شناسهٔ خبر: 56328433 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اغلب ساکنان دونباس خواستار پیوستن به روسیه هستند

در یک نظرسنجی انجام شده، اغلب ساکنان مناطق دونتسک و لوهانسک و همچنین زاپروژیا و خرسون که همه‌پرسی الحاق به روسیه در آن‌ها در حال برگزاری است، گفتند که رای‌شان به جدایی از اوکراین خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه (VTsIOM) داده‌های نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تخصصی تحقیقات اجتماعی با شرکت ساکنان مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون را منتشر کرد. 

طبق این نظرسنجی، اغلب افراد ساکن این مناطق که مورد مصاحبه قرار گرفتند از قصد خود برای رای دادن به نفع پیوستن سرزمین خود به روسیه خبر دادند. حداکثر مشارکت اعلام شده در جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، هر یک ۸۷ درصد بود و در زاپروژیا این رقم ۸۰ درصد و در خرسون ۶۹ درصد بود. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، اکثریت مطلق ساکنان دونتسک و لوهانسک که آماده شرکت در همه‌پرسی هستند، موافق پیوستن این مناطق به روسیه به عنوان تابعان فدراسیون روسیه بودند (هر یک ۹۷ درصد). برای سه درصد شرکت‌کنندگان پاسخ به این سوال سخت بود یا گفتند که هنوز تصمیمشان را درباره الحاق به روسیه نگرفته‌اند. 

به ترتیب ۸۷ درصد و ۸۹ درصد ساکنان زاپروژیا و خرسون که در این نظرسنجی گفتند قصد دارند در همه‌پرسی شرکت کنند هم از جدایی از اوکراین و پیوستن این مناطق به روسیه به عنوان تابع حمایت کردند. دو درصد از ساکنان این مناطق با این تصمیم مخالفت کردند در حالی که از هر ده نفر برای یکی پاسخ به این سوال سخت بود یا هنوز مردد بودند. 

 به گفته مقامات محلی، رای‌گیری همه‌پرسی الحاق به روسیه در مناطق تحت کنترل مسکو در اوکراین صبح جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد. به نوشته رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا که همه‌پرسی در آن‌ها در حال برگزاری است، در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

همه‌پرسی‌ها با انتقاد گسترده غرب مواجه شده و کشورهای غربی حامی کی‌یف مدعی هستند راه را برای تشدید تنش از سوی روسیه هموار می‌کند. این همه‌پرسی‌ها به دنبال دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر بسیج بخشی از نیروها که هدف از آن افزودن ۳۰۰ هزار نیروی روس به نبرد در اوکراین است، برگزار می‌شود. 

سران مناطق لوهانسک و دونتسک پیش‌تر اعلام کردند همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) برگزار می‌شود. «لئونید پاسکنیک» رهبر جمهوری لوهانسک چندی پیش قانونی را امضا کرد که به موجب آن مقرر شد برای پیوستن این منطقه به روسیه همه‌پرسی برگزار شود. بعد از او، «دنیس پوشیلین» رهبر دونتسک هم اعلام کرد که همه‌پرسی مشابهی در این منطقه برگزار خواهد شد.

پوشیلین در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از وی خواست چنانچه مردم در همه‌پرسی به نفع پیوستن به فدراسیون روسیه رأی دادند مطابق با نتایج این همه‌پرسی، دونتسک را به عنوان بخشی از روسیه بپذیرد.

روسیه در ماه فوریه (اسفندماه گذشته) این دو منطقه را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخت، اما شمار زیادی از کشورها هنوز آن‌ها را بخشی از اوکراین می‌دانند. کی‌یف به صورت غیر رسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال ۲۰۱۴ از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

پایان پیام/

نظر شما