شناسهٔ خبر: 56097003 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون وزیر کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

طراحی دو ستاد عملیاتی برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌نشین/ ۱۰ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی کشور درباره رفع مشکلات مناطق حاشیه‌نشین توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

«محمد عباسی» معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چه تعداد در حال حاضر در مناطق حاشیه‌ای ساکن هستند و چه اقداماتی برای رفع مشکلات و معضلات این مناطق در دستور کار قرار گرفته است، گفت: سازمان بازآفرینی شهری که زیرمجموعه وزارت مسکن، راه و شهرسازی است، متولی محاسبه و ارزیابی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاد است. طبق آنچه که این سازمان بارها اعلام کرده است بخش بسیار زیادی از بعضی از نقاط شهری و روستایی در سال‌هایی به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی و یا مناطق حاد تلقی شده‌اند و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از جامعه ما در مجموعه این مناطق تعریف می‌شوند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشته‌باشیم که همه این مناطق یکسان و بحرانی نیستند. این مناطق در حاشیه شهرهای بزرگ بیشتر دیده می‌شوند و وجود دارند به عنوان یک واقعیت و به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در گروه بررسی آسیب‌های اجتماعی محاسبه شده‌اند و مقام معظم رهبری هم در تاکیدات جدی‌شان به متولیان نظام در طول ۵ الی ۶ سال گذشته این بوده است که این مناطق حاد و غیررسمی را به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی مورد هدف قرار دهند.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اقدامات برنامه‌ریزی شده برای رفع مشکلات این مناطق تصریح کرد: در دولت سیزدهم این جریان در یک نگاه نظامند در دو بعد برنامه‌ریزی شده است، یعنی هم در نظام کالبدی و سازندگی‌ها و شهرسازی‌ها دیده شده است و ضروری است که از این بعد به آن توجه شود، چراکه بخشی از آسیب‌های دیگر اخلاقی درون این مناطق لانه کرده است و با توجه به اینکه این مناطق در حاشیه هستند ممکن است برخی از جرائم در آن‌جا تقویت شده و برخی از مجرمان به آن‌جا پناه بیاورند.

عباسی با بیان اینکه مسئله دیگر بعد فرهنگی در این مناطق است، گفت: در قرارگاه کالبدی و سازندگی در وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی برای این مناطق برنامه‌ریزی شده است و همچنین به عنوان یک پایگاه فرهنگی اجتماعی برنامه‌ریزی‌هایی برای این مناطق صورت گرفته است تا بتوان با آسیب‌های درون این مناطق مقابله جدی کند. اقداماتی که در این مناطق انجام می‌شود چند جانبه است و تک بعدی نیست.

وی تاکید کرد: موضوعاتی مانند مدرسه، بهداشت، مراکز فرهنگی، بسیاری از پایگاه‌های اجتماعی که مردم این مناطق از آن محروم بوده و نیازمند آن هستند در دستور کار قرار گرفته است. خوشبختانه مجلس شورای اسلامی امسال اعتبار قابل توجهی را برای توجه به این مسائل در بودجه سال ۱۴۰۱ در اعتبارات سازمان اجتماعی قرار داده است. این امر می‌تواند در بازسازی این مناطق کمک کننده باشد.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم و سازمان امور اجتماعی نیز این اراده وجود دارد و این کار را در قالب دو پایگاه یا دو ستاد عملیاتی طراحی کرده‌ایم و اراده‌ای شکل گرفته است که امسال بخشی از این بحرانی‌ترین مناطق را مورد هدف قرار دهیم. ما از طریق استفاده از ظرفیت‌های محلی، منطقه‌ای و جغرافیایی و ظرفیت‌های مردمی برنامه‌هایمان را پیش خواهیم برد. فکر می‌کنم با استفاده اراده دولت، استفاده از امکانات و ظرفیت‌های جغرافیایی و گروه‌های مردمی می‌توانیم مشکلات این مناطق را کاهش دهیم.

نظر شما