شناسهٔ خبر: 55698002 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مناطق ۲۱ و ۲۲

کانون آلودگی و تمرکز صنعت در تهران

معاون مدیرکل و سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران ضمن اشاره به گشت و پایش روزانه واحدهای صنعتی توسط کارشناسان از برخورد قضایی با واحدهایی که به اخطار صادر شده جهت آلودگی واحد توجه نمی‌کنند، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، علی روشنی درباره گشت و پایش واحدهای صنعتی توضیح داد: هر روز برای واحدهای صنعتی و خدماتی گشت و پایش انجام می‌دهیم. به هر واحدی که احساس کنیم در آن آلودگی وجود دارد، اخطار می‌دهیم تا با پیگیری اخطار مشکل آلودگی واحد خود را حل کند.

وی به وظیفه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران اشاره کرد و گفت: وظیفه ما پیشگیری و رساندن آلودگی به حد استاندارهای محیط زیستی است. هر صنعتی آلودگی‌هایی دارد اما باید استانداردهای محیط زیستی را رعایت کند یعنی یا به حد استانداردها برسد یا کمتر از استانداردها باشد.

روشنی با اشاره به بی‌توجهی برخی واحدها به اخطار و استفاده از روش‌های قضایی اظهارکرد: اگر آلودگی کمتر از حد استانداردهای محیط زیستی باشد، به هدف خود رسیده‌ایم اما اگر بیشتر باشد پس از اخطار پیگیری در صورت بی‌توجهی با استفاده از اقدامات حقوقی و قضایی واحد صنعتی را به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌کنیم یا براساس طراحی لیستی از صنایع آلاینده، باید مطابق با این لیست عوارض آلاینده را پرداخت کنند و آن را به حد استاندارد محیط زیست برسانند.

وی درباره واحدهایی که مورد گشت و پایش قرار می‌گیرند، گفت: واحدهای خدماتی و تولیدی شهر تهران مورد گشت و پایش قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به واحدهای صنعتی یا خدماتی مانند آبکاری‌ها، رستوران‌ها، کارواش‌ها اشاره کرد. در واقع هر واحدی که پساب داشته باشد یا باعث آلودگی هوا، آب و خاک شود، مورد گشت و پایش قرار می‌گیرد.

روشنی تاکید کرد: در اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان تهران تیم‌های کارشناسی مختلفی داریم که براساس برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده‌ای هر روز به گشت و پایش صنایع می‌پردازند. کارشناسان میزان پساب یا آلودگی واحد را با استفاده از دستگاه آنالیز می‌کنند تا مشخص شود بیشتر از حد استاندارد محیط زیست است یا کمتر. در صورت آلودگی بیش از حد استاندارد، پس از اخطار به واحد فرصتی را برای رفع آلودگی و رساندن آن به حد استاندارد محیط زیستی می‌دهند، پس از اتمام فرصت در صورت عدم رفع آلودگی برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

معاون مدیرکل و سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران بیشترین کانون آلودگی و تمرکز صنعت در تهران را در مناطق ۲۱ و ۲۲ تهران دانست و گفت: هر مکانی که صنایع تمرکز داشته باشند، توسط ما بررسی می‌شود. علاوه بر بیشترین تمرکز در دو منطقه یادشده از منطقه ۹ و ۱۸ نیز به عنوان مراکز آلوده تهران می‌توان نام برد.

وی با اشاره به پلمب واحدهای صنعتی توضیح داد: اخطار آلودگی واحد صنعتی هم به‌صورت پیامک برای مدیرعامل واحد و هم به صورت کتبی ارسال می‌شود. مدتی است صنایع نسبت به اخطارها واکنش نشان می‌دهند، به همین دلیل پلمب واحدها بسیار کم اتفاق می‌افتد اما اگر واحدی تهدید جدی علیه بهداشت و محیط زیست منطقه باشد و اخطار را نیز جدی نگیرد، با دستور قضایی آن را پلمب می‌کنیم.

معاون مدیرکل و سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در ادامه اظهارکرد: در حال حاضر تعداد زیادی واحد پلمب شده داریم مانند برخی واحدهای آبکاری که باعث آلودگی هوا می‌شدند.

روشنی در پایان به آمار کمی از تعداد پایش‌ها، اخطار و معرفی به مراجع قضایی در چهار ماه اول سال ۱۴۰۱ در شهر تهران اشاره کرد و گفت: از تعداد ۴۷۰ مورد پایش و بازدید از واحدهای صنعتی و خدماتی، ۳۸۴ مورد اخطاریه با موضوع آلودگی هوا، فاضلاب، پساب صنعتی و آلودگی صوتی دریافت کرده‌ و ۹۲ مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما