شناسهٔ خبر: 56070010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

قاب‌های شگفت‌انگیزی که از حیات وحش شکار شدند

هرچند که شاید مردم در هر زمینه‌ای اختلاف نظر و سلیقه فراوانی داشته باشند اما زمینه‌ای که اکثریت قریب به اتفاقِ ما بر سر آن هم‌عقیده هستیم، لذت بردن از طبیعت زیباست و با توجه به شرایط کنونی شاید راهی بهتر و کم‌هزینه‌تر از تماشای عکس‌های برتر در زمینه طبیعت و حیات وحش برای پاسخ دادن به این میل در دسترسمان نباشد.

صاحب‌خبر -

برترین‌ها - آرمان رمضانی: هرچند که شاید مردم در هر زمینه‌ای اختلاف نظر و سلیقه فراوانی داشته باشند اما زمینه‌ای که اکثریت قریب به اتفاقِ ما بر سر آن هم‌عقیده هستیم، لذت بردن از طبیعت زیباست و با توجه به شرایط کنونی شاید راهی بهتر و کم‌هزینه‌تر از تماشای عکس‌های برتر در زمینه طبیعت و حیات وحش برای پاسخ دادن به این میل در دسترسمان نباشد.

به همین بهانه در این مقاله قرار است همراه هم 10 عدد از عکس‌های فوق‌العاده با موضوع طبیعت و حیات وحش را مرور کنیم. این عکس‌ها عمدتا در یکی دو سال گذشته گرفته شده‌اند و بیشتر آن‌ها در رقابت‌های عکاسی مختلف در سراسر دنیا مورد توجه و تحسین قرار گرفته‌اند. امیدوارم شما هم به اندازه من از تماشای این عکس‌های فوق‌العاده لذت ببرید.

Raw Moment

عکاس: لارا جکسون

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

حتما با من هم‌نظر هستید که شاید بهتر از این نمی‌شد واقعیتِ یک شیر را به تصویر کشید. لارا جکسون این پرتره فوق‌العاده را در تابستانِ سال 2020 و در حینِ تلاشش برای ساختِ یک مستند در پارک ملی سِرِنگیتی در کشور تانزانیا ثبت کرده است.

بر اساسِ صحبت‌های عکاس، سوژه این عکس یک شیرِ بسیار جوان است و تنها لحظاتی قبل از ثبت عکس، موفق شده بسیار ماهرانه یک گاومیشِ بالغ و بسیار بزرگ را به تنهایی شکار کند. ظاهرا شیرِ جوان در حینِ تغذیه برای لحظه‌ای سرش را بالا می‌آورد و همان چند لحظه برای لارا جکسون کافی بوده است.

قرارِ شبانه

برنده کلی جایزه عکاسی شهریِ پیکفِیر

عکاس: اندرو اینتریسانو

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

اندرو اینتریسانو با این عکسِ هنرمندانه توانست تحسینِ بسیاری از همکارانش را برانگیزد. شاید هنرِ عکاس در سادگی عکس نهفته باشد. دو کایوت در زیرِ نورِ چراغ‌هایی در خیابانی در آنتاریوی کانادا و البته یک قاب‌بندی ماهرانه در کنارِ احساسی که در عکس جریان دارد.

بنابر گفته‌های اندرو، ظاهرا صدای دسته‌ای از کایوت‌ها در دوردست اینچنین توجهِ این دو کایوت را به خود جلب کرده و باعثِ ثبت این عکس شده است. با وجودِ هشدارهای زیاد، هنوز شهروندانِ زیادی در این مناطق به کایوت‌ها و دیگر حیواناتِ وحشی غذا می‌دهند و همین موضوع باعثِ نزدیکی خطرناکِ این حیوانات با محل زندگی انسان‌ها شده است.

تامل

برنده اصلی جوایزِ پرتره حیوانات در سال ۲۰۲۱

عکاس: ماجِد علی

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

یک پرتره فوق‌العاده دیگر که ارزشِ بارها و بارها نگاه کردن را دارد. ماجد علیِ کویتی هنرمندانه موفق شد با یک دوربین، شخصیت و احساسات درونی کیبانده یک گوریل کوهستانی 40 ساله را به تصویر بکشد و برنده شدنش در جوایز پرتره از حیوانات کسی را شگفت زده نکرد.

عکاس سفرش برای ثبت این عکس را این‌گونه شرح می‌دهد:"برای ملاقاتِ کیبانده حدودا 4 ساعت کوهنوردی کردیم که با توجه به بارهایمان شرایطی سختی بود. هرچه بالاتر می‌رفتیم هوا گرم‌تر و شرجی‌تر می‌شد و در نهایت از شانسِ خوبِ ما اندکی پیش از ملاقاتِ سوژه، بارانِ طراوت بخشی شروع به باریدن کرد. کیبانده در فضای باز بود و اگر در چهره‌اش دقیق شوید گویی داشت با تمام وجودش از آن باران لذت می‌برد."

Great White Split

برنده بخش UPY در جوایز عکاسی زیر آبِ بریتانیا

عکاس: متی اسمیت

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

متی اسمیت موفق شد با این عکسِ قابل توجه از این کوسه سفید بزرگ، تحسین‌های فراوانی را دریافت کند. او این عکس را در جزیره نپتونِ شمالی در نزدیکی‌های مرزِ استرالیا با یک دوربینِ نیکون و در نور طبیعی گرفته است.

عکاس درباره عکسِ تحسین شده‌اش می‌گوید:"مدت‌ها بود که می‌خواستم یک عکسِ کاریزماتیک از کوسه سفید بزرگ بیندازم و هربار با وجود استفاده از تکنیک‌های جدید، به سختی شکست می‌خوردم. این بار با یک ستونِ کربنی و استفاده از کنترل از راه دور برای ثبتِ عکس، دوربین را در سطحِ آب قرار دادم. خوشبختانه حتی نیازی به طعمه نبود و دوربینِ من حسابی نظرِ کوسه را به خود جلب کرد، تا جایی که حتی برای نجات دوربین از دستِ کوسه باید حسابی تلاش می‌کردیم."

رقص با هیولاهای شب

برنده جوایزِ عکاسی زیرِ آبِ ۲۰۲۲

عکاس: رافائل فرناندز کابالِرو

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

این عکسِ مجذوب کننده رافائل فرناندز از تغذیه پنج کوسه نهنگی در کنار هم در آب‌های کشور مالدیو برای او جوایز فراوانی را به ارمغان آورد. عکاس به زیبایی هرچه تمام‌تر تصویرِ5 کوسه نهنگی(بزرگترین ماهیِ کره زمین) در حال صرفِ یک وعده غذایی شبانه را ثبت کرده است و خلاقیت او باعث شده من و شما حتی خوراکی مورد علاقه این کوسه‌ها یعنی پلانکتن‌های شب‌زی را هم در زیرِ نورِ قایق ببینیم.

عکاس درباره این عکس با فضای سحرانگیزش می‌گوید:"راستش وقتی اولین کوسه نهنگی به قایقِ ما نزدیک شد، ما در نهایتِ خوشحالی بودیم ولی انگار قرار بود آن شب اتفاق خاصی بیفتد. وقتی تعدادِ بیشتر و بیشتری از این کوسه‌ها به سطح آب آمدند دیگر حتی گادور مانتانر(محقق زندگی کوسه‌ها) هم نمی‌توانست چیزی را که می‌بیند را باور کند. راستش هر روز در اقیانوس‌ها فراوان از این اتفاقات جادویی می‌افتد و متاسفانه با روالِ کنونیِ زندگی ما، به زودی دیگر خبری از این حیوانات زیبا نخواهد بود."

پس از طوفان

برنده جایزه عکاسی آماتور در ۲۰۲۱

عکاس: جِین باند

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

شاید بد نباشد صحبت‌های داورجایزه عکاسی آماتور درباره این عکس را بخوانیم:"ما با یک عکس طرفیم که بسیار ماهرانه انداخته شده است. نور گرم و ملایم به خوبی فکِ جوان را برجسته کرده و گویی سوژه می‌خواهد از عکس به بیرون بپرد. مهارت عکاس باعث شده حس کنی می‌توانی تارهای سبیلِ فک را لمس کنی."

این عکس به خوبی شرایط سخت و طبیعت خشنی که این فک‌ها مجبورند از سنِ خیلی کم با آن دست و پنجه نرم کنند را به تصویر کشیده است. ما این فک جوان را اندکی پس از آرام شدنِ طوفانِ شن می‌بینیم و نمی‌دانم با داور این جایزه عکاسی موافق هستید یا نه اما اگر خوب به عکس نگاه کنید شاید بتوانید صدای وزش باد را بشنوید.

آغوش

برنده رقابت عکاسی از طبیعت در ۲۰۲۰

عکاس: سِرگِی گورشکف

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

سرگی گورشکف با این عکس دیدنی از ببرِ سیبریایی توانست برده کلی رقابت عکاسی از طبیعت در سال 2020 شود. جالب است بدانید ببر سیبریایی حیوانِ توتمِ اهالی سیبری محسوب می‌شود و عکاس موفق شده با یک Camera Trap (دوربین‌هایی که در طبیعت کار گذاشته می‌شود و به خاطر حساسیت به حرکت، از حیوانات عکس می‌اندازد) این عکس فوق‌العاده را ثبت کند.

عکاس زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین مکان‌ها برای قرار دادن دوربین صرف کرده است. سرگی گورشکف ماه‌ها زمان را صرفِ گردش در طبیعت و یافتنِ درختان و ریشه‌هایی کرده است که به زعمِ او، نشانه‌هایی از ببر سیبریایی در خود داشته‌اند، نشانه‌هایی چون خراش روی بدنه درخت، موهای ببر، ادرار و حتی بوی خاص ببر.

شاخ‌های درهم‌ تنیده

پنجمین عکس برتر در جایزه عکاسی نوجوانان در ۲۰۲۱

عکاس: ژاکوب ریمز

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

این عکسِ سیاه و سفید فوق‌العاده از چهره و چشم‌های خسته دو کرگدن هرچند برای ژاکوب ریمز مقامی بهتر از پنجمی در یک رقابت عکاسی مخصوص نوجوانان حاصل نکرد اما این مقام چیزی از زیبایی این عکس و احساس قدرتمند حاضر در آن کم نمی‌کند. این عکس در آفریقای جنوبی گرفته شده است و شاید دانستن اینکه کرگدن آفریقایی به خاطر تقاضای زیاد برای شاخش در مرز انقراض قرار دارد، غمِ موجود در چشم‌های دو حیوان را توجیه کند.

دو کرگدن گویی یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند و انتخابِ هوشمندانه عکاس برای ثبتِ عکس به صورت سیاه و سفید، بر خلاف تصور موجود حرف‌های این تصویر را دوچندان کرده است.

کنترلِ خشم

برنده رقابت آزادِ عکاسی سونی در ۲۰۲۲

عکاس: اسکات ویلسون

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

یک نمونه فوق‌العاده دیگر در استفاده از فرمتِ سیاه و سفید برای تاکید بر احساساتِ حاضر در عکس. اسکات ویلسون از این اسبِ نرِ وحشی در شمال غربی کلرادو عکاسی کرده است و نمونه قابل احترامی از ثبت رفتار و احساس حیوانات وحشی به مخاطب داده است.

بر اساس صحبت‌های عکاس، این موستانگِ نر پیش از گرفته شدن عکس حسابی در حالِ ابرازِ خشمش بوده است و همان‌گونه که مشاهده می‌کنید در هنگامِ ثبت عکس با تعظیم کردن یا پایین دادنِ سرش، به گفته عکاس در حال کنترل خشمش بوده است. گرد و خاک بلند شده موجود در تصویر هم حاصل بر زمین کوفتنِ سم‌های این نریان است.

داستانِ روباه

فینالیستِ بخش عکاسان حرفه‌ای در رقابت عکاسی سونی در ۲۰۲۲

عکاس: میلان رادیسیکز

سحرانگیزترین قاب‌هایی که از حیات وحش شکار شده‌اند

یک روباهِ کنجکاو در بین دو درختِ پوشیده از خزه، به نظر شما یک عکس فوق‌العاده از حیات وحش به چه چیز دیگری احتیاج دارد؟ میلان رادیسیکز درباره این عکس می‌گوید:

"چند دقیقه پیش از ثبت عکس این روباه مشغول برانداز من، خودرو و دوربینم از پشت درختانِ خزه پوشِ زیرفون(Linden) بود. مشخص بود روباه در این فکر است که آیا شرایط برای او امن است یا نه و می‌دانستم در لحظات اول هر حرکت یا صدای ناگهانی روباه را فراری خواهد داد. به همین دلیل آن‌قدر بی‌حرکت ماندم که تقریبا بدنم خشک شده بود و پس از اعتماد روباه این عکس را انداختم."

نظر شما