شناسهٔ خبر: 56310524 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ از تایید مرگ ۶ نفر در اعتراضات و گزارش اولیه پزشکی قانونی درباره مهسا امینی تا قطع اینترنت و محدود شدن دسترسی به اینستاگرام و واتساپ

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تایید مرگ ۲ نفر در اعتراضات کرمانشاه
شهرام کرمی دادستان کرمانشاه گفت: متأسفانه در درگیری‌های شب گذشته در کرمانشاه ۲ نفر کشته شده‌اند که مطمئن هستیم این اتفاق توسط عوامل ضدانقلاب رخ داده ، چرا که این افراد با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند. او ادامه داد: در جریان این نا آرامی‌ها ۲۵ نفر از معترضین و نیروهای انتظامی و همچنین مردم عادی که توسط معترضین مورد هجوم قرار گرفتند، نیز مجروح شده‌اند.

فرمانده انتظامی کردستان: ۴ نفر کشته شده اند
سردار علی آزادی فرماندهی انتظامی کردستان از کشته‌شدن ۴ نفر از شهروندان کردستانی در تجمعات اخیر در پی درگذشت "مهسا امینی" خبر داد و اظهار داشت: در دو شب گذشته در مصاحبه‌‌هایی که از بنده منتشر شد از جوانان کردستانی درخواست کردم که در تجمعات حضور پیدا نکنند چرا که اطلاع موثق داشتیم که گروهک‌ها نفوذ کرده و در حال موج‌سواری و کشته‌سازی در استان هستند.

هشدار پلیس گیلان به معترضان
سرهنگ حسین حسن پور جانشین فرمانده انتظامی گیلان با تاکید بر اینکه با توجه به اتمام حجت‌های انجام شده، در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، پلیس از دیگر حربه‎‌های قانونی در اختیار خود استفاده خواهد کرد گفت: ۶۸ نفر از عاملان اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحدهای صنفی در شهر رشت دستگیر شدند. او با بیان اینکه ۳۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت شخصی و دولتی در دو روز گذشته توسط اغتشاشگران تخریب شده است عنوان کرد: ۴۳ نفر از عوامل انتظامی، بسیج و سپاه نیز در حوادث اخیر مجروح شده‌اند. او تصریح کرد: با توجه به اتمام حجت‌های انجام شده، در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، پلیس از دیگر حربه‎‌های قانونی در اختیار خود استفاده خواهد کرد.

ایسنا: باتوم زدن بی دلیل پلیس به عابرین با آتش زدن نیرو‌های پلیس و آمبولانس‌ها قابل قیاس نیست
خبرگزاری ایسنا نوشت: در فیلمی شاهد رفتارهای تند پلیس با عابرین و معترضین بودیم. در فیلمی دیگر شاهد باتوم زدن بی دلیل به عابرین هستیم و نیروهای پلیس در واکنش به حرف‌های عابرین با خشونت رفتار می‌کنند. هرچند که این میزان از خشونت پلیس با آتش زدن نیروهای پلیس و آتش زدن آمبولانس های حامل مصدومان قابل قیاس نیست، اما انتشار این فیلم ها به تندتر شدن فضا و بازتولید خشم و ناآرامی کمک می‌کند.

حمله خبرگزاری فارس به علی کریمی
خبرگزاری فارس نوشت: با توجه به رفتار و واکنش های چند سال اخیر علی کریمی و به ویژه در موضوع فوت مهسا امینی و حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان و شبکه ضد انقلاب از وی، به نظر می‌رسد که تصمیم جدید ضدانقلاب معرفی کریمی به عنوان رهبر جدید اپوزیسیون باشد.

یک نماینده: گزارش مجلس درباره مهسا امینی تقریبا آماده است
جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی اقدامات صورت گرفته این کمیسیون را در خصوص موضوع درگذشت مهسا امینی تشریح کرد و گفت: گزارش ما از این حادثه تقریبا آماده است و منتظریم که سازمان پزشک قانونی نظرش را به صورت کتبی و رسمی بیان کند و سپس قرائت نتیجه تحقیق را در مجلس داشته باشیم. وی با بیان اینکه در معاینه اولیه جسد توسط پزشکی قانونی هیچ گونه آثار شکستگی و ضرب و جرح دیده نشده، افزود: منتظر هستیم انشاء الله نظرن‌هایی نیز راجع به پاتولوژی قسمت‌های مختلف اعضای بدن ارائه شود و ما نتیجه تحقیق را بتوانیم خدمت مردم عزیز و شریف اعلام کنیم.

