شناسهٔ خبر: 56028967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاکید مقامات ترکمنستان و سازمان کشورهای ترک‌زبان بر توسعه روابط

در دیدار رئیس جمهور ترکمنستان و دبیرکل سازمان کشورهای ترک‌زبان، همکاری بیشتر طرفین مورو بحث و بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس؛ « سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با «بغداد امریف» دبیر کل سازمان کشورهای ترک دیدار و گفت‌وگو کرد.

امریف با ابراز قدردانی صمیمانه از رئیس جمهور ترکمنستان علاقه وافر این سازمان را در توسعه بیشتر همکاری های مثمر ثمر با ترکمنستان را خاطر نشان کرد و بر همکاری هر چه بیشتر این کشور با سازمان ترک زبان در عرصه های داخلی و خارجی  تاکید نمود.

سردار بردی محمداف نیز ضمن تشکر خاطرنشان کرد: بردار کلیدی سیاست خارجی ترکمنستان بر اساس اصول صلح طلبی و بی طرفی دائمی و توسعه روابط دوستانه و مشارکت سازنده است که در قالب های دوجانبه و چه چندجانبه، از طریق سازمان های معتبر بین المللی و منطقه ای می باشد و تا کنون دو بار در قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل ذکر شده است،

در این راستا، توجه زیادی به همکاری با سازمان کشورهای ترک که ترکمنستان در نوامبر 2021 به عنوان ناظر به آن ملحق شد، معطوف می شود و تمایل ترکمنستان را برای ایجاد روابط سودمند متقابل تایید می کند.

 در ادامه این نشست، با توجه به پتانسیل قوی سازمان در زمینه های مختلف، در مورد چشم انداز همکاری ها تبادل نظر شد. در این زمینه خاطرنشان شد که با توجه به واقعیت‌های مدرن، هماهنگی و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های راهبردی مانند انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطات و زیرساخت‌ها تاکید می شود.

ضمن اینکه با باز شدن  صندوق سرمایه گذاری ترک در ساختار سازمان،  فرصت های خوبی برای تعامل در کنار حوزه تجاری و اقتصادی، منطقه بشردوستانه ایجاد می شود.

در این دیدار به ریشه های مشترک تاریخی، سنت های فرهنگی و معنوی که به هزاران سال پیش برمی گردد اشاره شد و از آن به عنوان جزئی جدایی ناپذیر در جهت اتحاد مردمان ترک زبان یاد شد.

هم چنین خاطرنشان شد که گسترش دامنه برنامه‌ها و پروژه‌ها در حوزه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی و به‌طور کلی، ارتباطات مثمر ثمر در این راستا، به بالا رفتن سطح همکاریهای سودمند بین‌دولتی و پر کردن آن با محتوای ملموس جدید کمک می‌کند.

در این دیدار، بغداد امریف بر همکاری «قربانقلی بردی محمداف» رئیس خلق مصلحتی و ابتکارات سازنده وی در سطح مجلس و ارائه پیشنهادات سازنده تاکید نمود.

در این زمینه خاطرنشان شد که این پیشنهادات که گواه توجه زیاد رئیس مجلس خلق مصلحتی به موضوعات روز جهانی است، در اجلاس آتی سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین تاکید شد که اتخاذ تصمیم در اجلاس فوق الذکر مبنی بر ورود ترکمنستان به عنوان ناظر به این سازمان یک رویداد تاریخی بود. در ادامه گفتگو به موضوع آمادگی برای اجلاس بعدی سازمان کشورهای ترک که قرار است در نوامبر سال جاری برگزار شود، پرداخته شد.

 در پایان این دیدار، رئیس جمهور و میهمانش ابراز اطمینان کردند که همکاری های سازنده بین ترکمنستان و سازمان کشورهای ترک به طور پویا برای منافع عمومی ادامه خواهد یافت و به تقویت گفت و  روابط سنتی دوستانه برادرانه بین کشورها و مردم و کمک خواهد کرد.

هم چنین  «رشید مرداف» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز با بغداد امریف دبیرکل سازمان کشورهای ترک دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص توسعه بیشتر همکاری ها در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه مسائل امنیتی گفتگو کردند. توجه ویژه ای به تعامل در چارچوب سازمان در زمینه حمل و نقل و انرژی شد.

انتهای پیام/ح

نظر شما