شناسهٔ خبر: 55697929 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان:

۳۰ درصد مدارس کردستان نیازمند نوسازی و بهسازی است

سنندج- مدیر کل آموزش و پرورش کردستان کمبود فضاهای آموزشی را از چالش های استان عنوان کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد مدارس ما نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم ناظمی جلال پنج شنبه شب در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در استان اظهار کرد: حضور این کمیسیون تخصصی مجلس در استان کردستان فرصتی برای بررسی مسائل آموزش و پرورش است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت نشانگر و شاخص‌های عملکردی، از اعضای کمیسیون آموزش مجلس درخواست کرد برای رفع موانع و چالش‌های پیش رو، حمایت‌های لازم را از استان کردستان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری در سطح استان، ۲۳ هزار و ۷۱۱ نیروی انسانی به ۳۲۷ هزار دانش آموز در ۴ هزار و ۲۱۰ آموزشگاه و ۱۵ هزار و ۵۹۸ کلاس، خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌دهند.

ناظمی جلال در ادامه به نقاط قوت و دستاوردهای آموزش و پرورش استان در شاخص‌های مختلف اشاره کرد و گفت: کردستان دارای مردمانی نجیب است که در حل مشکلات آموزش و پرورش به بهترین شیوه، مسئولان عرصه تعلیم و تربیت را همراهی می‌کنند.

وی وجود دانش آموزان نخبه و با استعداد را دومین نقطه قوت استان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان این استان از نظر تحصیلات مستعد هستند و چند سال متوالی رتبه‌های برتر را در مسابقات و المپیادهای نانو کسب کرده اند.

ناظمی جلال با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری و المپیادهای علمی توسط دانش آموزان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش کردستان در این زمینه سرآمد و جزو استان‌های برتر کشور است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه فرهنگیان دلسوز و تلاشگر زیادی در استان فرهنگی ما مشغول خدمت هستند، گفت: بیشتر این فرهنگیان دارای تحصیلات عالی و به بهترین شیوه در خدمت دانش آموزان این استان هستند.

ناظمی جلال در ادامه به برخی از چالش‌های آموزش و پرورش استان کردستان نیز اشاره و کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: با توجه به خروجی نیرو و بازنشستگی تعدادی از فرهنگیان و نابرابری آن با نیروهای ورودی، در این خصوص استان با چالش‌هایی مواجه است.

وی کمبود فضاهای آموزشی را یکی دیگر از چالش‌های استان عنوان کرد و اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد مدارس استان نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد.

ناظمی جلال با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۶ مدرسه کانکسی و سنگی فاقد استحکام در سطح استان وجود دارد؛ تصریح کرد: تعداد ۹۶ مدرسه از این مدارس دارای بیش از ۱۰ نفر دانش آموز و ۷۰ مورد آن نیز دارای دانش آموز کمتر از ۱۰ نفر هستند.

وی افزود: بر اساس برنامه اولویت دار وزارت آموزش و پرورش تلاش بر این است که امسال و سال آینده تمامی مدارس سنگی و کانکسی برداشته شود و بدون شم در این زمینه آموزش و پرورش استان نیاز به یک بودجه جهشی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: هم اکنون ۲۵۳ هزار و ۴۳۳ دانش آموز شهری و ۷۴ هزار و ۸۱۶ دانش آموز روستای در مدارس استان در حال تحصیل هستند که ۲۸۳ هزار و ۲۸۴ نفر از دانش آموزان استان در مدارس دولتی و ۴۳ هزار نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه گزارشی از روند فعالیت دانشگاه فرهنگیان استان نیز ارائه کرد و گفت: در حال حاضر تعداد دو هزار و ۱۰۰ دانشجو شامل، هزار و ۲۸۰ دانشجوی پسر و ۷۳۰ دانشجوی دختر در ۹ رشته کارشناسی پسران و ۷ رشته کارشناسی دختران مشغول به تحصیل هستند.

ناظمی جلال در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پیگیری موضوع رتبه بندی معلمان، گفت: خوشبختانه تعداد ۱۸ هزار و ۳۹۰ نفر از فرهنگیان تلاشگر استان کردستان مشمول قانون رتبه بندی شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به موضوع فضاهای ورزشی در آموزش و پرورش استان نیز اشاره کرد و گفت: سرانه ورزشی هر دانش آموز در استان ۲۰ سانتی متر و پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم با اجرای طرح شهید سلیمانی تعداد ۳۵ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای شامل ۳۵ چمن مصنوعی و ۷ سالن ورزشی به مجموعه فضاهای ورزشی مدارس استان اضافه خواهد شد و در این حوزه نیاز به حمایت مالی داریم.

وی نبود تجهیزات کافی آموزشی، کارگاهی و هنرستانی را یکی دیگر از چالش‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: در بخش هنرستان‌ها اکثر تجهیزات قدیمی است.

ناظمی جلال از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خواست که موضوع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود تا به بهترین شیوه بتوانیم شاهد خدمت رسانی به دانش آموزان این استان باشیم.

وی وجود قانون بومی گزینی را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد و گفت: براساس آمار در سال ۱۴۰۰ استان کردستان از نظر تعداد پذیرفته شدگان کنکور، رتبه ۲۲ و پایین‌تر از میانگین کشوری است، اما در رتبه بندی استان‌ها بر اساس میانگین نمرات مکتسبه توسط دانش آموزان، استان کردستان در رتبه ۱۴ قرار دارد.

نظر شما