شناسهٔ خبر: 56327228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با دویست و دوازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین

توزیع قرص ید در میان لهستانی‌ها از ترس حمله اتمی/ آغاز همه پرسی الحاق دونباس به روسیه/ملتهب شدن نشست شورای امنیت با درگیری دیپلمات های روسیه و آمریکا

دویست و دوازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

آغاز همه پرسی الحاق دونباس به روسیه

بین الملل تابناک: دویست و دوازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

انتقاد تند زلنسکی از اسرائیل
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۲۳:۳۲

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امروز جمعه گفته از اینکه اسرائیل سلاحی برای کمک به آن کشور در جنگ با روسیه ارسال نکرده شوکه شده است.

زلنسکی در جمع گروهی از خبرنگاران از رسانه‌های متعدد فرانسوی گفت: «شوکه هستم. نمی‌فهمم. اسرائیل هیچ چیز به ما نداده است. هیچ! صفر!»

وی اضافه کرد: «اینکه آنها باید از سرزمین خودشان دفاع کنند را درک می‌کنم ولی اطلاعاتی دریافت کرده‌ام مبنی بر اینکه اسرائیل در حال صادرات سلاح به سایر کشورها است.»

شبکه خبری راشاتوی نوشته که اشاره زلنسکی احتمالاً به فروش سامانه گنبد آهنین از سوی رژیم اسرائیل به قبرس است. این خبر ماه گذشته گزارش شد اما رژیم صهیونیستی آن را تأیید نکرد. سال گذشته، صادرات تسلیحات رژیم صهیونیستی به رقم بی‌سابقه 11.3 میلیارد دلار رسید. اکثر مشتری‌های این رژیم را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند.

رژیم صهیونیستی با آنکه حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و از تحریم‌های آمریکا علیه مسکو پیروی کرده خودش تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است. راشاتودی نوشته که اسرائیل علاوه بر این، از ارسال سلاح به کی‌یف هم خودداری کرده است.

این موضوع انتقاد زلنسکی را به همراه داشته است. زلنسکی روز جمعه گفت: «گفت‌وگوهایی با سران اسرائیل انجام شد، اما کمکی به اوکراین صورت نگرفت. چرا به ما تسلیحات ضدهواپیما داده نمی‌شود؟ می‌توان نفوذ روسیه روی اسرائیل را دید.»

راشاتودی در توضیح نوشته شواهدی مبنی بر تلاش مسکو جهت اثرگذاری روی سیاست‌های رژیم اسرائیل در خصوص تسلیح اوکراین وجود ندارد.

حضور ناظرانی ازآمریکا و فرانسه در همه‌پرسی شرق اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۲۲:۴۷

در حالی که همه‌پرسی الحاق به روسیه در برخی مناطق شرق اوکراین در حال برگزاری است، رسانه‌های روسی خبر دادند که حدود ۱۳۰ ناظر خارجی در حال نظارت بر روند برگزاری همه پرسی در مناطق شرق اوکراین هستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کمیسون انتخابات خبر داد که در منطقه خرسون، ناظرانی از آمریکا و فرانسه حضور داشته‌آند.

بر اساس گزارش‌ها، آمارهای اولیه حاکی از آن است که در نخستین روز برگزاری همه پرسی در منطقه زاپوروژیا، ۲۰.۵ درصد از مردم رای دادند.

در منطقه دونباس نیز تا کنون حدود ۲۲ درصد از مردم در همه پرسی مشارکت کرده‌اند و در منطقه خرسون نیز تا کنون بیش از ۱۵ درصد از مردم حضور داشته‌اند.

همچنین تظاهرات گسترده‌ای در سرتاسر روسیه در حمایت از همه پرسی برگزار شد که بزرگترین آنها در مسکو و گروزنی برگزار شده است.

این در حالی است که مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه (VTsIOM) داده‌های نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تخصصی تحقیقات اجتماعی با شرکت ساکنان مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون را منتشر کرد.

