شناسهٔ خبر: 56141617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

معاون دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

رتبه ممتاز استان اصفهان در بازگشت ارز حاصل از صادرات

موج نیوز

معاون دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت گفت: استان اصفهان یکی از بهترین عملکردها را در ایفای تعهدات ارزی در کشور دارد و در بازگشت ارز حاصل از صادرات بسیار موفق بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، ناهید دشتدار در نشست با فعالان اقتصادی اصفهان اظهار داشت: در واقع نسبت بازگشت ارز حاصل از صادرات استان اصفهان به کل تعهدات سررسید شده آن 96 درصد است، درحالی‌که میانگین کشوری ۸۷ درصد می باشد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون بسیاری از استان‌ها به دلیل مشکلاتی مانند تحریم و شیوع بیماری کرونا با کاهش صادرات مواجه شده‌اند، ادامه داد: این در حالی است که استان اصفهان پس از کاهش نامحسوس صادرات در سال 99 نسبت به سال 98 در ادامه با جهش بسیار خوبی در صادرات مواجه شد که نشان دهنده فعالیت مناسب صادرکنندگان این استان است.

دشتدار با بیان اینکه 62 درصد از 1188 بازرگان استان اصفهان از بخش تولیدی هستند، افزود: کل تعهدات ارزی استان از سال 97 تاکنون 7.5 میلیارد یورو است که 6.8 میلیارد یورو آن سررسید شده و 710 میلیون یورو هنوز سررسید نشده است. میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان استان اصفهان از سال 97 تاکنون بیش از 6.5 میلیارد یورو و به میزان 96 درصد بوده است.

معاون دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت درباره نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان استان اصفهان گفت: 55 درصد بازگشت این ارز از طریق واردات، 28 درصد از طریق فروش ارز در سامانه نیما و درصد جزئی‌تری نیز از سایر روش‌ها بوده است. در استان اصفهان صادرکنندگانی که برابر یا بیش از صد درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند، حدود 413 میلیون یورو مازاد ایفای تعهد دارند که نشان از توجه صادرکنندگان اصفهان به این امر است.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از 22 فروردین ماه 97 آغاز شد. در سال 97 با مشکلات زیادی مواجه بودیم و بسیاری از صادرکنندگان تا پایان آن سال اطلاعی از این مصوبه نداشتند. صادرکنندگان سال 97 تا پایان اسفندماه 1400 برای رفع تعهدات ارزی مهلت داشتند و افرادی که این کار را انجام نداده‌اند با مشکل عدم ایفای تعهدات ارزی مواجه هستند. برای رفع این مشکل در کمیته اقدام ارزی پیشنهاد دادیم که میان صادرکننده و دولت مصالحه ریالی صورت گیرد و معادل یورویی مانده تعهدات ارزی صادرکنندگان متعهد سال 97 به صورت ریالی تعیین و به خزانه دولت واریز شود که اجرایی شدن این مصوبه نیازمند مصوبه کمیته ماده 2 می باشد.

دشتدار با بیان اینکه مهلت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان سال‌های 98، 99 و 1400 تا پایان شهریورماه 1401 تمدید شد، اضافه کرد: این مهلت دیگر تمدید نمی‌شود و از صادرکنندگان درخواست می‌کنم حتماً تا پایان شهریورماه نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

وی افزود: تمدید مهلت برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان سال 1400 با برخورداری از معافیت مالیاتی همراه بود که شامل سال‌های 98 و 99 نمی‌شود.

معاون دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت در ادامه به تشریح دستورالعمل‌های مالیاتی مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان پرداخت.

کریم سلیمی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان اصفهان نیز با بیان اینکه ایفای تعهدات صادرکنندگان از سال 97 مطرح شد، بیان کرد: در این حوزه با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستیم و سازمان توسعه تجارت در جلسات متعدد با بانک مرکزی برای رفع این مشکلات تلاش کرده است.

وی افزود: اصفهان جزو استان‌هایی است که بیشترین رفع تعهد ارزی را داشته و تاکنون بیش از 96 درصد تعهدات ارزی صادرات استان رفع تعهد ارزی شده و 4 درصد باقیمانده نیز پس از رفع مشکلات صادرکنندگان انجام خواهد شد. وی افزود: در سازمان صمت استان اصفهان آماده کمک به رفع مشکلات صادرکنندگان استان هستیم.

زهرا زمانی مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: پارلمان بخش خصوصی اصفهان در دوره نهم مسئله محوری و شاخص مداری را بعنوان اولویت نخست اقدامات و فعالیت‌های خود انتخاب نمود که در همین راستا پیگیری و رفع مشکلات موردی فعالان اقتصادی بصورت ویژه در دستور کار بدنه اجرایی اتاق قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با اطلاعات اخذ شده در طرح پایش محیط کسب و کار در سال 1398 مشکلات ارزی بعنوان یکی از مهمترین چالش های فعالان اقتصادی شناسایی شد که به منظور پیگیری و کمک به رفع مشکلات این حوزه، پیرو نشست با رییس کل و معاونان بانک مرکزی میز اتاق بازرگانی در بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برای نخستین بار در کشور تشکیل شد که تاکنون که 3 سال از فعالیت این میز می گذرد نزدیک به 1000 پرونده و درخواست در حوزه ارزی به  این میز ارجاع شده است که خوشبختانه نزدیک به 90 درصد پرونده‌ها با تحقق خواست فعالان اقتصادی به ثمر نشسته و مختومه شده است.

مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی  و آشنایی آنها با آخرین قوانین و بخشنامه های این حوزه و همچنین پیگیری مشکلات کلان فعالان اقتصادی و درخواست صدور بخشنامه‌های تسهیلگر را از دیگر اقدامات این میز دانست و تصریح کرد: پیرو تجربه موفق میز بانک مرکزی،  میز گمرکی نیز در سال 1400 به منظور پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد که فعالان اقتصادی می توانند برای پیگیری مشکلات ارزی و گمرکی خود به این میزها مراجعه نمایند.  

روح‌الله میرزاامیری مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: پیرو اوج‌گیری مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص رفع تعهد ارزی در سال‌های ۹۷ و ۹۸، میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی از سه سال گذشته ایجاد شد که با استقبال فعالان اقتصادی نیز مواجه گردید.

 وی ادامه داد: هم‌اکنون علاوه بر میز امور ارزی وگمرکی، میز اتاق بازرگانی اصفهان در وزارت صمت نیز فعال شده است و فعالان اقتصادی استان اگر در حوزه ثبت سفارش و واردات با مشکل مواجه هستند و یا درخواستی از هرکدام از معاونت‌های وزارت صمت دارند، می‌توانند از ظرفیت‌های میز اتاق بازرگانی اصفهان در وزارت صمت بهره ببرند.

اتاق اصفهان

نظر شما