در حضور رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش نواخته شد. در ادامه مراسم، رئیس‌جمهور درباره اهمیت نقش معلمان صحبت کرد و با اعلام اینکه آموزش و پرورش جایگاه ویژه در دولت دارد، پرسش مهر امسال را مطرح کرد. همچنین رئیس‌جمهور با حضور در چند کلاس درس، با دانش‌آموزان و معلمان گفت‌وگو کرد. 

بر اساس مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، نواختن زنگ مناسبت‌های ملی ـ اسلامی در مدارس کشور ساماندهی شد. طبق این مصوبه مقرر شده است در طول سال تحصیلی فقط 3 زنگ خاص به صورت همزمان در مدارس کشور در 3 مناسبت آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس (اول مهر)، روز دانش‌آموز و استکبار ستیزی (13 آبان) و زنگ انقلاب اسلامی (12 بهمن) نواخته شود. همچنین در هزار و دوازدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با نواخته شدن زنگ زبان و ادبیات فارسی در روز 25 اردیبهشت هر سال موافقت شد.

پایان پیام/ ت 20

نظر شما