شناسهٔ خبر: 56330585 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شمارش معکوس برای الحاق دونباس به روسیه

روزنامه جوان

پس از اعلام رسمی مقامات روسیه مبنی بر برگزاری رفراندوم الحاق دونباس اوکراین به این کشور، روس‌تباران روز جمعه برگزاری همه‌پرسی جدایی از اوکراین را آغاز کردند. این همه‌پرسی در مناطق چهارگانه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا انجام می‌شود و به مدت پنج روز طول خواهد کشید تا در نهایت مشخص شود که ساکنان دونباس تمایلی برای پیوستن به روسیه دارند یا نه.

صاحب‌خبر -

پس از اعلام رسمی مقامات روسیه مبنی بر برگزاری رفراندوم الحاق دونباس اوکراین به این کشور، روس‌تباران روز جمعه برگزاری همه‌پرسی جدایی از اوکراین را آغاز کردند. این همه‌پرسی در مناطق چهارگانه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا انجام می‌شود و به مدت پنج روز طول خواهد کشید تا در نهایت مشخص شود که ساکنان دونباس تمایلی برای پیوستن به روسیه دارند یا نه.

در شرایطی که کشور‌های غربی مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی در مناطق شرقی اوکراین اعلام کرده و هشدار داده‌اند که در صورت الحاق به روسیه آن را به رسمیت نخواهند شناخت، روس‌تباران این مناطق روز جمعه به آن چیزی که هشت سال برای آن لحظه‌شماری می‌کردند، رسیدند. کمیسیون مرکزی انتخابات در لوهانسک و دونتسک روز جمعه اعلام کرد، رفراندوم برای پیوستن این دو منطقه به روسیه در سراسر دو جمهوری لوهانسک و دونتسک آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر ویسوتسکی، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات در جمهوری دونتسک نیز گفت: رفراندوم پیوستن به روسیه در سراسر این منطقه همانند لوهانسک روز جمعه در ساعت ۸ صبح به وقت روسیه آغاز شده است. وی گفت: رأی‌گیری طبق فرم قبلی تعیین شده در سراسر منطقه دونتسک انجام می‌گیرد که توسط مقام‌های این جمهوری کنترل می‌شود.
این همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر به طول خواهد انجامید. علاوه بر دونتسک و لوهانسک، دو منطقه دیگر یعنی زاپروژیا و خرسون نیز از دیروز رفراندوم خود را شروع کرده‌اند. باتوجه به اینکه مناطق چهارگانه جزو مناطق جنگی به شمار می‌روند، به همین خاطر فرایند رأی‌گیری طولانی خواهد بود تا همه ساکنان بتوانند در این همه‌پرسی شرکت کنند. به دلایل امنیتی، مردم در چهار منطقه برای رأی دادن در نزدیکی خانه‌های‌شان دعوت می‌شوند و نه در مراکز رأی‌گیری. همچنین روز جمعه مراکز رأی‌گیری برای آوارگان در تعدادی از شهر‌های روسیه آغاز به کار کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات منطقه خرسون انتظار دارد حدود ۷۵۰ هزار نفر در این همه‌پرسی شرکت کنند و نیم میلیون نفر در منطقه زاپروژیا به عنوان رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند. برگه‌های رأی برای ۵/۱ میلیون رأی‌دهنده در دونتسک چاپ شده است. برای ساکنان لوهانسک نیز ۴۵۰ شعبه رأی و بیش از ۲۰۰ شعبه در روسیه در دسترس است. کمیسیون مرکزی انتخابات لوهانسک نیز ۴۶۱ شعبه رأی در داخل منطقه و ۲۰۱ شعبه را در سراسر روسیه دارد. درحالی که چند روز تا اعلام نتایج این رفراندوم باقی مانده است، روس‌ها همه مقدمات الحاق را فراهم کرده‌اند و همانگونه که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیروز اعلام کرد، اگر مردم در دونباس، خرسون و زاپروژیا به پیوستن به روسیه در رفراندوم رأی بدهند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و پارلمان نیز بی درنگ عمل کرده و تمامی اسناد ضروری را امضا می‌کنند.
