شناسهٔ خبر: 56285873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فرونشست برخی مدارس اصفهان را تهدید می‌کند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان با کمبود مدرسه روبه‌رو هستیم گفت: خطر فرونشست نیز در برخی مدارس اصفهان وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، محمدرضا ابراهیمی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت بازگشایی مدارس، با اشاره به بازگشایی حضوری مدارس بعد از دو سال اظهار داشت: مهرماه 1401 مهر متفاوتی خواهد بود و نیاز به برنامه‌ریزی ویژه دارد که از فروردین‌ماه در سه حوزه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی این اقدامات انجام شد.

وی افزود: کمبود بخشی از نیروی انسانی را از روش ماندگارتری جبران کردیم و در حال حاضر کمبودی در این حوزه نداریم، تجهیزات خوبی از اعتبارات دولتی و خیران در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در تابستان بیش از یک سوم دانش‌‍‌آموزان در پایگاه‌های تابستانی استفاده کردند، گفت: طرح تثبیت آموزش هم مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی خوارزمی در اصفهان، اظهار داشت: رویداد بسیار مهمی بود که اصفهان میزبانی آن را به عهده داشت برگزاری چنین مسابقاتی ارتباط نخبگان را با صنعت به دنبال دارد، به طوری که دانش‌آموز کلاس نهمی با صنایع لینک شده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه با کارخانه‌ها منعقد شده که به چه رشته‌هایی نیاز دارند و ما هم آن رشته‌ها را در هنرستان‌ها وارد کردیم تا دانش‌آموزان از امکانات کارخانجات استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه اگر بخواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید به آموزش و پرورش توجه کنیم، گفت: توجه به آموزش و پرورش توجه به کل جامعه است و چه اتفاق مثبت و منفی هر دو آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: هنگام بازگشایی مدارس در  مهر 1401 حدود یک میلیون دانش‌آموز و حدود 80 هزار معلم در استان اصفهان کار تعلیم و آموزش را آغاز می‌کنند که امیدواریم سال تحصیلی بسیار خوبی را به صورت حضوری آغاز کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: مهم‌ترین مطالبه ما در سفر ریاست جمهوری تامین اعتبار برای پروژه‌های نیمه تمام بود که بتوانیم هر چه زودتر فضاهای آموزشی نیمه تمام به اتمام برسد و قابل استفاده شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه هیچ مانعی برای ثبت نام هیچ دانش‌آموزی وجود ندارد، اظهار داشت: بعضی موارد زمان‌بر است و تا نیمه مهر مشکلات ثبت نامی حل خواهد شد.

وی افزود: معلمان زحمات بسیاری در دوران کرونا متحمل شدند و علی‌رغم تلاش‌های بسیار آنان شاهد افت تحصیلی پنهان و آشکار دانش‌آموزان بودیم و در این باره اقدامات بسیاری انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان با کمبود مدرسه روبه‌رو هستیم و خطر فرونشست نیز در برخی مدارس اصفهان وجود دارد، گفت: مدارس ما باید دارای استانداردهای لازم باشند، در برخی مدارس مهاجرپذیر چند مدرسه از گردانه خدمات‌دهی خارج شدند و به همین علت، برخی مشکلات هنوز وجود دارد، اما در عین حال برای ثبت‌نام هیچ دانش‌آموزی نباید موانعی وجود داشته باشد. حتی برای تکمیل ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع نیز باید مراحل لازم انجام شود و همه موانع در نیمه اول مهرماه برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه 86 مدرسه در شهر اصفهان دو نوبته هستند و متولدان دوم تا سی‌ام مهرماه 95 می‌توانند برای شروع تحصیل ثبت‌نام کنند، افزود: حدود 90 درصد همکاران در سامانه رتبه‌بندی ثبت‌نام کردند و ارزیابان استانی دوره‌های لازم را در تهران دیدند و برای ارزیابی مدارک معلمان آمادگی لازم را دارند.

ابراهیمی با تاکید بر لزوم کاهش تعدد و تنوع مدارس، تصریح کرد: خرید خدماتی‌ها نیروهای خوبی هستند که در مواقع اضطرار باید به‌کارگیری شود؛ چرا که استخدام از دانشگاه فرهنگیان و به‌کارگیری حق‌التدریس و نیروهای بازنشسته انجام می‌شود، خارج شدن از آموزش و پرورش به نیروهای خرید خدمات ابلاغ نشده است و در حال حاضر در پایه متوسطه نیاز به خرید خدمات وجود دارد اما بیشتر این افراد دارای رشته مرتبط برای دوران دبیرستان نیستند. عمده آنها پذیرش می‌شوند و درصد کمی که خارج می‌شوند به علت متفاوت بودن رشته آنها با رشته‌های موردنیاز است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: سرویس مدارس جزو وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست و سازمان تاکسیرانی متولی حمل ‌و نقل است. شرکت‌ها باید با داشتن همکاری لازم، سرویس مدارس را تأمین کنند؛ همچنین دانش‌آموز باید تا حد امکان در محله سکونت خود تحصیل کند تا به سرویس نیاز نداشته باشد اما به هر حال سرویس برای درصدی از دانش‌آموزان لازم است. قطعاً در هفته اول مهرماه با ترافیک مواجه خواهیم بود؛ چرا که پس از دو سال شیوع بیماری کرونا، رانندگان سرویس جذب مشاغل دیگر شدند و از نیمه دوم فروردین‌ماه این زنگ خطر ایجاد و جلسات مختلفی برگزار شد تا بتوانیم برای سرویس مدارس برنامه لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر برای عبور و مرور باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری سرویس‌ها توسط تاکسیرانی انجام می‌شود. سازمان تربیت کودک تا پایان شش سالگی را پوشش می‌دهد و همه پیش‌دبستانی‌ها زیرمجموعه آموزش و پرورش هستند. طی سال جاری با افزایش 37 تا 40 درصدی شهریه مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها مواجه بودیم.

390 میلیون اعتبار برای فرونشست مدارس در نظر گرفته شد

معاون پژوهش و برنامه ریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش آینده ساز کشور است، گفت: طبق فرموده حضرت آقا خرج کردن برای آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، 

سیدعلی مدینه افزود: امسال در بخش نقل و انتقالات امتیازاتی وجود داشت که سال‌های قبل وجود نداشت، به عنوان مثال افرادی که ازدواج کرده بودند یا صاحب فرزند شده بودند به مدت یکسال به محل نزدیک سکونت منقل شدند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در دولت جدید اولین سال تحصیلی حضوری است، گفت: در صدد رفع مشکلات هستیم و امیدواریم سال بسیار خوب و پرباری در عرصه آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر فضای آموزشی مستهلک و غیرقابل استفاده باشد حتما از گردانه‌ خدمت خارج می‌شود تا سلامت دانش‌آموزان حفظ شود، 390 میلیارد برای موضوع فرونشست مدارس در نظر گرفته شده که 130 میلیارد توسط دولت، 130 میلیارد توسط خیران و 130 میلیارد توسط فروش اموال مازاد آموزش و پرورش فراهم می‌شود.

مدینه با بیان اینکه تلاش دولت تقویت سرانه مدارس است، اظهار داشت: تلاش می‌شود هیچ کلاسی اول مهرماه بدون معلم نباشد و تا به حال مشکلات با حق‌التدریس حل شده و سرانه لازم که از سال 1390 پرداخت نشده بود به همراه سرانه‌ای برای مناطق محروم در سال 1400، واریز شد. سه هزار نفر کسری نیروی خدماتی آموزش و پرورش استان است که با رایزنی لازم مقرر شد از آبان‌ماه به بعد جذب نیرو در این حوزه انجام شود.

سهم استان اصفهان در کسب رتبه‌های تک رقمی کنکور بسیار اندک بود

 معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به پروژه مهر اظهار داشت: شعار «نسیم مهر رضوی» شعار پروژه مهر امسال است که به مناسبت شهادت امام رضا در آغاز سال و ولادت امام رضا در پایان سال این نام انتخاب شده است.

احمدرضا بنی لوحی افزود: کارگروه تایید صلاحیت نظارت ارزیابی، کارگروه نظارت و ارزیابی، کارگروه سلامت و بهداشت، کارگروه آموزش و سواد رسانه، کارگروه پرورشی اقدامات بسیاری برای بازگشایی باشکوه و ارزشمند سال تحصیلی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ماحصل این کارگروه‌ها در پروژه مهر، بازگشایی مدارس است، اظهار داشت: بازگشایی پیش‌دبستانی‌ها فردا انجام می‌شود، روز پنجشنبه آیین شکوفه‌ها مخصوص کلاس اول ابتدایی و سرانجام دوم مهرماه آیین بازگشایی همه مدارس برگزار می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان در مورد درصد قبولی دانش آموزان مدارس دولتی در کنکور، تصریح کرد: با اعلام نتایج کنکور سال جاری، مطرح شد که مدارس غیردولتی قبولی بیشتری داشتند. به طور کلی 40 نفر در کل کشور رتبه تک رقمی داشتند و با بررسی‌های صورت گرفته، 9 نفر از آنها در مدارس غیردولتی و 31 نفر در مدارس دولتی تحصیل کردند و 72 درصد قبولی آنها از مدارس دولتی شامل سمپاد یا شاهد بودند اما قبول داریم که سهم استان اصفهان در رتبه‌های تک رقمی کم بود.