طبق این نظرسنجی، اغلب افراد ساکن این مناطق که مورد مصاحبه قرار گرفتند از قصد خود برای رای دادن به نفع پیوستن سرزمین خود به روسیه خبر دادند. حداکثر مشارکت اعلام شده در جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، هر یک ۸۷ درصد بود و در زاپروژیا این رقم ۸۰ درصد و در خرسون ۶۹ درصد بود.

اکثریت مطلق ساکنان دونتسک و لوهانسک که آماده شرکت در همه‌پرسی هستند، موافق پیوستن این مناطق به روسیه به عنوان تابعان فدراسیون روسیه بودند (هر یک ۹۷ درصد). برای سه درصد شرکت‌کنندگان پاسخ به این سوال سخت بود یا گفتند که هنوز تصمیمشان را درباره الحاق به روسیه نگرفته‌اند.

به ترتیب ۸۷ درصد و ۸۹ درصد ساکنان زاپروژیا و خرسون که در این نظرسنجی گفتند قصد دارند در همه‌پرسی شرکت کنند هم از جدایی از اوکراین و پیوستن این مناطق به روسیه به عنوان تابع حمایت کردند. دو درصد از ساکنان این مناطق با این تصمیم مخالفت کردند در حالی که از هر ده نفر برای یکی پاسخ به این سوال سخت بود یا هنوز مردد بودند.

به گفته مقامات محلی، رای‌گیری همه‌پرسی الحاق به روسیه در مناطق تحت کنترل مسکو در اوکراین صبح جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد. به نوشته رویترز، مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا که همه‌پرسی در آن‌ها در حال برگزاری است، در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

همه‌پرسی‌ها با انتقاد گسترده غرب مواجه شده و کشورهای غربی حامی کی‌یف مدعی هستند راه را برای تشدید تنش از سوی روسیه هموار می‌کند. این همه‌پرسی‌ها به دنبال دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر بسیج بخشی از نیروها که هدف از آن افزودن ۳۰۰ هزار نیروی روس به نبرد در اوکراین است، برگزار می‌شود.

سران مناطق لوهانسک و دونتسک پیش‌تر اعلام کردند همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) برگزار می‌شود. «لئونید پاسکنیک» رهبر جمهوری لوهانسک چندی پیش قانونی را امضا کرد که به موجب آن مقرر شد برای پیوستن این منطقه به روسیه همه‌پرسی برگزار شود. بعد از او، «دنیس پوشیلین» رهبر دونتسک هم اعلام کرد که همه‌پرسی مشابهی در این منطقه برگزار خواهد شد.

پوشیلین در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از وی خواست چنانچه مردم در همه‌پرسی به نفع پیوستن به فدراسیون روسیه رأی دادند مطابق با نتایج این همه‌پرسی، دونتسک را به عنوان بخشی از روسیه بپذیرد.

کرملین: اگر رفراندوم به خوبی پیش برود، پوتین به سرعت وارد عمل می‌شود
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۲۱:۲۳

سخنگوی کرملین امروز (جمعه) اعلام کرد، اگر مردم در دونباس، خرسون و زاپوریژیا به پیوستن به روسیه در رفراندوم رای بدهند، پوتین و پارلمان نیز بی درنگ عمل کرده و تمامی اسناد ضروری را امضا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: تصمیم معینی هم از سوی پارلمان و هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای امضای اسناد و مدارک لازم و یکسری مراحل لازم است.

وی افزود، مطمئن است که همه‌پرسی‌ها به سرعت به رسمیت شناخته می‌شوند.

سخنگوی کرملین همچنین گفت، هیچ ابتکارعملی از سوی پاریس برای گفت‌وگوی احتمالی بین پوتین و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی وی وجود ندارد.

ماکرون در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان گفته بود: توضیح قابل قبولی در اینکه چرا پوتین تصمیم گرفت تا به اوکراین حمله کند، وجود ندارد و مسکو به دنبال یک استراتژی تسلط بر منطقه است.

پسکوف با اشاره به این اظهارات ادامه داد: هیچ ابتکارعملی برای برگزاری چنین گفت‌وگویی وجود ندارد و اینکه اول ماکرون از سفر به نیویورک برگردد بعد شاید پس از آن چنین صحبت‌هایی مطرح شود.

سخنگوی کرملین اشاره کرد: هیچ برنامه‌ای برای برگزاری چنین گفت‌وگویی بین روسای جمهوری روسیه و فرانسه ترتیب داده نشده است.

توزیع قرص ید در میان لهستانی‌ها از ترس حمله اتمی
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۲۰:۳۸

لهستان نگران از درگیری‌ها پیرامون نیروگاه اتمی زاپوریژیا، به ایستگاه‌های منطقه‌ای آتشنشانی قرص ید داده تا در بین مردم توزیع کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرص ید عاملی محافظتی برای بدن در صورت بروز حمله اتمی است که در صورت مصرف آن شخصی که در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار می‌گیرد به سرطان تیروئید مبتلا نمی‌شود.

درگیری و تیراندازی پیرامون نیروگاه زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه تولید برق هسته‌ای در اروپا به شمار می‌رود باعث شده تا تاسیسات نزدیک به شش راکتور آن تخریب و کابل‌های برق قطع شوند و همین مساله ریسک فاجعه‌ای اتمی را که می‌تواند بر کشورهای همجوار اوکراین تاثیر بگذارد، بیشتر کرده است.

روسیه و اوکراین یکدیگر را به تیراندازی پیرامون این نیروگاه اتمی متهم می‌کنند.

معاون وزیر کشور لهستان گفته است: پس از گزارش‌های رسانه‌ای درباره درگیری‌ها در نزدیکی زاپوریژیا تصمیم گرفتیم تا برای حفاظت از مردم در برابر تشعشعات احتمالی اتمی، قرص ید در میان مردم توزیع کنیم.

وی ادامه داد: مایلم به تمامی مردم لهستان این اطمینان خاطر را بدهم که این اقدامات پیشگیرانه و روتینی هستند که برای حفاظت از جان آنها در صورت بروز حمله احتمالی اتمی صورت می‌گیرد. البته امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد.

تایید وقوع جنایت جنگی در اوکراین توسط سازمان ملل
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۱۵:۳۷

بازرسان کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد امروز (جمعه) وقوع جنایت جنگی در جریان جنگ اوکراین را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کمیسیون که ماه مارس (اسفند/ فروردین) توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل و برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر توسط نیروهای روسی در زمان جنگ اوکراین، ایجاد شده بود، امروز نخستین گزارش شفاهی خود را ارائه کرد.

اریک موز(Erik Mose) امروز توضیح داد که بازرسان این کمیسیون در جریان تحقیقات در مناطق کیف، چرنیگویف، خارکف و سومی، از ۲۷ شهر و شهرک بازدید و با بیش از ۱۵۰ قربانی و شاهد مصاحبه کردند.

به گفته وی بر اساس شواهد جمع‌آوری‌شده توسط کمیسیون، می توان گفت که جنایات جنگی در اوکراین صورت گرفته است که از جمله موارد آن می‌توان به « بمباران مناطق غیرنظامی، موارد متعدد اعدام، شکنجه و بدرفتاری و نیز خشونت جنسی» اشاره کرد.

موز افزود: ما از تعداد زیاد اعدام ها در مناطقی که بازدید کردیم متاثر شدیم. اجساد یافت شده ویژگی های مشترکی دارند که نشانه های قابل مشاهده اعدام محسوب می‌شود، مانند دست های بسته شده از پشت، زخم های گلوله به سر یا شکاف گلو.

اعلام تحریم های جدید علیه روسیه
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۱۵:۳۵

فایننشال تایمز امروز (جمعه) به نقل از منابع مطلع گزارش داد، جدیدترین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه ممکن است به معنای محدود کردن قیمت نفت این کشور و هدف قرار دادن بخش فناوری اطلاعات و امنیت سایبری آن باشد.

به گزارش اسپوتنیک،‌ روزنامه مذکور همچنین گزارش کرد، انتظار می‌رود هشتمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو شامل فهرست‌های بیشتری از افراد تحریم‌شده و همچنین اقداماتی علیه نرم‌افزار روسیه باشد.

کشورهای رادیکال عضو اتحادیه اروپا شامل لهستان و حوزه بالتیک می‌خواهند بانک‌های بیشتری از روسیه دیگر نتوانند از سیستم سوئیفت استفاده کنند و ممنوعیت بر واردات الماس از روسیه وضع شود.

هشدار محرمانه واشنگتن به مسکو درباره استفاده از سلاح هسته ای
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۱۵:۳۳

روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه نوشت، آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی، هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند.

واشنگتن پست به نقل از افرادی که نمی‌خواستند به دلیل حساسیت موضوع نامشان فاش شود نوشت، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته درباره عواقب حمله اتمی هشدار دهد و کاخ کرملین اکنون به نحوه پاسخ واشنگتن فکر می‌کند.

این افراد مطلع گفتند، وزارت امور خارجه آمریکا در این مکاتبات خصوصی و محرمانه با مسکو دخیل بوده اما به طور دقیق نگفتند که چه کسی این پیام‌ها را منتقل کرده یا گستره محتوای این پیام‌ها تا چه حدی بوده‌اند.

همچنین واشنگتن پست به روشنی ننوشت که آیا این هشدارها بعد از سخنرانی جدید «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز تداوم داشته یا خیر اما به نقل از «یک مقام ارشد آمریکایی» نوشت، طی ماه‌های اخیر این مکاتبات به طور مداوم انجام شده‌اند.

این روزنامه به نقل از مقامات دولت بایدن افزود، این اولین باری نیست که روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین تهدید به استفاده از سلاح اتمی می‌کند و تأکید کردند نشانه‌ای از آماده شدن روسیه برای انجام حمله اتمی قریب الوقوع مشاهده نشده است.

ملتهب شدن نشست شورای امنیت با درگیری دیپلمات های روسیه و آمریکا
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۱۵:۳۲

دیپلمات های بلندپایه روسیه و آمریکا روز پنجشنبه در باره ادعای رخ دادن جنایت جنگی در اوکراین، در نشست ملتهب شورای امنیت سازمان ملل متحد به جان هم افتادند.

به گزارش تارنمای واشینگتن پست؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست، طرح مسکو را برای برگزاری همه پرسی در سرزمین های اشغالی اوکراین، برخلاف اساسنامه این سازمان و قوانین بین المللی و پیشینه ها دانست و روسیه را به علت نادیده گرفتن قوانین بین المللی محکوم کرد.

سرگئی لارووف وزیر امور خارجه روسیه در دومین حضور هم زمان با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی اش در یک مکان از هنگام حمله ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) روسیه به اوکراین، با رد این اتهامات و متهم کردن متقابل نیروهای اوکراین به کشتار غیرنظامیان در منطقه دونباس در شرق این کشور، به دلیل مصونیت از پیگرد، گفت که ایالات متحده، فرانسه و آلمان از کی یف برای این جنایت ها، حساب کشی نمی کنند.

لاوروف که پیش از فرارسیدن زمان سخنرانی اش، وارد تالار شورای امنیت شده بود، پس از محکوم کردن حمایت غرب از اوکراین، بلافاصله این مکان را ترک کرد.

ونگ ئی وزیر امور خارجه چین نیز با درخواست خویشتنداری از دو طرف، بر اهمیت ادامه بی طرفی سازمان ملل متحد در این درگیری تاکید کرد.

بلینکن ادعا کرد که در آثار بازمانده پس از عقب نشینی نیروهای روسیه از شهرهای ایزیوم و بوچا، آثار وحشتناک شکنجه و کشتار شهروندان اوکراین یافت شده که نمی توان آنها را نتیجه اقدامات افرادی معدود دانست وسازمان یافته بوده است.

وی افزود: در همه نقاطی که نیروهای روسیه عقب نشینی کرده اند، وحشت برجای مانده، مشاهده می شود. ما نمیتوانیم و اجازه نخواهیم داد که پوتین از مسئولیت این اقدامات بدون پیگرد بگریزد. دولت کی یف، مصونیت خود را از پیگرد به حامیان غربی اش مدیون است.

دمیتری کوله با وزیر امور خارجه اوکراین هم گفت که لاوروف با این سخنان، همدست مرتکبان جنایت های رخ داده در اوکراین می شود و افزود: دیپملمات های روسیه مستقیما همدست مرتکبان هستند، زیرا دروغ هایشان جنایتکاران را تحریک می کند و اقداماتشان را می پوشاند.

تصمیم مسکو برای حضور در این نشست، برخی مقام های آمریکا را شگفت زده کرد، زیرا پیش بینی می کردند از حضور در نشستی که برای محکوم کردن آن به علت برگزاری همه پرسی هایی در سرزمین های اشغال شده اوکراین و ضمیمه کردن آنها به خاک خود برپا شده، خودداری خواهد کرد.

دیپلمات های فرانسه، انگلیس، نروژ، آلبانی و ایرلند نیز از بلینکن حمایت کردند.

کریم خان رئیس دادستان های دیوان بین المللی کیفری که در این نشست حضور یافته بود، گفت که همکارانش در روزهای آینده برای تحقیق در باره ادعاهای ساکنان شرق اوکراین پس از عقب نشینی نیروهای روسیه، که آنان را به شکنجه، آدم ربایی و تجاوز متهم کرده اند، وارد اوکراین خواهند شد.

کریم خان بدون اشاره آشکار به مسکو، جنایت های مشاهده شده در هنگام دیدار از مناطق جنگزده اوکراین شامل بوچا نزدیک کی یف و خارکیف در شمال شرق این کشور را واقعی و تکان دهنده خواند.

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت که روسیه مرتکب جنایت های غیرقابل وصف شده و مقام های مرتکب، دستور دهنده یا برنامه ریزی کننده برای این جنایت ها، باید تحت پیگیرد قرار گیرند.

گوترش: جهان قادر به تحمل یک فاجعه هسته‌ای نیست
۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۱۵:۳۰

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با اشاره به وضعیت نیروگاه هسته ای در زاپوریژیا واقع در منطقه دونباس اوکراین هشدار داد که جهان تحمل فاجعه هسته ای ندارد.

دبیرکل سازمان ملل در حساب توئیتر خود دراین باره نوشت: وضعیت در نیروگاه برق هسته‌ای زاپوریژیا همچنان مایه نگرانی عمیق است.

گوترش درادامه توئیت خود نوشت: هرگونه خسارتی به زیرساخت این نیروگاه ، چه تعمدا چه غیر عمد، قادر است تا عواقب دهشتناکی را برای مردم که اطراف این نیروگاه و فراتر از آن به سر می برند در بر داشته باشد. جهان قادر به تحمل یک فاجعه هسته‌ای نیست.

آغاز همه پرسی الحاق دونباس اوکراین به روسیه

شبکه خبری راشاتودی در خبری فوری گزارش داد: همه پرسی در دو منطقه زاپوروژیه (Zaporozhye) و خرسون (Kherson) واقع در شرق اوکراین برای الحاق به روسیه آغاز شد.

 تارنمای خبری راشاتودی در ادامه این خبر نوشت: روسیه در حال حاضر کنترل منطقه خرسون و همچنین بخش‌های بزرگی از منطقه زاپوروژیه واقع در شرق اوکراین را در اختیار دارد که پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در این منطقه به تصرف در آمد.

درهمین حال خبرگزاری تاس نیز ضمن پوشش این خبر افزود: شهروندان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق آزاد شده خرسون و ژاپوروژیه در منطقه دونباس طی پنج روز، ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (یکم تا پنجم مهرماه) قرار است تا در همه پرسی الحاق به خاک روسیه آراء خود را به صندوق بیندازند.

ازسوی دیگر شبکه خبری سی ان ان نیز دراین باره گزارش داد: همه پرسی در چهار منطقه واقع در شرق اوکراین، شامل لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوروژیه برای پیوستن به روسیه تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد، این همه پرسی که مورد تایید مسکو است، از سوی غرب محکوم شده است.

این در حالی است که در سال 2014 هم شبه جزیره کریمه با برگزاری همه پرسی به روسیه پیوست.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

مکرون: اوکراین و روسیه باید به میز مذاکره بازگردند

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: اوکراین و روسیه برای پایان دادن به درگیری ها باید به میز مذاکره بازگردند.

 مکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی ان ان تصمیم اخیر روسیه برای بسیج کردن نیروهای ذخیره نظامی برای حضور در جنگ اوکراین را اشتباه و از دست دادن فرصت برای رفتن به سوی صلح خواند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با امضای فرمان احضار بخشی از نیروهای ذخیره ارتش، تصریح کرد که اقدامات برای بسیج بخشی از این نیروها از ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) آغاز خواهد شد و تنها شامل شهروندانی می‌شود که دارای تجربه نظامی باشند.

تصمیم رئیس جمهور روسیه با واکنش‌هایی همراه بوده است. ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه بسیج بخشی از نیروهای ارتش روسیه را اقدامی خطرناک و بی پروا توصیف کرد.

رهبر فرانسه همچنین در پاسخ به سوال مجری در مورد روند گسترش ناسیونالیسم، پوپولیسم و ‌نژادپرستی در اروپا و آمریکا نسبت به بحران جهانی لیبرال دموکراسی غربی هشدار داد.

وی گفت: «من فکر می‌کنم که ما با بحران بزرگ دموکراسی‌ مواجه هستیم.

گفت‌وگوی تلفنی بن سلمان و پوتین

کرملین از گفت‌وگوی تلفنی ولیعهد عربستان سعودی و رئیس جمهوری روسیه درباره همکاری اقتصادی میان دو کشور و بازار نفت خبر داد.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در بیانیه کرملین آمده است که پوتین در این تماس تلفنی از محمد بن سلمان خواست که روز ملی عربستان (تأسیس پادشاهی عربستان سعودی) را به ملک سلمان، پادشاه این کشور تبریک بگوید.

در این بیانیه آمده است که دو طرف همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای با توجه به تصمیم صادر شده در اجلاس اخیر سمرقند در مورد اعطای وضعیت شریک در گفت‌وگو به عربستان سعودی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمد بن سلمان به نقش فزاینده سازمان شانگهای در امور بین‌المللی اشاره و بر آمادگی ریاض برای مشارکت فعال در فعالیت‌های آن تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که دو طرف موضوع هماهنگی روسیه و عربستان برای ثبات بازار جهانی نفت و تلاش‌های انجام شده در چارچوب «اوپک +» را مورد بررسی قرار دادند و بر ادامه پایبندی به توافقات انجام شده تاکید کردند.

بن سلمان همچنین به پوتین اعلام کرد که در جریان مجمع "هفته انرژی روسیه" که در ۱۲ تا ۱۴ اوت در مسکو برگزار می‌شود، عربستان سعودی یک "نمایندگی بلند پایه" خواهد داشت.

دو طرف همچنین نسبت به آزادی ۱۰ تن از اسرای خارجی روسیه با میانجیگری بن سلمان ابراز خرسندی کردند.

بن سلمان و پوتین در ادامه ضمن توافق درباره تداوم روابط و تماس‌های دوجانبه، بر توسعه روابط اقتصادی و مراودات تجاری میان مسکو و ریاض تاکید کردند.

 

نظر شما