شناسهٔ خبر: 55698238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش‌ها از شروط ایران برای احیای برجام؛ از ساخت تسلیحات هسته‌ای تا ادعای ناامیدی اروپا و آمریکا از بازگشت به توافق

صاحب‌خبر -

شفقنا- پس از پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، اظهارنظرها و گمانه زنی های متفاوتی درباره آنچه ایران به عنوان شروط مطرح کرده، منتشر می شود. اگرچه هنوز هیچ متن دقیقی از محتوای پاسخ ایران به «متن نهایی توافق برجام» منتشر نشده، اما طرفین ایران می گویند: «درخواست‌های ایران برای تضمین از سوی آمریکا بار دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 را متوقف کرده و باعث شده واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی از امکان‌پذیر بودن احیای توافق اطمینان نداشته باشند.»

ایران می گوید: «پس از دریافت نظرات آمریکا، در صورت حصول اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران از توافق و رعایت شدن خطوط قرمزمان، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد و تا در مورد همه چیز توافق نشود نمی توانیم با قطعیت از رسیدن به توافق خوب و پایدار سخن بگوییم.»

عضو ارشد سنا: ایران خواسته‌ در صورت خروج از توافق، کار ساخت تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشند 

کاخ سفید: ما به هیچ وجه چنین شرایطی را نمی‌پذیریم

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در رشته توئیتی از سیاست دولت جو بایدن درباره احیای برجام انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب، او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ایران برای تضمین برجام از دولت بایدن خواسته تا به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان دهد، از شرکت‌های غربی فعال در ایران محافظت کند و به ایران اجازه دهد تا در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق، کار ساخت تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشد.»

این سناتور جمهوریخواه افزود: «این خواسته‌های ایران، باج‌خواهی است و به‌ عنوان یک شکست بزرگ، پس از خروج فاجعه‌بار از افغانستان، برای سیاست خارجی بایدن در تاریخ ثبت خواهد شد.»

او در ادامه نوشت: «این معامله، امنیت شرکای ما و آمریکایی‌ها در منطقه را تهدید خواهد‌ کرد. ایران همچنان به طراحی ترور مقامات سابق آمریکایی، کمک به روسیه با پهپادهای مسلح برای حمله به اوکراین، و حمله به سربازان و دیپلمات‌های ما ادامه می‌دهد.»

جیم ریش در پایان مدعی شد: «لغو تحریم های ایران تنها اقدامات تروریستی ایران را افزایش خواهد داد.»

در پاسخ به این رشته توییت، شورای امنیت ملی کاخ سفید در حساب توییتری این نهاد نوشته است: «هیچ یک از این ادعاها صحت ندارند. ما به هیچ وجه چنین شرایطی را نمی‌پذیریم. ما همچنین نباید توافقی را که موثر بود ترک می‌کردیم تا حالا شاهد تسریع فزاینده برنامه هسته‌ای ایران باشیم.»

واکنش آمریکا به پاسخ ایران در باره برجام

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران, 1920, 19.08.2022

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز 18 اوت (پنجشنبه) اعلام کرد که دولت آمریکا به بررسی واکنش ایران به پیشنهادات بروکسل برای احیای برجام در مورد برنامه هسته ای تهران ادامه می دهد و نظرات خود را در این زمینه با اتحادیه اروپا در میان می گذارد.

این دیپلمات گفت: ما به بررسی نظرات ایران در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه می دهیم. ما همچنان به طور مستقیم و خصوصی با اتحادیه اروپا در میان می گذاریم.

وال‌استریت‌ژورنال: درخواست‌های تهران، اروپا و آمریکا را در مورد امکان احیای برجام به تردید انداخته است

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد: درخواست‌های تهران از جمله دادن تضمین از سوی دولت آمریکا، باعث شده تا اروپا و آمریکا در مورد امکان احیای توافق هسته‌ای(برجام) با تردید و عدم اطمینان مواجه شوند.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود افزود: تهران به دنبال تضمین‌هایی در صورت خروج مجدد آمریکا از یک پیمان است، اما دیپلمات‌های غربی هشدار می‌دهند که اگر ایران انعطاف‌پذیری نشان ندهد، طرف‌ها ممکن است به توافق نرسند.

ژورنال نوشت: درخواست‌های ایران برای تضمین از سوی آمریکا بار دیگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 را متوقف کرده و باعث شده واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی از امکان‌پذیر بودن احیای توافق اطمینان نداشته باشند.

سی‌ان‌ان هم روز چهارشنبه گزارش داده بود که ایران به دنبال دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج هر دولتی در این کشور از برجام است. این درحالی است که برخی جمهوریخواهان علناً از پاره کردن برجام در فردای رسیدن یک جمهوریخواه به کاخ سفید صحبت می‌کنند.

گفتنی است: این گمانه‌زنی‌ها درحالی مطرح می‌شود که هنوز هیچ متن دقیقی از محتوای پاسخ ایران به «متن نهایی توافق برجام» که از سوی اتحادیه اروپا پیشنهاد شده، منتشر نشده است.

امیرعبداللهیان: در صورت رعایت خطوط قرمز ایران وارد مرحله جدیدی در وین می‌شویم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: پس از دریافت نظرات آمریکا، در صورت حصول اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران از توافق و رعایت شدن خطوط قرمزمان، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد.

وی تاکید کرد: تا در مورد همه چیز توافق نشود نمی توانیم با قطعیت از رسیدن به توافق خوب و پایدار سخن بگوییم.

وبگاه آمریکایی: اتحادیه اروپا همچنان منتظر پاسخ آمریکاست

این در حالی است که وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» پنجشنبه (۱۸ اوت) به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا منتظر پاسخ ایالات متحده به نظرات ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در خصوص برجام است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه در جلسه مطبوعاتی وزارت امور خارجه این کشور به خبرنگاران گفت: بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. طبق درخواست، ما همچنان بازخورد خود را به طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل می‌کنیم.

به گزارش فارس، به نوشته این رسانه آمریکایی، پرایس از تایید تماس میان «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران و «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان که وزارت امور خارجه این کشور در توییتی اعلام کرده بود روز پنجشنبه انجام شد، خودداری کرد. این تماس روز پنجشنبه چند ساعت پس از گفت‌وگوی وزیر خارجه عمان با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی منتشر شد.

وزارت خارجه آمریکا: با اسرائیل درباره بازگشت به برجام اختلاف داریم

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه شامگاه امروز (پنج شنبه) از وزارت امور خارجه آمریکا نقل کرد که این کشور و اسرائیل در رابطه با بازگشت به توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، دارای اختلافات تاکتیکی هستند.

شبکه خبری «الجزیره» قطر نیز در این باره گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده که از نظر فنی با اسرائیل بر سر توافق هسته ای اختلاف نظر دارند با این حال دو طرف برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی هم نظر هستند.

یادآوری می شود؛ توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه پنج (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.

طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.

در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.

نظر شما