شناسهٔ خبر: 56291911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون آموزش و پرورش استان اصفهان:

پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان با برنامه کانون یاریگران زندگی در مدارس اصفهان دنبال می‌شود

اصفهان - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از اقدامات مهم در سال تحصیلی جاری در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ ویژه اعتیاد در دانش‌آموزان پیگیری و اجرای برنامه کانون یاریگران زندگی با جدیت در مدارس استان است.

صاحب‌خبر -

«برنامه کانون یاریگران زندگی»،اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه از مواد مخدر در جامعه و با اولویت آموزش‌وپرورش است که تمام مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل می‌شود و به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اجرا می‌شود.

مهدی نم‌نبات روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این برنامه برای اولین بار اوایل سال ۹۹ و همزمان با شیوع کرونا در مدارس استان اصفهان آغاز  و به‌دلیل محدودیت‌های آموزش حضوری در فضای آنلاین و شبکه دانش آموزی (شاد) اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه یک طرح دانش‌آموز محور است گفت: یکی از مشکلات اجرای آن در ۲ سال اخیر نبود تعاملات اجتماعی به‌صورت حضوری بود که تاحدودی بر کیفیت کار تاثیر داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: با توجه به اهمیت موضوع پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه موضوع اعتیاد بین دانش‌آموزان، این طرح امسال در سطح تعداد بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه در استان به‌صورت حضوری و با قوت بیشتر ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: سال تحصیلی گذشته ۱۳۰ هزار دانش‌آموز استان اصفهان توسط بالغ بر ۲ هزار نفر تسهیلگر شامل مدیران، معلمان، مربیان و مشاوران مدارس، آموزش‌های لازم را در قالب درسنامه و تشکیل گروه‌های همیار و همسالان در فضای مجازی فرا گرفتند.

نم‌نبات با اشاره به اینکه اصفهان در راستای اجرای این طرح موفق به کسب رتبه اول در کشور شده است، افزود: این برنامه در سال تحصیلی جدید با تقویت نقاط قوت، برطرف کردن نقاط ضعف و وسعت بخشی به مهارت‌های ارتقایی، خودمراقبتی و زندگی ادامه خواهد یافت تا با کمک خود دانش‌آموزان فضای جامعه برای نوجوانان و جامعه فضایی امن و عاری از هر نوع آلودگی باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان دیگر برنامه‌ها در حوزه پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در مدارس استان اصفهان را برگزاری جشنواره "نوجوان سالم" با محورهای پیشگیری از گرایش به دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر و پیشگیری از گرایش به خشونت عنوان کرد و گفت: این جشنواره با هدف توسعه همکاری‌ها و هم افزایی برای ترویج شیوه‌های زندگی سالم و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار می‌شود که در ۲ سال اخیر با محدودیت‌های برای برگزاری مواجه شد.

نم‌نبات، شناسایی، رشد استعدادها، افزایش مهارت‌ها و سطح آگاهی دانش آموزان را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: این رویداد اجتماعی نیز امسال با وسعت بیشتری در استان برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش دستگاه تعلیم و تربیت، حرکت در مسیر پیشگیری از ورود دانش‌آموزان به رفتارهای پرخطر است و به این منظور با سالم سازی محیط و با استفاده از تاثیر گروه همسالان، مربیان و معلمان، مسیر صحیح زندگی و تحصیل را پیش روی آنها قرار خواهد داد.

نظر شما