نماینده مجلس: کاش دولت اجازه دهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی، طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند
جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشت: «کشیدن چادر‬⁩ از سر زنان مومن دست منافقین و سرویس های جاسوسی خارجی را رو کرد که اصل اسلام و انقلاب را نشانه گرفته اند و فوت ⁧‫مهسا امینی‬⁩ را بهانه قرارداده اند. ⁧‫خون غیرتمندان‬⁩ به جوش آمده؛ کاش دولت اجازه بدهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند.»

اظهارات متناقض درمورد احتمال قطع اینترنت در روزهای آینده
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات خبر اظهاراتش در مورد اعمال محدودیت و قطع اینترنت در روزهای آینده را تکذیب کرد. زارع پور با تکذیب نقل قول‌های قبلی گفت که «در پاسخ به سوال خبرنگاری در حاشیه دولت درباره سرعت اینترنت در روزهای اخیر این نکته مورد تاکید قرار گرفت که پهنای باند کاهش پیدا نکرده است.» پیشتر خبرگزاری اصولگرای دانشجو نوشته بود: وزیر ارتباطات گفت: به خاطر مسائل امنیتی امروز احتمال دارد محدودیت هایی توسط نهادهای امنیتی در خصوص سرعت اینترنت ایجاد شود که طبیعی است. ولی هیچ پهنای باندی کاهش نیافته و ما به شکل روتین پهنای باند کشور را تامین می کنیم.

استاندار تهران: ۱۸۰۰ تجمع‌کننده سابقه تجمع و بعضاً اغتشاش دارند
محسن منصوری استاندار تهران در صفحه توئیتر خود نوشت: حدود ۱۸۰۰ نفر از افرادی که حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران، سابقه‌ی حضور در تجمعات و بعضا اغتشاشات قبلی را دارند. او ادامه داد: از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر دارای سابقه قابل توجه و پرونده در دستگاه های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی هستند.

مکرون: درباره حقوق بشر به ویژه حقوق زنان با رئیسی صحبت کردم
رییس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با همتای ایرانی‌اش گفت که در گفت‌وگو با او به موضوع حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان پرداخته است. او گفت: من خیلی روشن گفتم که ما از حقوق بشر دفاع می‌کنیم و به خصوص حقوق زنان. البته در مورد برجام هم مفصل صحبت کردیم ولی بر روی این مسئله تاکید کردم که این خیلی مهم است و اعتبار ایران مطرح است و این که آنها باید این مسئله را حل کنند.

خبرگزاری دولت: یک همیار پلیس در شیراز جان باخت
ایرنا خبرگزاری دولت نوشت: در جریان تجمع شامگاه سه‌شنبه شیراز در پی فراخوان گروه‌های ضد انقلاب، سه مأمور انتظامی مجروح شدند و یک همیار پلیس نیز بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست داد. در طول مدت برپایی این تجمع‌ که تا حوالی ساعت ۲۲ سه‌شنبه ادامه یافت، خیابان های منتهی به معالی‌آباد همچون بلوار چمران شیراز با ترافیک سنگین همراه شد.

مهاجرت ۱۱ هزار ایرانی به کانادا در سال گذشته
حسن فروزان فرد رئیس کمیسیون قضایی و مبارزه با فساد اقتصادی اتاق تهران اظهار داشت: چه نهادی بر خروج سرمایه ۱۱ هزار نفری که از ایران سال گذشته به کانادا مهاجرت کردند نظارت کرد؟ سرمایه‌های نقدی و سرمایه‌های انسانی کشور هر ساله با روند تندتری در حال خروج از کشور هستند.

آلمان: مقامات ایران به اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» گوش دهند
«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتی از مقامات ایران خواست به اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» گوش دهند و مدعی شد زنان در ایران برای حقوق انسانی اولیه خود اعتراض می‌کنند.

هشدار پوتین درباره استفاده از سلاح‌های اتمی
«سرگئی مارکوف» مشاور سابق پوتین گفت: ولادیمیر پوتین گفت که آماده استفاده از سلاح‌های اتمی علیه کشور‌های غربی، از جمله بریتانیا است. این قانونگذار سابق روس گفت: «شهر‌های شما هدف قرار خواهند گرفت».

دستگیری تعدادی از فعالان تجمعات اعتراضی در ملارد کرج
فارس نوشت: یک منبع آگاه از دستگیری تعدادی از لیدر‌های اغتشاشات در شهرستان ملارد خبر داد. این منبع بیان کرد: تعدادی از افرادی که در چند روز اخیر از طریق فضای مجازی اعلام فراخوان جهت اغتشاشات و برهم زدن نظم امنیت عمومی در شهرستان ملارد را داشتند با رصد و اشراف نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند.

اینترنت موبایل ملی شد؟
دیشب اینترنت در بسیاری از نقاط کشور برای چند ساعت قطع شد. حوالی ساعت یازده شب اما دسترسی به اینترنت از سوی اپراتورهای موبایل برای اکثر کاربران محدود شد. کاربران اینترنت همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل موبایل تنها امکان دسترسی به سایت‌های داخلی را دارند و پلتفرم‌های پرکاربرد همچون واتس‌اپ، گوگل و... از دسترس خارج شده‌اند.

قرائنی در خصوص خودکشی نوجوان زرین دشتی
رئیس کل دادگستری استان فارس آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده نوجوان زرینی دشتی را تشریح کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه نحوه واقع شدن فوت و علت تامه آن در دست بررسی دقیق و کارشناسی است، گفت: دلایل اولیه حکایت از قرائنی در خصوص خودکشی دارد،اما آنچه مسلم است اینکه اظهار نظر قطعی در این باره مستلزم اعلام نظریه کارشناسی پزشکی قانونی است.

مهران مدیری: حتی یک فریم از تصویرم پخش نکنید
مهران مدیری، بازیگر سینما و تلویزیون در یک پست اینستاگرامی ضمن تسلیت درگذشت مهسا امینی به مدیران کشور گفت: نمی خواهم حتی یک فریم از تصویرم در هیچ شبکه‌ای پخش شود. وی گفت: این تنها کاری است که از من بر می‌آید.

محسن چاووشی: دیگر با وزارت ارشاد کار نمی‌کنم
محسن چاووشی خواننده موسیقی پاپ با انتشار مطلبی در اینستاگرام از قطع همکاری خود با وزارت ارشاد خبر داد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: من محسن چاوشی در صحت عقل و سلامت جان اعلام می‌کنم از امروز تمام همکاری‌های خود با وزارت ارشاد و... برای مجوز و امثالهم را قطع می‌کنم و مثل همیشه به خواست و عشق ‎مردم می‌خوانم. سکوت دیگر جایز نیست.

واکنش علی کریمی به توییت مریم رجوی
على کریمى در یک نوشته کوتاه به توییت مریم رجوى پیرامون اعتراض هاى داخلى به ماجراى مهسا امینى، نوشت: اینجا وطن ماست. شما‌ها خفه!

ورود یگان ویژه زنان به اعتراضات برای نخستین بار 
سرهنگ حیدری فرمانده یگان زنان یگان‌های ویژه فراجا توضیحاتی در مورد ورود یگان زنان برای اولین بار در اعتراضات ارائه کرد و گفت: شب گذشته ۸ لیدر زن دستگیر شد. او تصریح کرد: بنا شد تا دستگیری خانم‌هایی که برهم زننده نظم و امنیت بودند توسط یگان زنان انجام شود.

دسترسی به اینستاگرام و واتس اپ محدود شد
تسنیم نوشت: دسترسی به اینستاگرام و واتساپ در سطح شهر تهران فعلاً محدود شده و به نظر می‌رسد این موضوع به صورت موقت و برای جلوگیری از ارتباطات امنیتی معترضان و عناصر پشت پرده و ساماندهی‌شده صحنه‌گردان آشوب‌ها رخ داده است.

تجمع اعتراضی در خیابان ولی عصر
فارس نوشت: عصر دیروز، افرادی با همان مشخصات دیشب اما با تعداد کمتری قصد داشتند در حوالی میدان و خیابان ولیعصر تجمع کنند.نیروهای انتظامی در میدان فردوسی، چهارراه تئاتر شهر، میدان و خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، ابتدای خیابان حجاب، خیابان طالقانی و خیابان های اطراف میدان ولیعصر تا تئاتر شهر حضور داشتند و اینترنت تقریبا قطع شده بود. تعدادی از معترضان در میدان ولیعصر و تعدادی هم در چهارراه تئاتر شهر تجمع کرده و شعارهای تند و ساختارشکنانه سر می دهند، پلیس چندین بار از آنها خواست محل را ترک کنند و در ادامه برای پراکنده کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کرد. گاز اشک آور موجب شد معترضان پراکنده شود. معترضان در خیان ولیعصر و اطراف پراکنده شده اند.

پزشکی قانونی: مهسا امینی نه ضربو شتم شده نه آثار کبدی داشته
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در گفت‌‌وگویی اظهار نظر اولیه این سازمان درخصوص بررسی پرونده مهسا امینی را تشریح کرد. بر این اساس، خانم امینی در سال ۱۳۸۶ در یکی از بیمارستان‌های تهران جراحی مغز داشته. همچنین هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه مشاهده نشده و  هیچ گونه آثاری از خونریزی، له شدگی و یا پاره شدگی در احشای داخلی بدن هم رویت نشده. پزشکی قانونی گفته: آنچه نیازمند زمان است، تعیین علت فوت متوفی است.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما