شناسهٔ خبر: 56331803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رویداد

با بروز برخی اغتشاشات و آشوب‌گری‌ها پس از فوت مهسا امینی نمازگزاران در تمام شهرها و استان‌های سراسر کشور و پس از اقامه نماز جمعه با انجام راهپیمایی این اقدامات را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

راهپیمایی نمازگزاران  نماز جمعه  در سراسر کشور  در اعتراض به حوادث اخیر

با بروز برخی اغتشاشات و آشوب‌گری‌ها پس از فوت مهسا امینی نمازگزاران در تمام شهرها و استان‌های سراسر کشور و پس از اقامه نماز جمعه با انجام راهپیمایی این اقدامات را محکوم کردند. نمازگزاران و اقشار مردمی تهران همزمان با دیگر شهرهای کشور امروز پس از برگزاری نماز جمعه در محکومیت اغتشاشات اخیر و اهانت به مقدسات راهپیمایی کردند. به گزارش ایسنا، راهپیمایان با سر دادن شعارهایی در محکومیت اهانت به مقدسات اعتراض خود را اعلام کردند. شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا، مرگ بر منافق، مرگ بر فتنه‌گر، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، فریاد هر بسیجی مرگ بر آمریکا، منافق فتنه‌گر این آخرین پیام است ملت انقلابی آماده قیام است، این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده، نزاجا نزاجا حمایتت می‌کنیم، پلیس قانونمند تشکر تشکر، مرگ بر آشوب‌گر، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسراییل و ... از سوی راهپیمایان سر داده شد. آنها عکس نوشته و تصاویری از رهبر انقلاب و همچنین پرچم ایران را در دست داشتند. در پایان این راهپیمایی قطعنامه پایانی تظاهرات بزرگ مردم ایران در محکومیت فتنه‌گران و هتاکان به مقدسات دینی قرائت خواهد شد.

کاهش نرخ مشارکت اقتصادی

بر اساس آخرین گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان ۱۴۰۰ کاهش یافته است. به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس آخرین گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران از سال ۱۳۹۶ تا زمستان ۱۴۰۰ نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از ۴۰.۹درصد در زمستان ۹۹ به ۴۰.۴درصد در زمستان ۱۴۰۰ کاهش یافته است. به عبارتی دیگر این آمار نشان‌دهنده این است که در ایران به صورت معمول از هر ۱۰۰۰نفر در سن کار فقط ۴۰۴ نفر به دنبال پیدا کردن شغل مناسب است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر تا پاییز ۹۹ بالاتر از ۴۱درصد بوده و در سال ۹۷ به ۴۴.۵ درصد رسیده است. این نرخ با یک روند کاهشی در زمستان ۹۹ به ۴۰.۹ درصد رسیده و پس از آن دوباره با یک روند افزایشی در بهار و تابستان ۱۴۰۰ به ترتیب به ۴۱.۴ درصد و ۴۱.۱ درصد رسیده است. بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در نقاط روستایی با یک کاهش محسوس از ۴۷.۴ درصد در سال ۹۶ به ۴۱.۸ درصد در زمستان ۱۴۰۰ رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی در میان مردان روستایی در زمستان ۱۴۰۰، ۷۰.۷ درصد و در میان زنان روستایی ۱۳.۳درصد بوده است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در نقاط شهری با یک کاهش  ۳.۲واحد درصدی از   ۴۳.۲ درصد در سال ۹۶ به ۴۰ درصد در زمستان سال گذشته رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی در میان مردان شهری در زمستان ۱۴۰۰، ۶۷.۲ درصد و در میان زنان شهری ۱۲.۶درصد بوده است. به منظور بررسی بهتر اثر جمعیت فعال در تحلیل‌های بازار کار، نسبتی تحت عنوان نرخ مشارکت تعریف می‌شود که از تقسیم جمعیت فعال به کل جمعیت در سن کار به دست می‌آید.

تورم نقطه به نقطه زیر ۵۰ درصد

مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢.٥ واحد درصد کاهش یافته است. به گزارش اقتصاد آنلاین، نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه ١٤٠١ به عدد ٤٩,٧ درصد رسیده است؛ نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٥.٠ واحد درصدی به ٧٥.٤ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ١.٥ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٨,٤ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٦.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٤٠١ به ٢.٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.١ درصد و ٢.٢ درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢.٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢.١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١,٥ درصد و ٤٥.٣ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠.٦ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است

 

نظر شما