شناسهٔ خبر: 55697961 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه عدالت محورانه دولت سیزدهم؛

طرح جامع آب البرز کام مردم اشتهارد و نظرآباد را شیرین می کند

کرج – ایرنا-  معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای  استان البرز اعلام کرد: شبکه آب شیرین و گوارا در راستای اجرای طرح  جامع تامین آب استان، تا اوایل سال  آینده به شهرستان های محروم نظرآباد و اشتهارد متصل می شود.

صاحب‌خبر -

پرویز قلی زاده  روز جمعه  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه آبرسانی شهرستان های نظرآباد و اشتهارد استان البرز اوایل امسال در اجرای طرح تامین آب پایدار استان آغاز شده و قرار است برای تسریع در انجام این پروژه بودجه لازم از محل طرح ملی تنش آبی تامین شود.

وی ادامه داد: این پروژه با جدیت دنبال می شود و در تلاش هستیم تا در کمترین زمان ممکن آن را به سرانجام برسانیم؛ اکنون شهرستان اشتهارد به لحاظ کیفیت آب در وضعیت بحرانی است و شرکت آب منطقه ای البرز برهمین اساس پروژه آبرسانی را به سرعت اجرایی کرده است.

وی با بیان اینکه حوزه  کاری ما مطالعه و اجرای طرح های تامین و انتقال آب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب است ، گفت: بر اساس داشته های استان مطالعات صورت می گیرد و نتایج بعد از تصویب در دستگاه های ذیربط به مرحله ای تامین اعتبارات لازم از مبادی مختلف استانی و ملی می رسد.

قلی زاده بیان داشت :  ما طرح های مهمی در زمینه تامین آب استان البرز داریم که در حال مطالعه و حال اجرا است .

معاون شرکت آب منطقه ای استان البرز در تشریح بیشتر طرح جامع آبرسانی استان گفت: مطالعات این طرح  از سال ۹۷  آغاز شد و طی نشست های مختلف و پیگیری های استانی و ملی آن انجام  شده  است .

وی ادامه داد: در اولین گام  این طرح توانستیم  سهمیه آب شرب البرز از ۲ سد طالقان و امیرکبیر کرج را از ۵۵ میلیون متر مکعب به ۱۱۰ میلیون متر مکعب برسانیم ، نامه ابلاغیه این سهمیه  در اردیبهشت ماه  امسال ابلاغ شد و کار بسیار بزرگی است.

قلی زاده افزود: البرز  یک عقب ماندگی ۱۰ تا ۲۰ ساله در آب شرب دارد که باید مطالعات انجام و زیر ساخت ها  تکمیل می شد اما از سال ۹۷ مطالعات انجام شد ضمن آنکه مصوبه شرکت آب و فاضلاب کشور را برای مطالعات دریافت کردیم و برای ردیف بودجه نیز اقدام شد.

معاون شرکت آب منطقه ای البرز اظهار داشت:  در اجرای طرح های جدید آبرسانی البرز  یک سری مجوز ها از دستگاه های مختلف نیاز است که باید اخذ شود ضمن آنکه ردیف بودجه نیز از سازمان برنامه و بودجه کشور داشته باشیم .

وی ادامه داد: اکنون در اجرای طرح تامین آب البرز تنها مجوز سازمان پدافند غیر عامل باقی مانده  که به زودی این مجوز را دریافت می کنیم.

نقطه قوت تامین آب البرز در مصوبات سفر رییس جمهور

معاون شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به سفر فروردین ماه امسال رییس جمهور به البرز گفت :  در مصوبات سفر رییس جمهور اخذ ماده ۲۳ برای اجرای تامین آب استان انجام شد .

وی اظهار داشت : هفت هزارو۵۰۰ میلیون تومان برای طرح جامع تامین آب استان البرز پیش بینی شده  که به تدریج به این طرح  تزریق می شود.

طرح تامین آب البرز تا افق ۱۴۳۰ دیده شده و به صورت مرحله ای انجام خواهد شد و تا افق مذکور مشکل آب استان برطرف می شود.

قلی زاده گفت : برای انجام این طرح بیش از ۱۰۰ نشست در شرکت  آب و فاصلاب کشور ، شرکت منابع آب ایران و وزارت نیرو برگزار کردیم که از مرحله تخصیص تا مرحله  تصویب مطالعات را به نتایج برسانیم  که کار بسیار سنگینی بود.

معاون شرکت آب منطقه ای البرز اظهار داشت: همچنین   برای اخذ مصوبه ها، مطالعات کارشناسی سنگین و طولانی مدت انجام دادیم و مشاور در کنار ما این کارها را انجام داد  که مهمترین کار در سال جاری اخذ ماده ۲۳ برای ردیف بودجه برای طرح رینگ سراسری استان البرز است.

طرح جامع آب البرز نخست کام مردم اشتهارد و نظرآباد را شیرین می کند

قلی زاده ادامه داد : امسال در اجرای طرح جامع تامین آب البرز عملیات رینگ غربی این طرح بین شهرستان های نظرآباد و اشتهارد به طول ۶۲ کیلومتر آغاز شده که در قالب ۲ پروژه تعریف شده است.

پروژه اول در شهرستان نظرآباد به طول ۲۲.۵ کیلومتر و با اقطار ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی متر اواسط اردیبهشت  امسال آغاز شد و اکنون  حدود ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مدت  قرارداد اجرا  یکساله است .

این پروژه  با تزریق به موقع اعتبار تا اردیبهشت ماه سال آینده به اتمام می رسد. پروژه اشتهارد به طول ۴۰ کیلومتر با قطر ۴۰۰ میلی متر در مخزن شماره ۱۲ اشتهارد تحویل استان البرز خواهد شد و این پروژه همزمان با نظرآباد شروع شده و اکنون پیشرفت فیزیکی آن ۱۳ درصد دارد. پروژه اشتهارد باید در مدت زمان ۶ ماه به سرانجام برسد.

معاون شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به مشکل حاد سفره های زیر زمینی استان گفت : بر همین اساس چندین پروژه تغذیه آب در استان اجرایی شده که بخش عمده آنها در مرحله تکمیل بهره برداری هستند.

وی بیان داشت: اکنون طرح توسعه ۲ پروژه تغذیه مصنوعی کردان با ظرفیت ۱۲.۵میلیون متر مکعب در سال برای  مشروب سازی  سفره های زیر زمینی نظرآباد و ساوجبلاغ ، مراحل پایانی را طی می کند و تا پایان شهریور ماه امسال افتتاح می شود که مراحل اول و دوم  این طرح سال ۹۹ افتتاح شد.

معاون شرکت آب منطقه ای البرز بیان داشت: اکنون  پروژه تغذیه مصنوعی فردیس را داریم که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان شهریور امسال به پایان به بهره برداری می رسد.

استان البرز با جمعیتی بیش از سه میلیون و۲۰۰ هزار نفر ۸۰ درصد آب شرب آن  از سفره های زیر زمینی تامین می شود که بخش عمده این سفره ها به علت برداشت بی رویه بنا به گفته مسوولان سرکت آب منطقه ای استان ، تهی شده و مخاطرات زیادی متوجه این منابع آبی و محیط زیست منطقه شده که پدیده های گردوخاک ، فرونشست زمین و فقر گیاهی از مهمترین  عوامل وضعیت حاد آبی استان است.

بر این اساس قرار شده برای عبور از این وضعیت  میزان برداشت از آب سدهای استان افزایش یابد و در کنار آن با اجرای طرح های آبخوانداری سفره های زیر زمینی به حالت اولیه باز گردد.

همچنین شهرستان حدود ۵۰ هزار نفری اشتهارد با داشتن نزدیک به ۲ هزارو۵۰۰ نفر جمعیت از آب شیرین برخوردار نبوده و ساکنان این منطقه از مشکل بی کیفیتی آب رنج می برند.

نظر شما