وی خاطرنشان کرد: 43 درصد دانش‌آموزان در استان اصفهان، دانش‌آموزان رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای هستند که با این تعداد دانش‌آموز پنج درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم. نهضت هنرستان‌سازی در استان اصفهان آغاز شده و تا سال 1404 به 50 درصد سهم هنرستان‌ها و کار و دانش‌ها در استان خواهیم رسید.

استان اصفهان در رشته‌های فرهنگی هنری با کسب 226 رتبه برتر کشوری رتبه اول کشور را از آن خود کرد

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه فرهنگیان استان اصفهان در رشته قرآن رتبه اول کشوری را کسب کردند، اظهار داشت: دانش آموزان رتبه سوم را در رشته قرآن کسب کردند و در رشته‌های فرهنگی هنری استان اصفهان با کسب 226 رتبه برتر کشور رتبه اول کشور را از آن خود کرد.

مهدی نم‌نبات افزود: در مسابقات پرسش مهر هم به رتبه دوم دست یافت و در حوزه اوقات فراغت 2 هزار و 10 و پایگاه تابستانی با 372 هزار دانش آموز تابستان را سپری کرد.

روزهای پنج‌شنبه و جمعه پدران و مادران دانش‌آموزان خود را همراهی می‌کنند

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اهمیت ورزش و بهداشت دانش‌آموزان، اظهار داشت: به بخش بهداشت نگاه ویژه‌تری در این دو سال  شده و با بازگشایی حضوری مدارس در 15 فروردین تمهیدات لازم انجام شده است.

امیرپور افزود: استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشت فردی و تهویه کلاس از جمله مسائل دستور کار است که معلمان و دانش‌آموزان باید رعایت کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه در حوزه تربیت بدنی 114 هزار فضای درون مدرسه‌ای با تاکید بر مدارس ابتدایی دخترانه پیش بینی شده، اظهار داشت: 41 زمین چمن مصنوعی و ساحلی با مشارکت مناطق در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: طرح شهید خرازی  در روزهای 5شنبه و جمعه ویژه دختران و مادران و پسران و پدران از مهرماه برگزار می‌شود و امیدواریم با استقبال خانواده‌ها از این طرح به هدف برسیم.

امیرپور تصریح کرد: 21 درصد دانش‌آموزان دچار چاقی هستند و انتظار می‌رود با برگزاری کلاس‌های ورزشی بتوانیم از این میزان بکاهیم.

99 درصد ثبت‌نام‌های اول تا ششم  انجام شده است

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه 99 درصد ثبت‌نام‌ها انجام شده، اظهار داشت: تعدادی از دانش‌آموزان به علت انتقالی از شهرستان یا استان دیگر و همچنین بخش از اتباع، ثبت‌نام‌شان انجام نشده ولی در حال انجام است، کتب درسی هم از هفته گذشته در حال تحویل است و در این زمینه مشکلی نیست و از هر لحاظ آماده بازگشایی هستیم.

وجیهه فاضل افزود: دانش آموزان ثبت نام شده پایه اول تا ششم  511 هزار و 744 نفر هستند  که این آمار نزدیک به 100 درصد است دانش آموزان کلاس اول باید حتما دوره‌های پیش دبستانی را گذرانده باشند اگر نگذرانده باشند در یک دوره یک ماهه آموزش می‌بینند تعداد این نوآموزان 2928 نفر بود که قبل از ورود به دبستان دوره پیش دبستانی را طی کردند.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان طرح سواد دیجیتال، گفت:  24800 دانش‌آموز و 13600 معلم در سطح استان این طرح را گذراندند 6 مدرسه در شهر اصفهان و 68 مدرسه در مناطق این طرح را برگزار کردند.

انتهای پیام/ 166‌/ح

نظر شما