شناسهٔ خبر: 55694829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فهم ملی در گرو روایت‌گری رسانه‌هاست/ روایت واحدی در چهارمحال و بختیاری برای مسئله آب وجود ندارد

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران با اشاره به اینکه چیستی فهم ملی از شرایط و مسائل استان چهارمحال و بختیاری در گرو روایتی‌ست که در همین استان باید ساخته شود، گفت: در حال حاضر روایت واحدی در استان برای مسئله آب و پاسخی که در راستای این موضوع منجر به جریان‌سازی یا اقناع‌سازی شود وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، معصومه نصیری امشب در جمع فعالان رسانه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: از فعالان رسانه‌ای انتظار می‌رود تا در بزنگاه‌های حساس، روایتی که در سطح استانی و ملی ارائه می‌شود را بسازند.

اگر روایت نکنید، روایت می‌شوید

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران ضمن تاکید بر اهمیت مسائلی مانند بحران آب که ملی تلقی شده و محدود به منطقه نیست، بیان کرد: چیستی و چگونگی فهم ملی از شرایط و مسائل استان چهارمحال و بختیاری در گرو روایتی‌ست که در همین استان باید ساخته شود.

نصیری با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «اگر روایت نکنید، روایت می‌شوید.» روایت‌سازی و روایت‌گری را امری ضروری دانست و تشریح کرد: در روایت رسانه‌ای ثانیه اهمیت دارد و در این جنگ روایت‌ها در صورت نساختن به موقع روایت خود، از سوی دیگر روایت خواهید شد و این امر تنها رسانه‌های خارجی را در بر نمی‌گیرد.

زمانی که افکار عمومی نیاز به اطلاع‌رسانی دارد، روایت اول روایت غالب است

وی با بیان اینکه ۳گانه‌ی اهمیت، دربرگیری و وجود ابهام منجر به تولید شایعه می‌شود، اظهار کرد: زمانی که افکار عمومی نیاز به اطلاع‌رسانی دارد روایت اول ولو دروغ، شایعه و هدف‌گذاری شده باشد، روایت غالب است.

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران با اشاره به اینکه عدم اقدام به موقع و درست باعث جاماندن از روایت می‌شود، بیان کرد: در فهم روایت و روایت‌گری هرگونه دفاع کردن به معنای شکست است.

نصیری بافت حاکم بر استان چهارمحال و بختیاری را سنتی دانست و تصریح کرد: این استان هنوز از گسترش برخی فجایع و جریانات که در استان‌های بزرگ رخ داده مصون مانده‌است و باید برای حفظ این شرایط تلاش کرد.

مسئله آب نباید به خرده‌روایتی در راستای ناکار‌آمد نشان دادن جمهوری اسلامی تبدیل شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر روایت واحدی در استان برای موضوع آب وجود ندارد، اظهار داشت: مسئله آب نباید به خرده روایتی در راستای کلان روایت ناکار‌آمد نشان دادن جمهوری اسلامی تبدیل شود.

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران ادامه داد: وجود پاسخی که در راستای این مسئله منجر به جریان‌سازی یا اقناع‌سازی شود لازم است.

نصیری با اشاره به اینکه جنگ شناختی مخاطب را از لحاظ لایه‌های ذهنی دچار استحاله می‌کند، توضیح داد: در جنگ شناختی ساختار جامعه از دست می‌رود و دشمن در صدد آن است که مخاطب به نقطه مخالفت صد در صدی عقیدتی نسبت به یک موضوع برسد.

ریشه‌ای‌ترین اقدام در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن است

وی با تاکید بر اینکه فعالان این حوزه باید دارای بصیرت و نگاه دقیق و نقطه‌زن باشند، عنوان کرد: ریشه‌ای‌ترین اقدام در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن است.

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون در عصر پساحقیقت دروغ را به گونه‌ای ارائه می‌دهند که از هزار راست، راست‌تر جلوه می‌کند.

نصیری با بیان اینکه سواد رسانه‌ای باید منجر به رویکرد تربیتی شود، عنوان کرد: حوزه آفند و پدافند ما همواره ایرادات جدی داشته‌است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در بخش زیادی از جنگ شناختی مغلوب شده‌ایم.

دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران تاکید کرد: هر فرد باید جایگاه کنونی خود را مرکز دنیا بداند و تمام همت خود را به کار بگیرد.

انتهای پیام/ ۶۸۰۳۸

نظر شما