شناسهٔ خبر: 55750552 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط انتشارات ققنوس؛

کتاب چشم‌اندازهای «جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰» منتشر شد

صادق وفایی

کتاب «جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰» با ویرایش الکساندر کرودن با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰» با ویرایش الکساندر کرودن به‌تازگی با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب چهارمین عنوان از مجموعه «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر» است که این‌ناشر ترجمه‌اش را منتشر می‌کند و نسخه اصلی‌اش سال ۲۰۱۲ توسط انتشارات بهشت سبز (Greenhaven press) منتشر شده است.

مجموعه‌کتاب‌های «چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان» رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارائه تحلیل و از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. کتاب‌های این‌مجموعه به گفته دست‌اندرکاران تولیدشان، به دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان، گزیده‌ای از رویدادهای مهم تاریخ را ارائه می‌کنند که پیش‌تر منتشر شده‌اند اما این‌بار پوششی بین‌المللی از آن به دست می‌دهند. این‌کتاب برای طیف وسیعی از مخاطبان طراحی شده‌اند؛ کسانی که می‌خواهند نه‌تنها درباره تاریخ بلکه درباره رویدادهای جاری، سیاست، حکومت، روابط بین‌المللی و جامعه‌شناسی بیشتر بدانند.

«چرنوبیل»، «انقلاب بلشویکی» و «تصفیه‌های گسترده استالینی» دیگر کتاب‌هایی هستند که از این‌مجموعه منتشر شده‌اند.

موضوع کتاب «جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰»، همان‌طور که از نامش مشخص است، شکل‌گیری و چرایی تاسیس جنبش‌های اعتراضی دانشجویان جهان در دهه ۱۹۶۰ است. پیش از دهه ۱۹۶۰ به جوانان توجه چندانی نمی‌شد و حکومت‌ها در دست افراد سالخورده بودند. اما در دهه مورد اشاره، شرایط ناگهان تغییر کرد و چاشنی انفجاری که در جهان رخ داد، دانشجویان بودند. آن‌ها که به تنگ آمده بودند، نظم جهانی را به هم زدند و رهبری جنبش‌های معترض را به عهده گرفتند. در تمام سال‌های این دهه دانشجویان برای حمایت از حقوق بشر، صلح، آزادی و اصلاحات آموزشی و همچنین علیه کاستی‌هایی که حاصل اقدامات بزرگترهایشان بود مبارزه کردند.

کتاب پیش‌رو، به اعتراضات و تحولاتی که از پی این جنبش شکل گرفت می‌پردازد. مقالاتی که در این‌اثر گردآوری شده‌اند، شرح فردگرایی خارق‌العاده کنشگران جوانی را شامل می‌شوند که خود را به ایجاد نوع جدیدی از دموکراسی آمریکایی متعهد می‌دانستند. دانشجویان، با به خطر انداختن بورس تحصیلی، مدرک دانشگاهی، شغل و حتی زندگی خود، یک خط مقدم برای مبارزه تشکیل دادند تا حقوق مدنی کسب کنند و با خونسردی، منطق و شجاعت بدون خشونت،‌ خواسته‌های خود را پیگیری کنند.

کتاب پیش‌رو ۳ بخش اصلی دارد که هرکدام از این‌بخش‌ها چند دیدگاه یا مقاله را شامل می‌شوند. بخش اول، «زمینه تاریخی جنبش‌های دانشجویی دهه ۱۹۶۰» است که ۵ دیدگاه را شامل می‌شود. این‌دیدگاه‌ها به این‌ترتیب‌اند:

«بررسی جنبش دانشجویی در دهه ۱۹۶۰»، «دانشجویان طرفدار جامعه دموکراتیک از اهداف و آرمان‌هایشان می‌گویند»، «رئیس‌جمهور در مورد لزوم شرکت جوانان آمریکایی در جنگ ویتنام می‌گوید»، «مقاومت دانشجویی در دهه ۱۹۶۰» و «آغاز دیرهنگام اما گسترده اعتراضات دانش‌آموزی».

«مباحث پیرامونی جنبش‌های دانشجویی دهه ۱۹۶۰» هم عنوان دومین بخش کتاب است که ۸ دیدگاه را در خود جا داده است: «کمونیست‌ها جوانان را فریب داده‌اند و از درون ایالات متحده را تهدید می‌کنند»، «دانشجویان سیاهپوست دانشگاه‌های جنوب کشور با برگزاری اعتراضات بدون خشونت خطرهای بزرگی را به جان خریدند»، «تبدیل قدرت سیاه به جنبش»، «دانشجویان نمی‌دانند به چه اعتراض می‌کنند»، «جنبش آزادی‌بخش زنان به دست خودشان شکل می‌گیرد»، «پادفرهنگ، ۱۹۶۴- ۱۹۶۵»، «روگردانی جوانان از سیاست‌های رادیکال و رو آوردن به مذاهب عرفانی» و «درباره جنبش‌های اعتراضی دهه ۱۹۶۰ مبالغه شده است».

چهار دیدگاه از دیدگاه‌های کتاب «جنبش‌های دانشجویی دهه ۱۹۶۰» هم در بخش سوم با عنوان «روایت‌های فردی» درج شده‌اند. عناوین این‌دیدگاه‌ها هم به این‌ترتیب‌ هستند:

«سخنان خشم‌آلود ماریو ساویو، سخنگوی دانشجویان کالیفرنیایی که برای محاکمه احضار شده بود»، «تجربیات یک دختر از فمینیسم در دهه ۱۹۶۰»، «بازبینی دوران گذشته از زبان یکی از رهبران گروه دانشجویان طرفدار جامعه دموکراتیک» و «نسل شورش».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

جنبشی که در اولین سال دهه ۱۹۶۰، در واکنش به نژادپرستی در جنوب آغاز شده بود اکنون با پس‌ضربه‌ای از جانب والدین دانشجویان و طبقه کارگر که در حومه شهرهای هوادار دموکرات‌ها ساکن بودند مواجه شد و این برخورد در سرتاسر کشور گسترش یافت. هرچند بسیاری از طرفداران پادفرهنگ به این پس‌ضربه و بیزاری اهمیتی نمی‌دادند، و حتی بعضی از آن‌ها از این‌که فردی نشئه بتوانند مایه هراس جامعه «درستکار» شود خشنود بودند. به این‌ترتیب رمان تحسین‌برانگیز پرواز بر فراز آشیانه فاخته نوشته کن کیسی در سال ۱۹۶۲، ناطور دشت نوشته جی.دی.سالینجر، بزرگ‌شدن در بیهودگی نوشته پل گودمن و نقد رادیکال روانپزشکی به قلم رونالد دیوید لینگ، سبب شد تا اختلالات روانی به‌نوعی وضعیت انقلابی تعبیر شوند و تنها پاسخ منطقی ممکن است برای واکنش نژادی سوار اتوبوس مخصوص سفیدپوستان شده بود، کن کیسی و نیل کسادی و دوستانشان اتوبوسی را با رنگ‌های غیرمتعارف رنگ‌آمیزی کردند و آن را «فورثور» نامیدند و با آن به سراسر آمریکا سفر کردند، سفری که آن را «رویداد مهم» می‌خواندند. سپس نوبت به آزمایش کردن مواد روانگردان در بوستان‌های عمومی رسید، برنامه‌هایی که در آن افراد با مصرف اسید دچار توهم می‌شدند و هوشیاری متداول در جامعه را به سخره می‌گرفتند.

این‌کتاب با ۱۵۲ صفحه،‌ شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما