شناسهٔ خبر: 56332247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رفراندوم برای پیوستن شرق اوکراین به روسیه وسط معرکه جنگ

صاحب‌خبر -
 
 
سرویس خارجی-
همزمان با اعلام بسیج نیروها در روسیه و تشدید جنگ در اوکراین رفراندوم برای پیوستن شرق اوکراین به روسیه نیز وسط معرکه جنگ آغاز شده است.
212 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. در جبهه میدانی گفته می‌شود جنگ در شرق اوکراین متمرکز است. دیروز رسانه‌ها گزارش دادند روس‌ها با تصرف مناطق شرقی اوکراین در منطقه «دونباس» رفراندوم همه پرسی برای الحاق این منطقه به روسیه را آغاز کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، رای‌گیری در لوهانسک، زاپروژیا که تا حدی تحت کنترل روسیه است و دونتسک برگزار می‌شود. طبق این گزارش، در خرسون که تقریباً به طور کامل تحت کنترل روسیه است هم انتظار می‌رود رای‌گیری آغاز شود. به نوشته رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند. 
این همه‌پرسی‌ها با خشم گسترده غرب مواجه شده و کشورهای غربی حامی کیف اعلام کرده‌اند این همه‌پرسی راه را برای تشدید تنش از سوی روسیه هموار می‌کند. همه‌پرسی دیروز به دنبال دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر بسیج بخشی از نیروها که هدف از آن افزودن ۳۰۰ هزار نیروی روس به نبرد در اوکراین است، برگزار می‌شود. سران مناطق لوهانسک و دونتسک پیش‌تر اعلام کردند همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) برگزار می‌شود. «لئونید پاسکنیک» رهبر جمهوری لوهانسک چندی پیش قانونی را امضا کرد که به موجب آن مقرر شد برای پیوستن این منطقه به روسیه همه‌پرسی برگزار شود. بعد از او، «دنیس پوشیلین» رهبر دونتسک هم اعلام کرد که همه‌پرسی مشابهی در این منطقه برگزار خواهد شد. پوشیلین در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از وی خواست چنان‌که مردم در همه‌پرسی به نفع پیوستن به فدراسیون روسیه رأی دادند مطابق با نتایج این همه‌پرسی، دونتسک را به عنوان بخشی از روسیه بپذیرد.سخنگوی کرملین دیروز (جمعه) اعلام کرد، اگر مردم در دونباس، خرسون و زاپوریژیا به پیوستن به روسیه در رفراندوم رای بدهند، پوتین و پارلمان نیز بی‌درنگ عمل کرده و تمامی اسناد ضروری را امضا می‌کنند.
تهدید مدودف
همزمان با آغاز همه پرسی برای پیوستن شرق اوکراین به روسیه معاون شورای امنیت ملی روسیه نیز با اشاره به مجاز بودن استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از خود، تهدید کرد که موشک‌های مافوق صوت روسیه می‌توانند به هر هدفی در اروپا برسند. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، مدودف در کانال تلگرامی شخصی خود نوشت: «دونباس و سایر مناطق پس از همه‌پرسی و پیوستن به روسیه، به‌طور قابل توجهی توسط نیروهای مسلح فدراسیون روسیه تقویت خواهند شد»وی در این‌باره توضیح داد: «روسیه اعلام کرده است که نه تنها از قابلیت‌ بسیج نیروی نظامی، بلکه هرگونه سلاحی، از جمله تسلیحات اتمی راهبردی و سلاح‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید، می‌تواند برای حفاظت از خود استفاده کند.» به گزارش فارس رئیس‌جمهور سابق روسیه همچنین در واکنش به هشدارهای برخی مقامات نظامی بازنشسته داخلی و خارجی درباره احتمال حمله اوکراین به شبه‌جزیره کریمه، اروپا را به شلیک موشک‌های مافوق صوت تهدید کرد.طبق این گزارش، مدودف با «احمق» خطاب کردن ژنرال‌های بازنشسته داخلی و خارجی که سعی دارند روسیه را از وقوع حمله‌ای به کریمه بترسانند، گفت: «نیازی نیست ما را با صحبت در مورد حمله ناتو به کریمه بترسانید»ریانووستی به نقل از وی نوشت: «موشک‌های مافوق صوت مطمئنا می‌توانند بسیار سریع‌تر از [حمله ناتو و اوکراین به کریمه به هر هدفی در اروپا و ایالات متحده برسند».این مقام امنیتی ارشد روسیه در پایان هشدار داد که دولت‌های غربی و همه شهروندان کشورهای ناتو باید درک کنند که روسیه راه خود را انتخاب کرده است و هیچ بازگشتی وجود ندارد.
واکنش پنتاگون
 اما در این سوی جنگ سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که تهدید اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای، باعث توقف  کمک‌های (نظامی) آمریکا به اوکراین نخواهد شد.بنابراین گزارش «پاتریک ریدر» درجمع خبرنگاران دراین مورد گفت:  بیانیه‌ها و اعلامیه‌هایی که از سوی روسیه اعلام می‌شوند، تاثیری بر ادامه تعهدات آمریکا برای همکاری نزدیک با شرکای بین‌المللی  و متحدان درخصوص  تامین وحمایت‌های مورد نیاز اوکراین برای جنگ و دفاع از کشورشان‌، نخواهد داشت. سخنگوی پنتاگون گفت که مقامات آمریکایی همچنان به برقراری  ارتباط با همتایان و متحدان و شرکای  اوکراینی خود در مورد آنچه بدان نیاز دارند،  متمرکز بوده و سخنان پوتین دراین ارتباط تاثیری بر آن نخواهد داشت.تارنمای خبری هیل  در ادامه نوشت: آمریکا تاکنون سامانه‌های پیشرفته موشکی، پهپاد، خودرو  و مهمات را برای اوکراین ارسال کرده است.روزنامه «واشنگتن پست» نیز روز جمعه نوشت، آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی، هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند.واشنگتن پست به نقل از افرادی که نمی‌خواستند به دلیل حساسیت موضوع نامشان فاش شود نوشت، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته درباره عواقب حمله اتمی هشدار دهد و کاخ کرملین اکنون به نحوه پاسخ واشنگتن فکر می‌کند. این افراد مطلع گفتند، وزارت امور خارجه آمریکا در این مکاتبات خصوصی و محرمانه با مسکو دخیل بوده اما به طور دقیق نگفتند که چه کسی این پیام‌ها را منتقل کرده یا گستره محتوای این پیام‌ها تا چه حدی بوده‌اند.همچنین واشنگتن پست به روشنی ننوشت که آیا این هشدارها بعد از سخنرانی جدید «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز تداوم داشته یا خیر اما به نقل از «یک مقام ارشد آمریکایی» نوشت، طی ماه‌های اخیر این مکاتبات به طور مداوم انجام شده‌اند.
افزایش 85 درصدی قیمت هیزم
خبر دیگر از تاثیرات جنگ اوکراین این که کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، قیمت هیزم و چوب در آلمان را به دلیل ادامه بحران انرژی ۸۵.۷ درصد افزایش داد.
به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، اداره آمار آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: افزایش قیمت هیزم و گلوله‌های چوب در درجه اول ناشی از افزایش تقاضا است، زیرا بسیاری از آلمانی‌ها به این کالاها به عنوان راه‌های جایگزین برای گرم کردن خانه‌هایشان در بحبوحه افزایش قیمت‌های گاز، نفت و برق روی آورده‌اند. به گفته اداره آمار آلمان، قیمت هیزم و چوب همچنین به دلیل هزینه‌های روبه رشد خرید و حمل‌ونقل در صنایع چوب افزایش یافته است.
 گفتنی است در پی جنگ اوکراین، حمایت اتحادیه اروپا از کیف و اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه، بحران گاز و نفت پیش آمد. روسیه صادرکننده گازبه شماری از کشورهای اروپایی است.بحران گاز و نفت در فصل زمستان به یکی از دغدغه‌های مهم کشورهای اروپایی تبدیل شده است.مصرف‌کنندگان با افزایش شدید قیمت‌ها رو‌به‌رو شده‌اند. این نگرانی وجود دارد که بسیاری از خانواده‌ها نتوانند هزینه سوخت را تامین کنند.اروپا در تلاش است تا وابستگی خود را به تامین انرژی از روسیه قطع کند تا قدرت مسکو  را برای تامین مالی جنگ کاهش دهد اما کارشناسان می‌گویند اروپا قادر نیست تا سه سال آینده وابستگی خود را به انرژی روسیه از بین ببرد.

برچسب‌ها:

نظر شما