شناسهٔ خبر: 56037516 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

کارگاه کارتون «خشونه‌ت» برگزار شد/ تاکید بر نقش زبان هنر در فرهنگ‌سازی

صاحب‌خبر -

مهدی عطائی در کارگاه استانی کارتون «خشونه‌ت» به بررسی مفاهیم خشم، کنترل خشم، خشونت و پرخاشگری و به منظور آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با این مفاهیم و ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی آن پرداخت.


به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نخستین کارگاه استانی کارتون حوزه هنری خراسان شمالی به همت خانه کاریکاتور و با عنوان بلندگو دستی و با محوریت پیشگیری از خشونت و نزاع و ترویج مهربانی و موضوع «خشونه‌ت» با حضور هنرمندان حرفه‌ای، آماتور و علاقه‌مندان به کاریکاتور استان، با رویکرد بررسی مفاهیم خشم، کنترل خشم، خشونت و پرخاشگری و به منظور آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با این مفاهیم و ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی آن و برای بهره‌گیری از زبان هنر برای ترسیم این مفاهیم به منظور پیشگیری از خشونت در جامعه، با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سالن سوره حوزه هنری در حالی برگزار شد که «مهدی عطائی»، مدرس دانشگاه  و مشاور و مدرس دوره های امید قوه قضائیه به تبیین ویژگی خشم و عصبانیت، خشونت و پرخاشگری پرداخت و خشم و عصبانیت را به عنوان هیجان و خشونت و پرخاشگری را در زمره رفتارهای فردی، برشمرد.

وی هیجان را پاسخ‌هایی که به محرک بیرونی داده می شود، دانست و انجام رفتارهای هم‌چون خشونت و پرخاشگری را بی‌هدف و تصادفی ندانست و نشات گرفته از تئوری انتخاب بیان کرد.

عطائی در بخش دیگری از سخنانش به بررسی عوامل خشونت در جوامع  مختلف پرداخت و عامل آن را در جوامع سنتی فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها عنوان کرد و به دلایل خشونت در روانشانسی و اهمیت پرداختن به این مقوله در دنیا با عنوان نظریه زیستی و آسیب‌های روانی اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه هم چنین از ضرورت مهارت کنترل خشم سخن گفت و خودآگاهی هیجانی و خنثی کردن خشم، پیش بینی کردن و تخلیه احساسات را از راه‌های کنترل خشم بیان و تصریح کرد: برای این که به خشونت نه بگوییم، باید کار فرهنگی صورت بگیرد.

وی مهم ترین کاربرد مقابله با خشونت را آموزش و آگاهی به افراد جامعه عنوان کرد و نقش هنرمندان را در این زمینه بسیار موثر و کارگشا خواند.

مدرس دوره های امید قوه قضائیه با اشاره به نقش زبان هنر و هنرمندان در فرهنگ‌سازی از هنرمندان حاضر در این کارگاه خواست تا مصداق‌های خشم هم‌چون کنایه، مقایسه کردن افراد، نگاه اخم آلود و… را  با زبان هنر به تصویر کشیده، زیرا لازمه جلوگیری از خشونت معرفی آن به جامعه و سخن گفتن درباره آن است.

«عطائی» با اظهار تاسف از این که تابلوهای فرهنگی و فرهنگ‌ساز نه تنها در سطح شهر بجنورد بلکه در کشور نداریم و در این زمینه بسیار کم کار شده است، افزود: هنرمندان با ارائه کار هنری پیامی به جامعه منتقل می‌کنند که بسیار تاثیرگذار است.

«عباس ناصری»  فعال عرصه کاریکاتور و گرداننده این کارگاه، نیز با اشاره به صحبت‌های صورت گرفته در این کارگاه از سوی مدرس مربوطه، از حاضران خواست تا نکات کلیدی را به سوژه تبدیل کنند و از ایده‌ها به اثر هنری برسند.

وی با بیان این که باید با تکیه بر تکنیک‌های ایده‌یابی و با بهره‌گیری از دانش به دست آمده به خلق اثر بپردازند، تصریح کرد: ایده آن چیزی است که در لحظه به ذهن خطور می‌کند و تکنیک خاصی ندارد و افراد می‌توانند از دنیای پیرامون خود به عنوان تکنیک استفاده کنند.

لازم به ذکر است، در این کارگاه شرکت‌کنندگان ایده‌های اولیه خود را مطرح و پس از بحث و بررسی و تبدیل آن به سوژه اصلی به خلق اثر هنری پرداختند.

این گزارش حاکی است، آثار تولید شده در این کارگاه پس از بررسی نهایی در قالب بیلبورد در سطح شهر و در فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی به نمایش گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما