شناسهٔ خبر: 56240507 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حکایت همچنان باقی است ...

مروری بر نقش‌آفرینی کانون‌های مساجد و خدمات بچه‌های مسجد در حماسه اربعین

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با برپایی ۲۰۰ موکب خدمت در ایام اربعین خدماتی همچون شهربازی معارفی ویژه کودکان، طبخ و توزیع روزانه ۳۰ هزار قرص نان، میزبانی از زائران افغانستانی و پاکستانی و اعزام ۱۳۱۳ زائراولی به زیارت اربعین را ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، ایام اربعین حسینی و حماسه عظیم پیاده روی آن در حالی به پایان رسید که بچه های مسجد با برپایی مواکب اربعین، خدمات متنوع فرهنگی، هنری، اسکان، پذیرایی و ... را به زائران در مناطق مرزی، نجف اشرف، طریق الحسین(ع)، کربلای معلی و کاظمین ارائه کردند.

 

بدین منظور، کانون های فرهنگی هنری مساجد از مدت ها قبل در تدارک برنامه های متنوع و رایزنی برای حضور پررنگ و اثرگذار به ویژه بعد از دو سال توقف و رکود حضور در اربعین در پی شیوع کرونا برآمدند و با همه توان وارد این میدان شدند تا اربعینی متفاوت را رقم بزنند. از این رو، در این گزارش مروری داریم بر آنچه در این ایام توسط موکب‌های اربعینیِ کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام شده است.

 

خدمت ۲۰۰ موکب از کانون‌های مساجد در پیاده‌روی اربعین

 

 

 

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، کانون های مساجد برای اربعین 1401، 200 موکب خدمت را فعال کردند که از این تعداد، 50 مورد در کشور عراق و 150 مورد در داخل کشور و نواحی مرزی فعالیت کردند.

 

وی راه‌اندازی موکب «مادر و کودک» را از ابتکارات بچه‌های مسجد در اربعین 1401 معرفی کرد و افزود: این موکب  در فضایی به مساحت تقریبی 600 مترمربع و جزء فضای موکب حضرت زهرا (س) کانون فرهنگی هنری «شهید علی گراییلی» برپا شد. از بخش های آن شهربازی معارفی بود که با همکاری کانون فرهنگی هنری «تبیان» از شهر مقدس قم راه اندازی شد و در آن فعالیت‌های مختلفی از جمله نمایش عروسکی با همکاری کانون فرهنگی هنری «توانا» از استان تهران انجام شد.

 

به گفته حجت‌الاسلام خداداده غرفه خلاقیت کودکان با محور طراحی و نقاشی، اسکان مناسب و تامین امکانات برای مادران، اختصاص بخشی از فضای موکب برای بازی کودکان و تهیه اسباب بازی نیز در موکب مادر و کودک، برپا شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: بخش تبلیغ و مشاوره خانوادگی به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی به زوار با استفاده از ظرفیت طرح «چهره به چهره » و سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شد.

 

پخت روزانه 30 هزار قرص نان در خیابان باب‌القبله

 

 

 

موکب العباس(ع) از مواکب فعال بچه های مسجد در ایام اربعین در نزدکی پایانه مرزی چزابه بود که با اسکان و پذیرایی، اقامه نماز جماعت و ... تا یک روز پس از اربعین میزبان زائران حسینی است؛ این موکب به همت اعضای کانون فرهنگی هنری «امامزادگان سیداحمد و سید محمود» شهرستان ابرکوه از استان یزد راه اندازی شده است؛ این موکب در سال 96 یک دستگاه پخت نان را خریداری و به کربلای معلی منتقل کرد؛ با تهیه این دستگاه روزانه بین 25 تا 30 هزار قرص نان در خیابان باب‌القبله بعد از میدان پرچم طبخ و توزیع می شود.

 

موکب «جوادالائمه(ع)» در شهر کاظمین از دیگر مواکب فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام اربعین حسینی بود که در شارع امام علی(ع) شهر کاظمین، میزان زائران حرم امامین جوادین(ع) بود؛ اسکان روزانه دو هزار نفر از زائران برادر و هزار نفر از زائران خواهر، اولویت خدمات این موکب بوده است؛ 70 نفر از بچه های مسجد جوادالائمه(ع) مشهد مقدس، در طول برپایی این موکب به زائران اربعین خدمت رسانی کردند. ازجمله برنامه های جذاب و پرمخاطب این موکب، اجرای برنامه دمام‌زنی در قالب حرکت دسته عزاداری در حرم اممین جوادین(ع) بود که با استقبال زائران و عزاداران مواجه شد.

 

خدمت به زائران پاکستانی و افغانستانی در مرز ریمدان

 

 

آماده‌سازی مرز جدید برای تردد زائران پاکستانی اربعین | خبرگزاری صدا و سیما

 

 

موکب «فاطمه الزهرا(س)» کانون فرهنگی هنری شهدای دولت‌آباد نیز به همت بچه های مسجد در در مرز ریمدان برپا شد تا به زائران افغانستانی و پاکستانی که از مرزهای شرقی برای زیارت اربعین وارد ایران می شوند در مرز چابهار و پاکستان خدمت‌رسانی کند.

با توجه به آنکه بسیاری از زائران پاکستانی پس از زیارت اربعین، برای زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) در دهه پایانی ماه صفر، در ایران حضور می یابند، مقرر است موکب «فاطمه الزهرا(س)» تا چند روز پس از اربعین در مرز ریمدان فعال باشد.

 

موکب «بی‌بی شریفه بنت‌الحسن(ع)» کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حضرت ولیعصر(عج) یزدانشهر استان اصفهان نیز از مواکبی بود که با استقرار در منزل یکی از علمای شهر نجف، به زائران امیرالمومنین(ع) و راهیان طریق الحسین(ع) خدمات اسکان، پذیرایی و ... ارائه کرد.

 

موکب «ثارالله(ع)» به همت کانون فرهنگی هنری «ثارالله(ع)» منطقه دشت بزرگ واقع در شهرستان گتوند از توابع استان خوزستان، نیز از سال ۱۳۹۴ در مسیر نجف به کربلا در عمود 235 برپا می شود و با برنامه هایی همچون پذیرایی، اقامه نماز جماعت، سخنرانی و مداحی و بیان مسائل شرعی توسط دو روحانی به زبان های عربی و فارسی خدمت رسانی می کند.

 

 

 

 

اعطای کمک هزینه سفر به مشهد به زائران اربعین

 

 

 

 

موکب «محبان جواد الائمه(ع)» نیز به همت کانون فرهنگی هنری «الغدیر» شهر کاشان در شهر نجف برپا شد و از سال 95 در قالب موکبی تلفیقی با موکبی عراقی، در فضایی بالغ بر هزار مترمربع در شهر نجف قبل از عمود یک به زائرین اربعین حسینی خدمت‌رسانی می کند؛ این موکب روزانه در وعده صبحانه دو هزار نفر، در وعده ناهار هزار نفر و و در وعده شام سه هزار را پذیرایی و 30 هزار لیوان چای و شربت توزیع می کرد.

اجرای پویش «در موکب عکس بگیرید» و اعطای کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس به شرکت کنندگان در پویش به قید قرعه، از ابتکارات این موکب در اربعین 1401 بود که با استقبال زائران مواجه شد.

 

موکب «شهدای باب‌الرضا(ع)» نیز در نجف اشرف، خیابان «صافی صفا»، در مجاورت ستاد عتبات عالیات و پشت صحن حضرت فاطمه زهرا (س) به زوار حسینی خدمت‌رسانی کرد؛ این موکب که به همت کانون فرهنگی هنری «انتظار» شهرستان بجنورد برپا شده، تا پنج روز پس از اربعین نیز فعال است.

 

 

 

 

خدمت برادران اهل سنت به زائران اربعین

 

 

 

کانون فرهنگی هنری «خاتم الانبیاء(ص)» نیز با همکاری برادران اهل سنت در مرز میرجاوه به زائران پاکستانی اربعین خدمات متنوعی را ارائه کرد و نشان داد، عشق به امام حسین(ع) مرز مذهبی ندارد و آنجا که پای خدمت به عشاق الحسین(ع) در میان باشد، برادران اهل سنت نیز به میدان می آیند.

 

خدمت به زائران با شعار «ایران و عراق، لایمکن الفراق»

موکب «مهدی موعود(عج)» نیز با همکاری مواکب عراقی و با شعار «ایران و عراق، لایمکن الفراق» در اربعین 1401 علاوه بر کاظمین، در شهرهای کربلا و کوفه به زائران اربعین خدمت رسانی کرد ... پذیرایی روزانه در وعده های غذایی برای بیش از سه هزار نفر و میان‌وعده برای بیش از 10 هزار نفر آنهم به صورت 24 ساعته و شبانه‌روزی و نیز ایجاد فضای اسکان و استراحت برای زائران حسینی، ازجمله این خدمات بود. اقامه نماز جماعت در هر سه نوبت، اجرای طرح ختم قرآن به نیت شهدا و خادمان اربعین به ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دعوت از چهره های سرشناس منبر و مداحی که در پیاده‌روی حضور دارند ازجمله فعالیت های فرهنگی این موکب مسجدی در ایام اربعین حسینی بود. بیش از 120 جوان جهادی و مسجدی برای خدمت در مواکب سه‌گانه «مهدی موعود(عج)» حضور داشتند.

 

موکب «شهدای خور» نیز به همت کانون فرهنگی هنری «شهید مطهری» در ایام اربعین حسینی در کربلای معلی، پشت خیمه گاه حیّ نقیب میزبان زائران بود؛ توزیع روزانه روزانه 750 وعده صبحانه، 750 وعده ناهار و 750 وعده شام و تامین فضای اسکان و استراحت برای همین تعداد ازجمله خدمات این موکب مسجدی بود که در شام اربعین به کار خود پایان داد.

 

اعزام 1313 زائراولی به زیارت اربعین

کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری(س)» که در اربعین 1401 موکب مستقل برپا نکرده بود، با طرح های جایگزین به این عرصه آمد ... ایجاد بستر تشرف 1313 زائراولی از متولدین بین سال های 75 تا 85 به سفر اربعین با کمک خیران برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و حمایت از 150 موکب در مرزهای شرقی و غربی و نیز داخل کشور عراق از جمله این طرح ها است که با استقبال بسیار مواجه شد.

 

علاوه بر فعالیت هایی از این دست که در ایام اربعین و ویژه زائران حسینی توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام شد، بچه های مسجد از جاماندگان اربعین نیز غافل نبودند و همزمان با روز اربعین با خدمات متنوع در مسیر پیاده روی جاماندگان حضور یافتند.

 

 

 

پایان پیام/9

نظر شما