شناسهٔ خبر: 55698765 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«بین خطوط» سراغ نویسندگان خارجی می‌رود/ هفت قسمت ضبط شد

عطیه موذن

سید مجید تفرشی سردبیر و مجری «بین خطوط» که از جدیدترین تولیدات مرکز مستند و تلویزیونی سوره است، درباره این برنامه تلویزیونی توضیحاتی را ارایه داد.

صاحب‌خبر -

سیدمجید تفرشی سردبیر و مجری برنامه تلویزیونی «بین خطوط» که از جدیدترین تولیدات مرکز مستند و تلویزیونی سوره به تهیه‌کنندگی مصطفی پورمحمدی است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزییات این پروژه بیان کرد: «بین خطوط» در ۱۳ قسمت ساخته می‌شود که تاکنون ۷ قسمت از آن ضبط شده است و تولید همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این برنامه به سراغ گفتگو با نویسندگان مطرح دنیا و معرفی آثار جدیدشان رفته است، اظهار کرد: در حقیقت این برنامه علاوه بر آنکه باعث ارتباط بین فرهیختگان بین‌المللی ایران و جهان می‌شود، می‌تواند پُلی میان انتقال دانش و تجربه نویسندگان جدید و کمتر شناخته شده به ایران باشد.

سردبیر «بین خطوط» با اشاره به اینکه این برنامه تلویزیونی خارج از ایران تولید می‌شود، مطرح کرد: اعزام تیم تهیه‌کننده از ایران به خارج از کشور برای تولید این اثر مشکل و در شرایط فعلی به دلایل بسیار از جمله کرونا، ویزا، هزینه و مسایل اقامتی ناممکن بود. به همین دلیل با انتخاب تیم تولید ایرانی در محل، نویسندگانی را انتخاب کردیم که بتوانیم مستقیم با آن‌ها گفتگو کنیم که البته حضور فیزیکی در کنار نویسندگان و در تعامل چهره به چهره با آن‌ها و پرهیز از گفتگوی مجازی، قطعاً باعث جذابیت کار شده است.

نویسندگان خارجی که آثارشان درباره خاورمیانه، ایران و اسلام است

تفرشی در پاسخ به این پرسش که موضوع کتاب‌هایی که برای گفتگو با نویسندگانش در این برنامه انتخاب کرده است، چیست، بیان کرد: آثاری که ارتباط مستقیمی با مسایل خاورمیانه، جهان اسلام و ایران دارند و همچنین کتاب‌هایی که به نوعی مطالعات راهبردی در مسایل مختلف جهانی است که برای مخاطب ایرانی و در حقیقت فارسی‌زبان مفید است، در قالب معرفی آثار و گفتگو با نویسنده در این برنامه تلویزیونی بدان می‌پردازیم. لازم است بگویم برایمان مهم بود ضمن پرداختن به کتاب‌های تازه منتشر شده به سراغ آثار نویسندگان بزرگی برویم که ضمن مغایرت نداشتن با مسایل راهبردی و ملی ایران به فهم و درک مخاطب خاص و عام ایرانی کمک کند.

وی افزود: در پالایش اولیه از میان بیش از هزار عنوان کتاب به صد و هشت اثر رسیدیم و در نهایت سیزده کتاب را بر اساس اولویت‌های موضوعی و نویسندگان که از سال ۲۰۲۰ به بعد منتشر شدند، انتخاب کردیم. از جمله چالش‌هایی که در این بخش داشتیم این بود که برای گفتگو با برخی از نویسندگان مجبور بودیم مسافت خیلی دوری را طی کنیم که از توان پروژه خارج بود به همین دلیل از لیست بیرون آوردیم. همچنین با برخی دیگر از سوژه‌ها نیز در میانه کار به دلایل محتوایی و فنی به تفاهم نرسیدیم.

به گفته مجری «بین خطوط»، در این برنامه تلویزیونی درباره موضوعاتی از جمله امنیت انسانی و نقش شرکت‌های بزرگ در تامین و تخریب آن در جهان، روابط بین‌الملل ایران به ویژه در مرزهای شمالی، سازمان امنیتی و فعالیت‌هایشان در خاورمیانه و جهان اسلام (سازمان امنیتی غربی)، شیعیان به عنوان اقلیت در غرب و زنان شیعه در دنیای امروز گفتگو شده است.

اساتید دانشگاه در یک برنامه تلویزیونی

تفرشی ضمن نام بردن از نویسندگانی که تاکنون با آن‌ها صحبت کرده است، گفت: مری مارتین استاد امنیت انسانی از دانشگاه ال اس ای لندن، مرضیه کوهی اصفهانی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دارام، اولیور شاربروت و یافا شینیک استادان سابق دانشگاه بیرمنگام که هم‌اکنون در دانشگاه لوند سوئد تدریس می‌کنند و نایجل وست نویسنده و متخصص سرشناس مسایل امنیتی، دفاعی و نظامی از جمله افرادی هستند که تاکنون در این برنامه تلویزیونی با آن‌ها گفتگو کردیم.

وی ادامه داد: همچنین یکی از گفتگوهای جالب این برنامه با مارک دویج اتفاق افتاده که استاد دانشگاه برایتون و مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) است. تاثیر سیاست و اجتماع بر فرهنگ هواداری فوتبال و برعکس موضوع صحبت ما بود که به صورت عمیق و زیرپوستی به لایه‌های زیرین فرهنگ هواداری در فوتبال حرفه‌ای توجه کردیم.

مجری «بین خطوط» در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه بودجه این کار در مقایسه با بودجه کارهای ایرانی کم نیست اما در مقایسه با بودجه کارهای بین‌المللی بسیار ناچیز است و برای انتخاب افراد و هزینه‌های تولید محدودیت ایجاد می‌کند و دست ما را می‌بندد اما در تعامل با مرکز مستند و تلویزیونی سوره که این برنامه محصول این مرکز است، امیدواریم بتوانیم بر مشکلات فائق آییم و کاری باکیفیت و قابل قبول ارایه دهیم.

نظر شما