شناسهٔ خبر: 56330343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ائتلاف سعودی، عامل قحطی در یمن معرفی شد

سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، ارتباط محاصره ائتلاف سعودی علیه یمن با گرسنگی و قحطی در این کشور را آشکار و تاکید کرد این اقدام، جنایت جنگی است.

صاحب‌خبر -

یک سازمان بین المللی اعلام کرد، ائتلاف سعودی با محاصره یمن، عامل قحطی در این کشور و گرسنگی مردم این کشور است.

تحقیقات حقوقی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، ارتباط محاصره ائتلاف سعودی علیه یمن با گرسنگی و قحطی در این کشور را آشکار و تاکید کرد این اقدام، جنایت جنگی است.

موسی عاصی، خبرنگار المیادین در ژنو گزارش داد: سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در یک تحقیق حقوقی درباره پیامد‌های محاصره یمن اعلام کرد، محاصره دریایی تحمیلی ائتلاف سعودی به یمن، یکی از عوامل گرسنگی غیرنظامیان در این کشور است و می‌توان آن را جنایت جنگی دانست. این محاصره که زیر پوشش سازمان ملل به بهانه جلوگیری از ورود سلاح به یمن از سال ۲۰۱۵ صورت می‌گیرد، مانع از رسیدن کالا‌های اساسی و مشتقات نفتی می‌شود. این در حالی است که بدون مشتقات نفتی، فعالیت اماکن عمومی به ویژه بیمارستان‌ها متوقف می‌شود. همچنین از رسیدن دارو و مواد غذایی به یمن جلوگیری می‌شود.

هلن لیگی، مدیر حقوقی دفتر خاورمیانه‌ای سازمان جهانی مبارزه با شکنجه گفت: عربستان و امارات از قطعنامه سازمان ملل برای بازرسی سختگیرانه کشتی‌ها استفاده می‌کنند، بدون آنکه هیچ نوع سلاحی را کشف کنند. آن‌ها به عمد کشتی‌ها به ویژه نفتکش‌ها را ده‌ها یا صد‌ها روز توقیف می‌کنند که باعث بحران سوخت در یمن شده است. این شرایط تاثیر مستقیم بر فعالیت تاسیسات حیاتی و بهداشتی داشته است. آن‌ها همچنین محموله‌های غلات و دارو‌ها را به مدت‌های طولانی توقیف می‌کردند و حتی گاهی مانع از رسیدن آن‌ها به یمن می‌شدند.

خبرنگار المیادین افزود: سازمان ملل تلاش کرد سازوکاری را برای محدود کردن پیامد‌های محاصره دریایی ائتلاف سعودی علیه یمن اجرا کند که نتیجه آن منفی بود و مانع مضاعفی در راه رسیدن کالا‌های اساسی به یمن ایجاد کرد.

در سال ۲۰۱۵ شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر کرد که شامل نظارت بر کشتی‌هایی بود که وارد شمال یمن می‌شوند تا از ورود سلاح به این کشور جلوگیری کند. شورای امنیت، ماموریت اجرای این قطعنامه را به ائتلاف سعودی واگذار کرد. اما نتیجه آن، قحطی بود که گریبان میلیون‌ها غیرنظامی یمنی را گرفت، اما سازمان ملل همچنان هر نوع اصلاح این قطعنامه را رد می‌کند.

نظر شما