شناسهٔ خبر: 55698641 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پل باستانی دزفول با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی مرمت می‌شود

پل باستانی مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و مربوط به دوره ساسانی است که ۲ منطقه شرق و غرب این شهر را به هم وصل می‌کند.

صاحب‌خبر -

عباس چراغ چشم می‌گوید: باتوجه به اهمیت حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی طرح‌های جامع مطالعاتی این اثر توسط مشاورین ذیصلاح اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان تهیه و به تصویب شورای فنی به تصویب رسیده است.

او این پل را نماد دزفول و یکی از راه‌های ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین دانست که به دستور شاپور اول ساسانی ساخته شده است.

به گفته آقای چراغ چشم بر پایه این مطالعات در سال‌های گذشته اقدامات مهمی به منظور حفظ و مرمت پل انجام شده که از آن جمله می‌توان به پرکردن حفره‌های ناشی از آب شستگی در کنار پایه‌های پل و مرمت برخی طاق‌ها و پایه‌ها اشاره کرد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول همچنین با تکذیب تخریب پایه‌های پل باستانی این شهرستان درخصوص روند مرمت این پل گفت: برچیدن پیاده روی فلزی الحاق شده به جداره شمالی پل و اجرای جان‌پناه یکی از عمده فعالیت‌های صورت گرفته در فصول پیشین مرمت پل ساسانی دزفول است که در جهت حذف مداخلات و کاهش آسیب‌های ناشی از آن انجام شد.

طبق برنامه ریزی انجام شده این مرحله از مرمت پل تاریخی با رویکرد رفع خطر، اقدامات حفاظتی و مرمت اضطراری اجرا و در چند جبهه کاری به مرمت طاق ها، پایه‌ها و بند میانی پرداخته خواهد شد.

با توجه به اهمیت رعایت اصول و ضوابط مرمتی در حین اجرای عملیات با پیمانکار دارای تجربه و مهارت در انجام امور مرمتی پیمان منعقد شده و تمام عوامل اجرایی از جمله سرپرست پروژه از تخصص و تجربه لازم در این زمینه برخوردار هستند.

این مقام مسئول یادآور شد که تمام مراحل با نظارت تیم نظارتی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و اداره شهرستان انجام می‌شوند و این عملیات تخریب پایه پل نیست بلکه یک قطعه بتنی بزرگ است که به بالای این موج شکن الحاق شده در ضمن دریل مورد استفاده در عملیات مرمت، پیکور ۷ کیلویی است.

به تازگی ویدیویی از این پل منتشر شده که نشان می‌دهد پایه‌های پل در حال تخریب هستند، ولی میراث فرهنگی در این خصوص گفته که فیلمبردار کلیپ را از زاویه‌ای گرفته که مشخص نیست چه کاری در حال انجام است ضمن آنکه عملیات مرمت با نظارت کارشناس فنی و ناظر طرح از ساعت ۷ صبح پنجشنبه که ساعت تعطیلی ادارات بوده انجام شده.

نظر شما