شناسهٔ خبر: 55697647 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

خرید ۷ متر مسکن با وام ۴۸۰ میلیون تومانی!

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تحولات بازار مسکن، طی تیر ۱۴۰۱ متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید.

صاحب‌خبر -

قرار بود با افزایش سقف وام مسکن، قدرت خرید مردم در بازار مسکن افزایش یابد، اما اکنون با وام ۴۸۰ میلیون تومانی تنها می‌توان ۷.۸ مترمربع مسکن را خریداری کرد.

به گزارش تسنیم، قدرت خرید مردم مهم‌ترین مولفه برای ورود تقاضا‌های مصرفی به بازار مسکن بوده است. در این راستا نیز دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند با اجرای راهکار‌هایی از جمله افزایش سقف وام خرید مسکن، توانمندی مردم برای خرید خانه را افزایش دهند.

شهریور ماه سال گذشته بانک مرکزی طی ابلاغی سقف وام ساخت و خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران از ۲۰۰ میلیون تومان برای زوجین را به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داد. وام تعمیر یا همان جعاله که پیش از این برای تهرانی‌ها ۴۰ میلیون تومان بوده به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای زوجین ۳۲۰ میلیون تومان و به‌صورت انفرادی ۱۶۰ میلیون تومان است. در سایر مناطق شهری با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و کمتر برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان و به‌صورت انفرادی ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شد.

به‌عبارت دیگر در زمان حاضر یک زوج ساکن تهران می‌توانند از ۴۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن استفاده کنند. برای دریافت این وام نیز بایستی دو برابر مبلغ وام اوراق حق تقدم خریداری شود.

از سوی دیگر بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تحولات بازار مسکن، طی تیر ۱۴۰۱ متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید.

در ماه مورد اشاره منطقه یک با متوسط قیمت ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۷ با ۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان کمترین قیمت مسکن را داشته‌اند.

اگر قرار باشد یک زوج وام ۴۸۰ میلیون تومانی بانک مسکن را دریافت کنند باید ۹۶۰ برگ تسهیلات مسکن را خریداری کنند. متوسط قیمت این اوراق حدود ۱۳۰ هزار تومان است، یعنی در مجموع حدود ۱۲۵ میلیون تومان که متقاضی وام باید ابتدا آنرا برای خرید اوراق پرداخت کند.

در واقع از ۴۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن ۳۵۵ میلیون تومان باقی می‌ماند. با توجه به میانگین قیمت حدود ۴۵ میلیون تومانی هرمترمربع واحد مسکونی در تهران با این مبلغ وام می‌توان ۷.۸ متر را خریداری کرد.

به‌عنوان مثال برای یک واحد ۱۰۰ متر مربعی با قیمت ۴.۵ میلیارد تومانی، وام خرید مسکن کمتر از ۸ درصد را پوشش می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما