شناسهٔ خبر: 56156119 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» از جزئیات مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد

مهارت‌آموزی به وسعت ایران

صاحب‌خبر -
مهارت‌آموزی  به وسعت ایران

راضیه فلاح- یگانه عرب، گروه دانشگاه: آموزش صرف سرفصل‌های تئوری به دانشجویان طی سالیان گذشته باعث شد کشور با تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلانی روبه‌رو شود که تنها روی کاغذ توانایی انجام امور را دارند. از سوی دیگر جهان هر روز بیشتر به‌سمت تخصص حرکت می‌کند و مهارت در انجام امور بیش از پیش مهم شده است. بعد از سال‌ها تجربه و نبود نیروی متخصص بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای بازار کار، دانشگاه آزاد اسلامی با تاسیس مدارس عالی مهارتی پیش‌قدم در کاهش فاصله دانش و توانمندی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده است. این مدارس از سال 1397 فعالیت خود را آغاز و در مدت پنج‌سال به 61 مدرسه در واحدهای مختلف افزایش پیدا کرده‌اند. داوطلبان می‌توانند با شرکت در دوره‌های مختلف بلندمدت و کوتاه‌مدت این مدارس مهارت‌های لازم برای اشتغال در بازار را فراگرفته و خود کارآفرین شده و ایجاد شغل کنند.

فعالیت ۶۱ مدرسه مهارتی در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال گذشته توانسته در بسیاری از استان‌های خود مدارس عالی مهارتی را راه‌اندازی کند. طبق آخرین آمار یعنی تا اوایل مردادماه امسال این دانشگاه در 17استان، 61 مدرسه ‌مهارتی دارد.
 البته برخی از استان‌ها در تاسیس این مدارس پیشتاز بوده‌اند؛ به‌طور مثال استان اصفهان با 16 مدرسه عالی مهارتی در بین سایر استان‌ها پیشتاز است. واحدهای اصفهان با 6 مدرسه، فلاورجان با 2 مدرسه، خمینی‌شهر با 2 مدرسه، لنجان با 3 مدرسه و نجف‌آباد با سه مدرسه، این ۱۶ مدرسه را درخود جای داده‌اند.
استان تهران با 10 مدرسه مهارتی دومین استان در تعداد مدارس مهارتی است. واحد دماوند یک مدرسه، اسلامشهر یک مدرسه، تهران‌شمال یک مدرسه و یادگار امام 5 مدرسه دارند.  معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد در استان تهران نیز چند مدرسه عالی مهارتی دارد که برخی از این واحدها با واحدهای دانشگاه تفاهمنامه دارند. مدرسه هنرهای ایرانی‌اسلامی با همکاری دانشگاه استاد فرشچیان و مدرسه عالی تربیت‌ مربی مهارتی نیز زیر نظر معاونت مهارتی قرار دارد. با این اوصاف تعداد مدارس استان تهران به 10 مدرسه رسیده است.
 استان آذربایجان‌شرقی نیز با 8 مدرسه عالی مهارتی دارای مقام سوم است. پراکندگی در استان آذربایجان‌شرقی نیز به این‌صورت است که تبریز دارای 3 مدرسه، مرند دارای یک مدرسه، بناب یک مدرسه، هریس یک مدرسه و شبستر 2 مدرسه است. استان البرز با 4 مدرسه مهارتی در واحد کرج دارای مقام چهارم در تشکیل مدارس مهارتی است.
استان خراسان‌رضوی و لرستان نیز هر کدام با 3 مدرسه ‌مهارتی در مقام پنجم ایستاده‌اند. واحدهایی که در استان خراسان‌رضوی دارای مدارس عالی مهارتی هستند عبارتند از مشهد با 2 مدرسه و کاشمر با یک مدرسه. در استان لرستان نیز واحد خرم‌آباد 2 مدرسه و بروجرد یک مدرسه دارد. استان مازندران، مرکزی و همدان نیز هر کدام دارای 2 مدرسه مهارتی هستند. استان سیستان و بلوچستان، گیلان، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان، کرمان، قم، قزوین و آذربایجان‌غربی نیز هر کدام یک مدرسه مهارتی دارند.
 نکته مهم آن‌که مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی در استان اصفهان قدیمی‌ترین مدرسه ‌مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است که در اسفند ماه سال 98 تاسیس ‌شده و اکنون مجوز قطعی آن نیز صادر شده است.
  در شماره امروز «فرهیختگان» در گفت‌وگو با 10 نفر از مدیران این مدارس، از روند فعالیت و برنامه‌های آنها سخن گفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس مدرسه مهارتی «مبل و منبت» واحد ملایر خبر داد
دوره‌های کوتاه‌مدت پذیرای علاقه‌مندان در سال تحصیلی جدید

بهروز کرد، رئیس مدرسه مهارتی «مبل و منبت» ملایر با اشاره به فعالیت این مدرسه مهارتی در دانشگاه آزاد ملایر بیان کرد: «اوایل اردیبهشت‌ سال جاری بود که مجوز تاسیس عالی مهارتی مبل و منبت را گرفتیم. ملایر نیز به‌عنوان شهر جهانی مبل و منبت شناخته می‌شود، بنابراین دانشگاه آزاد واحد ملایر در این حوزه فعالیت می‌کند.»
وی با اشاره به هدف از تاسیس این مدرسه مهارتی گفت: «شهر ملایر از سال 1396 که به‌عنوان پایتخت مبل و منبت انتخاب شد تا سال 1398 که به‌عنوان شهر جهانی این حوزه شناخته‌شده، اقدامات خوبی در زمینه نقاط‌قوت و ضعف این صنعت آغاز کرده است. البته هدف واحد ملایر با توجه به پتانسیل موجود در این دانشگاه، بحث حل مسائل و مشکلات این صنعت همچون چالش‌های حوزه طراحی، رنگ‌کاری، رویه‌کوبی، انتخاب نوع مناسب چوب با توجه به شرایط اقتصادی کشور و... است.» رئیس مدرسه مهارتی «مبل و منبت ملایر» اشاره کرد: «پیش از تاسیس مدرسه عالی مهارتی، موفق شدیم مجوز سرای نوآوری مبل و منبت را اخذ و بسیاری از این مسائل را در قالب طرح‌های مطالعاتی در سرای نوآوری اجرا کنیم و با توجه به ماموریت سازمان سما در حوزه مهارتی تصمیم گرفتیم که مدرسه عالی مهارتی مبل و منبت را نیز ایجاد کنیم.»
کُرد اشاره کرد: «درخصوص فعالیت این مدرسه، بیشتر تمرکز در برگزاری دوره‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت آموزشی با تاکید بر دانشجویانی است که یا رشته تحصیلی‌شان چوب و مبلمان است یا در رشته‌های خارج از این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. البته برای صنعت‌گران حوزه مبل و منبت نیز دوره‌های آموزشی مناسبی را در مدرسه برگزار خواهیم کرد.»  وی در ادامه بیان کرد: «مدرسه عالی مهارتی مبل و منبت ملایر نوپا بوده و به‌تازگی راه‌اندازی شده‌، اما همچنان روند فعالیتی خود را شروع نکرده است. البته پیش از مجوز تاسیس مدرسه، در قالب سرای نوآوری دانشگاه، دوره طراحی مبلمان را برگزار کرده‌ایم که با استقبال خوبی هم همراه شد؛ چراکه یکی از مشکلات عمده 20 هزارنفری فعالان این حوزه، بحث طراحی است و ما نیز بر بهبود نقاط ضعف این صنعت در شهر ملایر تمرکز کرده‌ایم.»
رئیس مدرسه مهارتی «مبل و منبت ملایر» عنوان کرد: «امیدوارم بتوانیم در قالب سرای نوآوری، فعالیت‌های فناورانه‌ پیش ببریم و از طرف دیگر نیز در قالب مدرسه عالی مهارتی، فعالیت‌های آموزشی را به‌صورت دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برگزار کنیم.»
وی با اشاره به چشم‌انداز فعالیتی این مرکز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید گفت: «با توجه به اینکه رشته صنایع چوب و مبلمان را در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه داریم و همچنین مجوز هنرستان صنایع چوب را دریافت کرده‌ایم، علاقه‌مندیم دوره‌های آموزشی برندسازی، بازاریابی، مالکیت معنوی، طراحی مبلمان و... را در مدرسه مهارتی برگزار کنیم. امیدواریم با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی این حوزه، در زمینه جذب دانشجو در دوره‌های کوتاه‌مدت مدرسه مهارتی هم موفق باشیم.»
وی در پایان عنوان کرد: «مهم‌ترین مزیت مدرسه عالی مهارتی این است که فرد می‌تواند دانشجو نباشد، اما علاقه‌مند به گذراندن دوره عملی این حوزه باشد و مدرک این صنعت را نیز دریافت و کسب‌وکار خود را ایجاد کند. امیدواریم از سال تحصیلی جدید پذیرای علاقه‌مندان به این صنعت در این مدرسه باشیم.»

رئیس مدرسه عالی مهارتی مدیریت و توسعه صادرات دانشگاه آزاد نوشهر خبر داد
برنامه‌ریزی برگزاری 11 دوره آموزشی در سال جدید تحصیلی

رسول کریمی، رئیس مدرسه عالی مهارتی مدیریت و توسعه صادرات دانشگاه آزاد نوشهر با اشاره به فعالیت این مدرسه و اهداف تاسیس آن بیان کرد: «نوشهر، یک‌شهر بندری است و درکنار آن منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد. از طرفی با توجه به بررسی پتانسیل‌هایی که برای جریان صادرات به اتحادیه اوراسیا شده بود، برای اینکه بتوانیم جریان صادرات را از طریق آموزش و بسترسازی تقویت کنیم؛ مدرسه مهارتی تاسیس شد تا بتواند آموزش‌دهنده صادرکنندگان یا شرکت‌ها و واحدهای فناور فعال در این زمینه باشد.»  وی افزود: «مجوز این مدرسه از شهریور سال گذشته صادر شده و تاکنون نیز نزدیک به یک سال است که فعالیت می‌کند.»  رئیس مدرسه عالی مهارتی مدیریت و توسعه دانشگاه آزاد نوشهر ادامه داد: «وجود منطقه آزاد تجاری نوشهر یکی از مزیت‌های مهم این استان است که بنابر آن ماموریت این مدرسه به دانشگاه آزاد نوشهر داده شده است؛ چراکه هم‌جواری منطقه ویژه اقتصادی و بندر نوشهر امکان صادرات محصول و خدمات را فراهم می‌کند. از طرفی محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات، کیوی، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لبنیات و گلخانه‌های بزرگی که پایانه‌های گل و گیاه در غرب استان مازندران وجود دارند امکان صادرات دارند. بنابر این امکان‌ها و محصولاتی که پتانسیل صادراتی دارند درکنار وجود بندر و منطقه ویژه اقتصادی شرایطی را ایجاد کرده‌اند تا این مدرسه مهارتی ایجاد شود و فعالیت کند.»  کریمی اشاره کرد: «دوره‌هایی که در این مدرسه برگزار می‌کنیم، به‌صورت کوتاه‌مدت هم برای اشخاص و هم برای سازمان‌هاست.»  وی گفت: «در این مدت فعالیت مدرسه مهارتی، درمجموع بیش از 90 مهارت‌آموز داشتیم که از این تعداد حدود 10 نفرشان از کارمندان یک شرکت صادرکننده عراقی بوده‌اند که درخصوص جریان صادرات تبادل تجربه داشته‌ایم. 40 شرکت‌کننده شرکت صنعتی گلرنگ و 48 دانشجو نیز در چهار دوره کوتاه‌مدت مدرسه حضور پیدا کرده‌اند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این مدرسه نوپاست و قطعا در بستر زمان می‌تواند دوره‌های آموزشی بیشتر و باکیفیت‌تری را برگزار کند.»  رئیس مدرسه عالی مهارتی مدیریت و توسعه دانشگاه آزاد نوشهر در ادامه عنوان کرد: «همچنین طی ارتباطی که با اتاق بازرگانی استان مازندران برقرار کردیم، تلاش داریم بتوانیم زمینه فعالیت‌های کاربنیان را از این طریق فراهم کنیم.»  کریمی افزود: «دوره آموزشی مورد نیاز استادان مدرسه متفاوت است. درحال‌حاضر هفت نفر از اعضای هیات‌علمی در این مدرسه جذب شده‌اند، اما حضورشان در دوره‌های آموزشی برحسب نوع دوره متفاوت است، البته به غیر از این هفت نفر با پنج استاد خارج از دانشگاه نیز برای برگزاری دوره‌ها کار می‌کنیم.» وی در پایان بیان کرد: «در آینده فعالیت این مدرسه نیز تلاش داریم دوره‌های آموزشی زبان روسی را برای دانشجویان در سال تحصیلی جدید برگزار کنیم. همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم چهار بسته آموزشی جدید را در حوزه صادرات برای شرکت‌های علاقه‌مند به این حوزه برگزار کنیم، از طرف دیگر در برنامه‌ریزی سال تحصیلی جدید 11 دوره آموزشی برای اشخاص حقیقی و دانشجویان علاقه‌مند تا اردیبهشت‌ سال آینده اجرایی می‌شود.»

رئیس دانشکده مهارتی و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد اراک مطرح کرد
آموزش 201 مهارت‌آموز در مدرسه مهارتی علوم ورزشی

حمیدرضا حسینی، رئیس دانشکده مهارتی و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد اراک با اشاره به فعالیت مدارس مهارتی این استان گفت: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دو مدرسه مهارتی علوم ورزشی (تربیت‌بدنی) و بورس داریم که هر دو مدرسه اوایل سال 1400 مجوز تاسیس خود را دریافت و فعالیت خود را شروع کردند.»
وی با اشاره به هدف از تاسیس این مدارس مهارتی عنوان کرد: «مدارس مهارتی به این دلیل ایجاد شده‌اند که بتوانند دوره‌های مهارت‌آموزی مثبت و موثری را برگزار کنند؛ دوره‌هایی که مدت زمان برگزاری آنها کمتر از دوره‌های کاردانی و بیشتر از دوره‌های کوتاه‌مدتی است که برخی آموزشگاه‌ها برگزار می‌کنند.»  وی اضافه کرد: «مدارس مهارتی در مدت زمان کم مهارتی را در اختیار داوطلبان و علاقه‌مندان با تخصیص مدرک معتبر قرار می‌دهد تا ضمن تقویت توانایی‌هایشان بتوانند کسب‌وکار خود را ایجاد کنند. مدرسه مهارتی بورس، با هدف آموزش دوره‌های مختلفی که در ارتباط با بورس و ارزهای دیجیتال است، ساخته شده؛ از چیستی بورس تا چگونگی استفاده و معاملاتی که با ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.» رئیس دانشکده مهارتی و کارآفرینی واحد اراک عنوان کرد: «در مدرسه مهارتی ورزشی دوره‌های مختلف مهارت‌آموزی رشته‌های گوناگون تربیت‌بدنی در سطح مربی‌گری درجه 1، 2 و 3 و آشنایی با دوره‌های کوتاه‌مدت ورزشی وجود دارند که این دوره‌ها توسط مدرسه برگزار می‌شوند. برای اینکه هر مدرسه مهارتی در استان‌ها شکل بگیرد، طرح توجیهی و پژوهشی درخصوص طرح مهارت‌آموزی موردنظر تهیه می‌شود، مثلا در استان اراک داوطلبان بسیاری درخصوص جریان بورس وجود داشته‌اند که این استقبال موجب ایجاد مدرسه مهارتی بورس شده است.» وی ادامه داد: «از طرف دیگر درخصوص مدرسه مهارتی ورزش نیز به همین صورت با توجه به استقبال دانشجویان تربیت‌بدنی و با توجه به امکانات و شرایط خوبی که در دانشگاه آزاد این استان وجود داشت، این مدرسه راه‌اندازی شد. دانشجویان تربیت‌بدنی در مقاطع مختلف تحصیلی به مربیانی نیاز داشتند که این دوره‌ها را فرابگیرند. با توجه به استقبالی که دانشجویان از رشته تربیت‌بدنی در اراک داشتند، این مدرسه برای تربیت مربیان رشته‌های مختلف ورزشی ایجاد شد که طرح توجیهی آن نوشته‌شده و بنابر امکانات خوب سخت‌افزاری ورزشی، ماموریت این مدرسه به دانشگاه آزاد استان اراک داده شده است.» حسینی گفت: «مدرسه بورس به‌دلیل افول جریان بورس در کشور دیگر طرفداری نداشته‌ و صرفا توانسته‌ایم در این مدرسه یک دوره با حضور 14 شرکت‌کننده برگزار کنیم. البته تلاش داریم با توجه به تجربه یک سال گذشته در حوزه بورس، به‌سمت جریان ارزهای دیجیتال که درحال‌حاضر از آن استقبال می‌شود، گام برداریم.»  رئیس دانشکده مهارتی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اشاره کرد: «درخصوص فعالیت مدرسه مهارتی ورزش در آغاز سال تحصیلی جدید نیز درتلاش هستیم دوره‌های مختلف ورزشی را برگزار کنیم. البته این مدرسه در سال 1400، 201 مهارت‌آموز داشت که در دوره‌های مختلف ورزشی شرکت کنند. امیدواریم مانند سال گذشته بتوانیم تعداد بیشتری از دوره‌های تربیت‌بدنی را با مشارکت دانشجویان برگزار کنیم.»

رئیس مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز مطرح کرد
تربیت 400 مهارت‌آموز و کارآفرین در مدرسه مهارتی چرم و کفش

حسین فیضی‌پور، رئیس مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز با اشاره به اهداف تاسیس این مدرسه بیان کرد: «این مدرسه در راستای سیاست کلان کشوری که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد بوده و رویکرد حل مساله تاسیس شده است. سازمان مرکزی این دانشگاه بر مبنای پتانسیل‌های هر استان مدارس عالی مهارتی را تاسیس کرده است. مدرسه مهارتی چرم و کفش تبریز به‌دلیل اینکه مجموعه آذربایجان شرقی به‌ویژه شهر تبریز از سال‌های بسیار دور فعالیتی در حوزه چرم و کفش داشته، در دانشگاه آزاد تبریز ایجاد شده است.»
وی افزود: «دوسال پیش از افتتاح مدرسه، کارهای زیرساختی و مطالعاتی آن انجام شد و پس از آن به تجهیز و راه‌اندازی مدرسه اقدام کردیم. از زمانی که این مدرسه راه‌اندازی‌شده یک‌سال می‌گذرد و در این مدت موفق شده‌ایم نزدیک به 400 مهارت‌آموز و کارآفرین را به‌صورت عملی، تربیت و روانه بازار کار کنیم.»  فیضی‌پور اشاره کرد: «این مهارت‌آموزان پس از کسب مهارت، بنگاه‌های کسب‌وکاری خود را تشکیل می‌دهند و در این صنعت مشغول فعالیت می‌شوند، البته بخشی از این کارآفرینان نیز به بدنه صنعت اضافه خواهند شد. بنابراین تمام کسانی که به‌دنبال کسب آموزش‌های تخصصی در این حوزه بودند، با این مدرسه مهارتی آشنا شده‌ و درپی کسب مهارت در آن هستند.»  به گفته رئیس مدرسه مهارتی«چرم و کفش تبریز»، در دوره تابستان این مدرسه نزدیک به 100 نفر ثبت‌نام‌کننده داریم که به‌صورت عملی دوره‌های مهارتی را می‌گذراند، این دوره‌ها کوتاه‌مدت هستند و به‌صورت دوره‌های بلندمدت فرساینده نیستند. تعداد بسیاری از استادان مجرب استان در این مدرسه فعالیت می‌کنند و همچنین تمامی دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت استانداردهای دانشگاهی دارند و مطابق استانداردهای سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور هستند.»
 وی گفت: «پس از اینکه مهارت‌آموزان، دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی (اغلب دوره‌ها نزدیک به سه‌ماه طول می‌کشد) خود را می‌گذرانند، می‌توانند وارد بازار کار شوند یا کارآفرینی کنند، البته پس از اتمام دوره از سوی مجموعه برای شرکت‌کنندگان این دوره‌ها، گواهی مهارتی صادر می‌شود.»  فیضی‌پور ادامه داد: «درپی تعاملی که واحد تبریز و مدرسه مهارتی «چرم و کفش تبریز» با سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان دارند، تلاش داریم برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند مدرک و گواهی فعالیت از این سازمان را دریافت کنند، شرایط ثبت‌نام و دریافت مجدد گواهی مهارت را فراهم کنیم.» رئیس مدرسه مهارتی«چرم و کفش تبریز» بیان کرد: «پیش‌بینی ما برای فعالیت این مدرسه در سال تحصیلی 1402-1401 این است که 25 دوره آموزشی برای 1200 مهارت‌آموز؛ چه دوره‌های عملی کسب مهارت و چه دوره‌هایی برای بازارسازی و بازاریابی جنب دوره‌های مهارت‌آموزی علاقه‌مندان به جهت ارائه محصول‌شان در بازار هدف برگزار کنیم.»

مسئول مدرسه عالی مهارتی فرش دانشگاه آزاد استان قم:
5 دوره آموزشی به دوره‌های مدرسه عالی مهارتی «فرش قم» اضافه می‌شود

طاهره شجاعی‌زاده، مسئول مدرسه عالی مهارتی «فرش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم» با اشاره به فعالیت این مدرسه بیان کرد: «مدرسه مهارتی فرش قم پیش از پاندمی کرونا یعنی سال 1398 کار خود را آغاز کرد، اما به‌دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها، از سال 1400 کار خود را به‌طور رسمی درخصوص برگزاری آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مهارت‌آموزش شروع کرد.»  وی افزود: «درحال‌حاضر دوره‌های بافت، مرمت و... را در دست برگزاری داریم که از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.» شجاعی‌زاده با اشاره به اهداف این مدرسه گفت: «مدرسه عالی مهارتی فرش قم با توجه به نیاز و خلأ بازار حوزه فرش کار خود را آغاز کرده تا آموزش‌ها در این به مهارت‌آموزها ارائه شود. اقدامات بسیاری برای فعال‌شدن این مدرسه صورت گرفته، به‌طور مثال تفاهمنامه‌ای با مرکز ملی فرش ایران به امضا رسیده و با اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش جلساتی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم خروجی‌های مثبت و موثری از این مدرسه داشته باشیم.»  مسئول مدرسه عالی مهارتی «فرش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم» ادامه داد: «با توجه به اینکه استان قم، پایتخت فرش ابریشم جهان بوده و فرش ابریشم قم نیز یکی از فاخرترین فرش‌های جهان است، بافت، تولید و طراحی آن هم به همان نسبت ارزش دارد. قم به این ‌دلیل که تولیدکننده فرش نفیس در دنیاست، قاعدتا پتانسیل بالایی هم برای تولید فرش در قم وجود دارد. به همین خاطر این جریان موجب شده ماموریت این مدرسه عالی مهارتی به دانشگاه آزاد اسلامی قم داده شود.»  وی ادامه داد: «از سال 1400 که فعالیت‌ها آغاز شد، در این مدرسه مهارتی دو دوره مرمت و دوره تجزیه‌وتحلیل و معناشناسی فرش را برگزار کرده است. درحال‌حاضر نیز پنج دوره بافت درجه 1 و درجه 2، تابلو بافت، حجم‌بافی و... را در دست برگزاری داریم که قرار است درکنار دوره‌های مرمت به برنامه این مدرسه مهارتی اضافه شوند.» به‌گفته شجاعی‌زاده باید برای حضور و شرکت علاقه‌مندان و فعالان در این دوره‌های مهارت‌آموزی، اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات گسترده‌تری انجام شود، هرچند فعالان این حوزه نیز کم‌کاری‌های خودشان را دارند و آن‌طور که بایدوشاید برای گستردگی فعالیت‌هایشان تلاش نمی‌کنند.  مسئول مدرسه عالی مهارتی «فرش دانشگاه آزاد اسلامی استان قم» اشاره کرد: «نگاه حاکم بر امر فرش‌بافی نگاهی متفاوت از آن چیزی است که باید باشد و بسیاری از مردم معتقد بودند کسی که فرش می‌بافد از لحاظ اقتصادی در رتبه پایینی قرار دارد. البته هنوز این نگاه نگاه هنری و مهارتی نشده‌ و درحال‌حاضر این نگاه درحال تغییر است.» وی همچنین افزود: «تمام تلاش مدرسه مهارتی این است که این نگاه را تغییر بدهد و از آن نگاهی که در دهه 70 یا 80 نسبت به جریان فرش بوده‌، خارج شود تا هرکسی به‌عنوان یک مهارت به آن نگاه کند. تعلیم و تربیتی که در حوزه فرش وجود داشت، نگاه به این جریان را منفی کرده است. هدف مدرسه مهارتی این است که نگاه سنتی به فرش را تغییر بدهد و حتی با نگاه علمی به آن بنگرد. در تمام دوره‌ها تاریخ هنر فرش را گنجانده‌ایم که هر هنرآموز تاریخ این هنر را بداند.»

 مدیر مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد واحد اصفهان خبر داد
مهارت‌آموزی 400 نفر زیرنظر 10 استاد در 15 دوره تخصصی

کامران صفوی، مدیر مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) درخصوص هدف از تاسیس این مدرسه، اظهار کرد: «سال 1398 تلاش برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی آغاز شد و به‌دنبال آن نیاز به تاسیس برخی مراکز برای تکمیل فعالیت در زمینه گیاهان دارویی احساس شد. بر این مبنا فعالیت مرکز رشد گیاهان دارویی با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز و پس از آن شتاب‌دهنده گیاهان دارویی و مجموعه تجاری‌سازی گیاهان دارویی فعال شدند. در ادامه تکمیل این چرخه تصمیم برآن شد تا برای حوزه آموزش نیز فعالیتی انجام شود. آخرین حلقه این زنجیره مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی در سال 1399 مجوزهای لازم را اخذ و فعالیت خود را با هدف تربیت افراد و ساخت شرایط مناسب فعالیت اصولی در حوزه گیاهان دارویی برای آغاز کرد.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «این چرخه باعث شده آموزش‌های لازم به مهارت‌آموزان در مدرسه عالی داده شود و آنها درکنار آموزش شاهد فعالیت کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف زیرنظر دانشگاه بوده و حتی از روند سوددهی آنها نیز مطلع شوند.»
صفوی درباره ظرفیت‌هایی که باعث تاسیس مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی در این واحد شده، بیان کرد: «فعالیت 15ساله واحد اصفهان (خوراسگان) در حوزه گیاهان دارویی مانند تاسیس اولین مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی همه امکانات و بسترهای لازم برای این فعالیت را به وجود آورده بود. به‌بیان دیگر زیرساخت‌های لازم حوزه گیاهان دارویی در واحد خوراسگان کنار هم قرار داشته و جزء ظرفیت‌های ایجاد مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی محسوب شده است.»
مدیر مدرسه عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درمورد تعداد مهارت‌آموزانی که در این مدرسه آموزش دیده‌اند، گفت: «حدود 400 نفر مهارت‌آموز زیرنظر 10 استاد، مهارت‌های لازم را در 15 دوره‌ تخصصی براساس نیاز بازار و میزان داوطلب طی این سال‌ها گذرانده و بعد از اتمام دوره‌ها به‌صورت مستقل فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده‌اند.»
او درخصوص نحوه ارتباط‌گیری مدرسه عالی مهارت گیاهان دارویی با صنایع و سازمان‌های مختلف، عنوان کرد: «درحال حاضر با سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان ارتباط مناسبی برقرار شده و از این مسیر با شرکت‌هایی که با این سازمان همکاری دارند؛ آشنا شده‌ایم. نیروی کار موردنیاز این شرکت‌ها نیز با معرفی مهارت‌آموزان برتر تامین می‌شود. به غیر از این شرکت‌ها، شرکت‌های مرکز رشد وابسته به واحد نیز در بسیاری از مواقع برای تکمیل نیروی مورد‌نیاز، به سراغ مهارت‌آموزان مدرسه می‌آیند. همچنین دیگر مهارت‌آموزان می‌توانند در کارخانه‌هایی که در واحد تاسیس شده مشغول کار شوند.»
صفوی درباره اقداماتی که برای برگزاری دوره جدید در این مجموعه انجام شده، بیان کرد: «15 دوره گذشته با عنوان‌های تکراری برگزار شده‌اند. تلاش داریم دوره‌های جدید با عنوان‌های تازه و به‌روز شده را به مجموعه سرفصل‌های قبلی بیفزاییم.»
مدیر مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی درمورد شرایط این مدرسه بیان کرد: «یک مجموعه اختصاصی با چهار کلاس و شرایط متفاوت برای هر کلاس، مانند سیستم کامپیوتر یا شرایط کنفرانس و یک آزمایشگاه تخصصی دراختیار مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی قرار گرفته است.»

 مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره) مطرح کرد
آموزش 500 مهارت‌آموز در بیش از 20 دوره آموزشی در مدرسه مهارتی صنایع خلاق

حسن ودود، مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) درخصوص زمان تاسیس مدرسه عنوان کرد: «این مدرسه از سال 1398 تاسیس شد اما به‌علت شیوع کرونا و جابه‌جایی، با فعالیت محدود ادامه کار داد. فعالیت دوباره مدرسه عالی مهارتی از تیرسال‌جاری دوباره آغاز شد.»
او درباره هدف تاسیس این مدرسه عالی مهارتی اظهار کرد: «در این نوع مدارس تنها به آموزش صرف و تئوری اکتفا نمی‌شود و آموزش همراه با مهارت‌آموزی و درنتیجه رسیدن به اشتغال رسالت مدرسه عالی و مهارتی محسوب می‌شود. مدرسه صنایع خلاق با شرکت‌ها، موسسات و ارگان‌هایی که نیاز به نیروی کار متخصص دارند؛ ارتباط گرفته و بر همین اساس مهارت‌آموز متخصص تربیت می‌کند. به بیان دیگر تلاش داریم مهارت و اشتغال‌زایی را در عمل انجام دهیم و شبیه آموزشگاه‌ها عمل نکنیم. بر همین مبنا بیشترین دوره‌هایی که در این مدرسه برگزار شده؛ در حوزه هنرهای دیجیتال مانند موشن‌گرافی، زیرشاخه‌های انیمیشن، طراحی کانسپت و نویسندگی بوده‌اند.»
ودود افزود: «با برخی موسسات و ارگان‌ها رایزنی‌هایی را برای جذب مهارت‌آموزان دوره موشن‌گرافی انجام داده و این دوره هم‌اکنون درحال برگزاری است.»
مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق درخصوص نحوه ارتباط‌گیری این مدرسه با صنایع و موسسات گفت: «ارتباط بسیار خوبی با موسسات فعال در حوزه انیمیشن برقرار و رایزنی‌هایی برای جذب مهارت‌آموزان به این شرکت‌ها انجام شده است. برای مثال دوره ساخت بازی موبایل با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برگزار و در انتهای آموزش مهارت‌آموزان برتر، جذب بنیاد بازی‌های یارانه‌ای می‌شوند.»
او درمورد ظرفیت‌های موجود برای دادن مسئولیت به مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق بیان کرد: «این مسئولیت به‌علت تاثیر ارتباطی که بین مدرسه و شرکت‌های تولیدی در حوزه صنایع خلاق وجود داشت به ما داده شده است و برای اجرای حرفه‌ای فرآیند تولید، این شرکت‌ها به‌دنبال نیروی مهارت‌آموخته و حرفه‌ای هستند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها به‌عنوان فضای حرفه‌ای تنها به آموزش تئوری اکتفا کرده و مهارت حلقه مفقوده زنجیره آموزش شده است. مدارس عالی مهارتی حلقه واصله بین دانش و صنعت هستند و می‌توانند پیوند درستی را برای آموزش ایجاد کنند.»
ودود در ادامه خاطرنشان کرد: «مدارس مهارتی با استخدام استادهایی که فرآیند تولید را به‌خوبی می‌شناسند، آموزش مرتبط به تولید را به مهارت‌آموزان آموزش می‌دهند. از سوی دیگر با شناسایی بازارکار و خلأهای آن، آموزش را بر همان انجام می‌دهد تا نیروی آموزش‌دیده به‌سرعت جذب بازار کار شود.»
مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق درباره اقداماتی که برای دوره‌های برگزار شده، عنوان کرد: «از سال 1398 تاکنون بیش از 20 دوره در این مدرسه برگزار شده است. اما متاسفانه همه مهارت‌آموزان دوره‌های مختلف وارد بازار کار نشده‌اند. بر این اساس سیاست جدید مدرسه بر پایه جذب مهارت‌آموزان توسط صنایع و آموزش مهارت‌های مورد نیاز صنایع پایه‌ریزی شده است. همچنین با از سرگیری دوباره فعالیت مدرسه مهارتی صنایع خلاق از تیرماه، اولین دوره جدید همان دوره جامع آموزش موشن‌گرافی محسوب می‌شود و پس از این دوره تصمیم داریم دوره طراحی و چاپ، نویسندگی کتاب‌های کمیک، فیلمنامه‌نویسی انیمیشن و دوره‌های مربوط به عکاسی صنعتی را برای داوطلبان برگزار کنیم.»
او درخصوص تعداد مهارت‌آموزان و استادهای مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق اظهار کرد: «از ابتدای فعالیت مدرسه تا امروز حدود 500 نفر به‌عنوان مهارت‌آموز زیر نظر 20 تن از استادهای مدرسه از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند و درحال‌حاضر نیز 10 نفر مهارت‌آموز مشغول به آموزش موشن‌گرافی هستند.»
ودود درمورد شرایط فیزیکی مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق بیان کرد: «طبقه چهارم یکی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در اختیار مدرسه قرار گرفته و این فضا مجهز به سیستم‌های مورد نیاز و آموزش هوشمند است. با افزایش فعالیت بیشتر مدرسه مهارتی و تعداد مهارت‌آموزان، فضای در اختیار نیز افزوده خواهد شد.»

مدیر مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال دانشگاه آزاد واحد تبریز:
250 نفر مهارت‌آموز در مدرسه اقتصاد دیجیتال آموزش دیدند

سیدعلی پایتختی‌اسکویی، مدیر مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال دانشگاه آزاد واحد تبریز درخصوص هدف از تاسیس این مدرسه عنوان کرد: «از اواخر سال 1399 این مدرسه با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی بلندمدت، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، کاربردی، مشاوره و طراحی در زمینه اقتصاد دیجیتال تاسیس شد.»
او درباره ظرفیت‌هایی که باعث تاسیس این مدرسه در واحد تبریز شده، بیان کرد: «با توجه به نقشی که استان آذربایجان‌شرقی به‌ویژه شهر تبریز در اقتصاد دیجیتال این سال‌ها بازی کرده و توانایی هیات‌علمی دانشگاه واحد تبریز در این رشته، زیرساخت‌های اولیه برای ایجاد مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال را دراختیار این واحد گذاشته ‌است.»
اسکویی درمورد تعداد افرادی که به‌عنوان مهارت‌آموزان در این مدرسه حاضر شده‌اند، گفت: «در این مدت بالغ‌بر 250 نفر مهارت‌آموز در این مدرسه آموزش دیده‌اند. شیوع کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی باعث کم‌‌رونقی برگزاری دوره‌ها شد و آموزش‌های مدرسه را به سمت مجازی سوق داد. بیشتر مهارت‌آموزان مدرسه مهارتی اقتصاد دیجیتال خوداشتغالی یافته و به‌صورت شخصی توانسته‌اند موفقیت‌های بسیار خوبی را از این مسیر کسب کنند. همچنین بیشتر استادهای مدرسه به‌صورت قراردادی درحال تدریس و آموزش به مهارت‌آموزان هستند.»
رئیس مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال درخصوص اقداماتی که برای اعتبار مدرک پایان‌دوره در این مدرسه انجام شده، عنوان کرد: «در تلاشیم با هماهنگی سرفصل‌های درسی و همکاری با سازمان فنی‌و‌حرفه‌‌‌ای مدرک پایان‌دوره، زیرنظر این سازمان صادر و اعتبار بین‌المللی به مدارک فارغ‌التحصیل‌ها اضافه شود.»
او درباره اقدامات آموزشی که در این مدرسه انجام شده، اظهار کرد: «عمده فعالیت این مدرسه برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و زودبازده براساس نیاز امروز جامعه و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال بوده است. متاسفانه، فعالیت‌های مدرسه به علت‌ دیوان‌سالاری اداری به کُندی پیش رفته و باید زیرساخت‌های مدرسه برای آموزش مناسب تکمیل شود.»
اسکویی درخصوص برنامه مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال برای ورودی‌های جدید بیان کرد: «برای جذب مهات‌آموزان از داخل و خارج دانشگاه از طریق سازمان‌ها و اداره‌های مختلف تلاش شده است. به‌عنوان مثال قراردادی با سازمان تامین اجتماعی منعقد شده که براساس آن آموزش‌های ویژه عرصه دیجیتال ارائه خواهد شد.»
رئیس مدرسه عالی مهارتی اقتصاد درباره نحوه ارتباط‌گیری این مدرسه با صنایع مختلف گفت: «ارتباط‌گیری مدرسه با صنایع بیشتر از طریق اتاق بازرگانی و سازمان سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی) انجام شده است.»
اسکویی درمورد شرایط فیزیکی و زیرساخت‌های مدرسه عنوان کرد: «یک اتاق از واحد دراختیار مدرسه قرار گرفته و هردوره که نیاز به کلاس‌ بیشتری داشته‌ باشد؛ در کلاس‌های دانشکده‌‌های مختلف برگزار می‌شود. همچنین تعاملاتی با یکی از شرکت‌های خصوصی برای همکاری در برگزاری کلاس‌های خارج از شهر داشته‌ایم.»

مدیر مدرسه عالی مهارتی صنعت ساختمان دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد خبر داد
برگزاری 7 دوره مهارتی در حوزه صنعت ساختمان

امین اُلستی، مدیر مدرسه عالی مهارتی صنعت ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد درخصوص هدف از تاسیس این مدرسه، بیان کرد: «اهمیت کسب مهارت برای فارغ‌التحصیلان باعث ایجاد اشتغال مطمئن و پایدار بوده و زمانی‌که یک فرد مهارت‌های لازم را در زمینه تحصیلی خود کسب کند؛ با اعتمادبه‌نفس بالاتری در بازار کار مشغول خواهد شد. دانشگاه نیز تنها بر آموزش تئوری بسنده کرده و فارغ‌التحصیلان در زمینه فعالیت‌های مهارتی بسیار ضعیف هستند. درنتیجه راحت‌تر می‌تواند از تحصیلات خود کسب درآمد داشته ‌باشد. در نیمه دوم سال 1400 مدرسه صنعت ساختمان با هدف آموزش مهارت به فارغ‌التحصیلان رشته‌های عمران و معماری فعالیت خود را آغاز کرد.» او درباره اقداماتی که در مدرسه عالی مهارتی صنعت ساختمان انجام شده، عنوان کرد: «تاکنون هفت دوره مختلف با عنوان‌های اجرای حرفه‌ای ساختمان‌های بتنی، اجرای حرفه‌ای ساختمان‌های فولادی، گودبرداری برسازه نگهبان، نقشه‌برداری و... برگزار شده‌ است. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کارمندان شرکت‌های مختلف ساختمانی که سال‌ها پیش مدرک تحصیلی اخذ کرده‌اند ولی آمادگی لازم برای حضور در اجرای پروژه‌ها را ندارند؛ در این دوره‌ها برای کسب مهارت لازم شرکت می‌کنند.»
مدیر مدرسه عالی مهارتی صنعت ساختمان درمورد ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که منجر به تاسیس این مدرسه شد، گفت: «این صنعت جزء بزرگ‌ترین صنایع کشور محسوب شده و حدود 127 شغل در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با صنعت ساختمان ازقبیل کاشی‌کار، برق‌کار، آرماتوربند و... فعالیت دارند. همچنین دوره با رونق اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد. همین امر ظرفیت‌های بالایی را در کشور برای تاسیس این مدرسه به وجود آورده است.»
او درخصوص تعداد دوره‌های برگزارشده در این مدرسه، اظهار کرد: «شیوع کرونا عامل مهمی در بی‌انگیزگی بسیاری از دانشجویان بوده و تاثیر مهمی در روند برگزاری دوره‌‌ها داشته ‌است. در چند ماه فعالیت مدرسه تا امروز حدود هفت دوره برگزار شده و در هر دوره پنج مهارت‌آموز توسط دو استاد آموزش دیده‌اند.» الستی درباره اقداماتی که برای دوره‌های جدید انجام شده، بیان کرد: «با توجه به قدیمی بودن سرفصل‌های دانشگاهی به نسبت جریان صنعت ساختمان، دوره‌های زیادی را می‌توان برگزار کرد. بر این اساس دوره‌هایی که بازار دارد و افراد متقاضی شرکت در آنها هستند؛ در مدرسه برگزار شده ‌است.»
مدیر مدرسه عالی مهارتی صنعت ساختمان درمورد نحوه ارتباط‌گیری با صنایع مرتبط، عنوان کرد: «با همکاری رئیس دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد با بسیاری از شرکت‌های مرتبط با صنعت ساختمان تعاملات لازم ایجاد شده‌ است.»
او در ادامه افزود: «برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و استفاده از اساتید مجرب به‌صورت سینه به سینه و استفاده از فضای مجازی عامل مهم و گسترده‌ای در تبلیغ مدرسه است. تمام این عوامل نیز تاثیر شگرفی در نحوه ارتباط‌گیری بین صنایع و مدرسه دارد.»
الستی درخصوص شرایط زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی مدرسه گفت: «زیرساخت‌های لازم از قبل وجود داشته و برای فضای فیزیکی دو کلاس از دانشکده فنی دراختیار مدرسه قرار گرفته‌ است.»

مدیر مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری دانشگاه آزاد واحد چالوس مطرح کرد
حضور 400 نفر در دوره‌های مختلف مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری

حسین اکبر‌پور، مدیر مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری دانشگاه آزاد واحد چالوس درخصوص مراحل تاسیس این مدرسه اظهار کرد: «یک‌سال از اخذ مجوز تاسیس مدرسه عالی مهارتی گردشگری می‌گذرد و این مدرسه در یک فضای اختصاصی فعالیت خود را با هدف برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان مدارس سما آغاز کرده و پس از مدتی خدمات را برای همه داوطلبان ادامه داده است.»
او درباره ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های منطقه که باعث تاسیس مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری شده، گفت: «استان مازندران قطب گردشگری کشور محسوب شده و شهرستان چالوس نیز به‌عنوان یکی از شهرهای این استان هرساله میزبان تعداد زیادی از مسافران است. سرای ‌نوآوری گردشگری ایران در واحد چالوس قبل از تاسیس مدرسه عالی مهارتی کار خود را آغاز کرده بود. برای تکمیل فعالیت‌های سرای ‌نوآوری و چرخه گردشگری، مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری نیز در این واحد تاسیس شده است.»
اکبرپور درمورد تعداد دوره‌هایی که تا امروز در این مدرسه برگزار شده، عنوان کرد: «قبل از تاسیس مدرسه عالی مهارتی در دانشکده سما چندین دوره مختلف کوتاه‌مدت برگزار شده بود. فارغ‌التحصیلان پس از اتمام دوره‌ها زمانی‌ که اقدام به ایجاد اشتغال یا اخذ وام خود‌اشتغالی می‌کردند؛ با مشکلاتی مواجه می‌شدند. این مشکلات بزرگ‌ترین چالش را بعد از تاسیس مدرسه عالی مهارتی برای ما ایجاد کرد. درنتیجه این تجربه تصمیم برآن شد تا دوره‌های کمتر اما رایگان برگزار کرده تا بتوانیم موانع و مشکلات بعد از فارغ‌التحصیلی مهارت‌آموزان را با تعامل از طریق سازمان فنی‌وحرفه‌ای رفع کنیم. درنتیجه در مدت فعالیت مدرسه تنها هفت دوره رایگان برگزار شده است»
مدیر مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری درخصوص اقداماتی که توسط این مدرسه انجام شده، بیان کرد: «با همکاری مدرسه عالی مهارتی و سرای نوآوری گردشگری دوره‌های متعدد ایده‌ بازار با یک آموزش محدود برای جذب ایده‌های مختلف در مدارس سما برگزار شده ‌است. در یکی از ایده‌‌بازار‌ها مسئول کمیته امداد امام‌خمینی(ره) به‌عنوان میهمان مراسم حاضر بود و از ایده‌‌بازار به‌عنوان یک اتفاق پیشرو استقبال کرد. پس از این دیدار، مقرر شد 100 نفر از دانشجویان تحت‌حمایت این سازمان در ایده‌‌بازار شرکت و پس از گذراندن مراحل و آموزش‌های لازم ایده‌های برتر زیرنظر واحد تبدیل به استارتاپ شوند.»
او درباره تعداد مهارت‌آموزان مدرسه‌ عالی مهارتی خدمات گردشگری گفت: «تا امروز حدود 400 نفر در دوره‌های مختلف مدرسه زیرنظر استادهای مختلف و قراردادی مدرسه شرکت کرده‌اند.»
اکبرپور با بیان نحوه فعالیت استادها، عنوان کرد: «به‌علت تنوع حوزه گردشگری هر دوره نیاز به استاد مشخص ندارد. در نتیجه استادهای مدرسه به‌صورت ثابت نیستند. به‌عنوان مثال برای برگزاری دوره آشپزی ملل نیاز به یک استاد توانا در حوزه آشپزی از یکی از هتل‌های شهر است که در دوره بعدی دیگر به او نیاز نیست.»
اکبرپور درمورد نحوه ارتباط‌گیری مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری با صنایع مختلف، اظهار کرد: «مخاطب مدرسه سازمان گردشگری، هتل‌ها و سازمان فنی‌وحرفه‌ای است که مدرسه با این صنایع ارتباط توانسته مناسبی را ایجاد کند. اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس نیز به تعامل بین مدرسه و صنایع مرتبط کمک بسزایی داشته‌ است.»
مدیر مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری درمورد شرایط زیرساختی و بنای فیزیکی مدرسه، گفت: «مدرسه عالی مهارتی هیچ شباهتی با مدرسه‌های سنتی که در ذهن مخاطبان نقش بسته ندارد و حتی فعالیتش محدود به زمان برگزاری دوره‌های مختلف است. درنتیجه این امر می‌توان کلاس‌های دوره‌ها را در داخل یکی از بخش‌های دانشگاه یا مدارس سما برگزار کرد. درحال حاضر نیز به‌طور اشتراکی مدرسه عالی مهارتی و دبیرستان پسرانه واحد در یک مکان حضور دارند.»

نظر شما