روسیه سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد و این بار قصد دارد مناطق شرقی اوکراین که اکثریت آن را روس تبار‌ها تشکیل می‌دهند، به خاک روسیه ملحق کند. استقلال‌طلبان دونتسک و لوهانسک از هشت سال پیش در رؤیای برگزاری همه‌پرسی پیوستن به روسیه بودند، اما به دلیل جلوگیری از تشدید تنش‌ها بین مسکو و غرب این طرح تاکنون انجام نشده است، اما در ماه‌های اخیر شرایط به کلی دگرگون شده است و دو طرف درگیر جنگ مستقیم هستند و روس‌ها همه ملاحظات را در قبال غربی‌ها کنار گذاشته‌اند. روسیه همیشه از روس تبار‌های اوکراین حمایت کرده و خواستار اعطای خودمختاری به آن‌ها بود، اما دولت کی‌یف با این درخواست مخالفت کرده بود و آن را بخشی از پروژه تجزیه‌طلبانه می‌دانست. ولادیمیر پوتین که به خاطر دفاع از اقلیت روس‌تبار‌ها دستور حمله به اوکراین را صادر کرد اکنون قصد دارد این مناطق را که تحت کنترل نیرو‌های روسی قرار دارند از طریق رفراندوم به خاک روسیه ضمیمه کند تا بتواند همچنان این مناطق را در اختیار خود داشته باشد. به باور برخی تحلیلگران، روسیه می‌خواهد با این اقدام به حملات خود در خاک اوکراین از بعد حقوقی مشروعیت دهد.
هشدار اتمی روس‌ها به غرب
همزمان با همه‌پرسی استقلال در دونباس، مقامات کرملین نیز نسبت به هرگونه تحرکات غرب در اوکراین هشدار می‌دهند. دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه پنج شنبه شب در سخنانی گفت: «تمام سلاح‌های موجود در زرادخانه روسیه، از جمله سلاح‌های هسته‌ای راهبردی می‌تواند در دفاع از سرزمین‌های الحاقی به روسیه مورد استفاده قرار گیرد.» به گزارش خبرگزاری تاس، مدودف تأکید کرد: «همه‌پرسی برنامه‌ریزی شده توسط مقام‌های روسیه و جدایی‌طلب در مورد بخش وسیعی از خاک اوکراین برگزار خواهد شد و «هیچ بازگشتی وجود ندارد.» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم پنج شنبه شب به کشور‌های غربی گفت که اگر آن‌ها نگران وقوع فاجعه هسته‌ای هستند، برای بازگرداندن اوکراین به راه درست تلاش کنند.
این درحالی است که چند روز پیش پوتین در سخنانی خطاب به غربی‌ها هشدار داد که در صورت هرگونه حمله‌ای به تمامیت ارضی روسیه، واکنش مسکو شدید خواهد بود و حتی ممکن است از سلاح هسته‌ای برای دفاع از امنیت مرز‌های خود استفاده کند. پوتین در سخنان خود خطاب به غربی‌ها هشدار داد: «آن‌هایی که سعی می‌کنند با سلاح‌های هسته‌ای از ما باج‌خواهی کنند باید بدانند که وزش باد می‌تواند به سمت آن‌ها تغییر مسیر دهد.» بنابراین، روس‌ها سعی دارند هر چه زودتر مناطق شرقی اوکراین را به خاک روسیه ملحق کرده و آن را جزئی از تمامیت ارضی خود کنند تا راه هرگونه حمله به این مناطق از سوی اوکراینی‌ها بسته شود، زیرا مقامات مسکو در صورت حمله به این مناطق می‌توانند آن را حمله به تمامیت ارضی خود قلمداد کرده و استفاده از سلاح هسته‌ای را در دستور کار قرار دهند و به نظر می‌رسد هشدار‌های مکرر روس‌ها، برای جلوگیری از هرگونه حمله به مناطقی است که احتمالاً در روز‌های آینده به روسیه ملحق خواهند شد.
از سوی دیگر، با وجود هشدار‌های مقامات روسی، امریکایی‌ها به این هشدار‌ها اعتنایی ندارند و کماکان به کمک‌های تسلیحاتی خود به کی‌یف ادامه می‌دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت که تهدید ولادیمیر پوتین درباره احتمال استفاده از سلاح‌های استراتژیک هسته‌ای در اوکراین مانع از کمک‌های واشنگتن به کی‌یف نخواهد شد. امریکا که از ابتدا تسلیحات در اختیار دولت اوکراین قرار داده است در هفته‌های اخیر سلاح‌های مدرن‌تری را به کی‌یف ارسال کرده است تا بتوانند در مقابل روس‌ها مقاومت کنند؛ اقدامی که خشم مقامات مسکو را در پی داشته است.

نظر شما